Gå til innhold

Medisiner etter positiv test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket med Lindenberg idag vedrørende medisiner som skulle hjelpe til med å holde liv i fosteret.

Han sa jeg burde ta Pregnysolon (?) som skulle motvirke en eventuell allergisk reaksjon på graviditeten.

Er det det medisinen heter? Anyone??? Kan den hete noe annet i Norge? Jeg finner den ihvertfall ikke i felleskatalogen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Han mener vel Prednisolon, et kortikosteroid. Det finner du i Felleskatalogen. Hvis du googler ivf og prednisolon, får du mange treff.

Det er en generell skepsis til bruk av prednisolon pga bivirkninger, men korte kurer går som oftest greit.

Skrevet

Takk for tips.

Blir jo litt sketisk når det står:

Graviditet.

Risiko for fosterskadende effekter. Bruk derfor ikke Prednisolon under graviditet annet enn når legen har bestemt det.

Men...

Er det noen som kjenner til anbefalt dosering?

Skrevet

Hei ugla.

Jeg har brukt prednisolon ved forsøk hos hausken.

Da gikk jeg på 10 mg (2x5) daglig fra sprøytestart.

Hilsen

Skrevet

Mulig jeg er litt dum...men når er sprøytestart?

(Har kun prøvd inseminasjon)

Hvor lenge gikk du¨på det?

Skal til gyn mandag når jeg er 4+5, og skal spørre henne om det da..

Skrevet

Hei!

Jeg går på en lav dose (10 mg) Prednisolon daglig pga mild leddgikt. Legen på revmatologisk sa at det går helt fint å prøve bli gravid samtidig. Prednisolon demper et overaktivt immunforsvar, og det vil da (etter som jeg har forstått) kunne dempe kroppens impuls til å støte fra seg et fremmedlegeme (i dette tilfellet fosteret).

Skrevet

Har også brukt prednisolon i forbindelse med IVF behandling. da startet jeg ved sprøytestart, som er ca to uker før eggløsning. Etter positiv test startet jeg nedtrapping av det, som gikk over en uke og så sluttet jeg helt. Sånn jeg forsto det på Hausken var det mest av alt i forhold til å få egget til å feste seg. Han ønsket derimot ikke at jeg skulle gå på det i lang tid etter positiv test. Startet med 10 mg og gikk ned til 5 mg ved positiv test.

Skrevet

Er det ingen her som har blitt anbefalt Prednisolon etter inseminasjon?

Når brukes dette?

Skrevet

Ugla, tar du noe progesterontilskudd?? I forbindelse med IVF (og jeg har også hørt at det brukes i forbindelse med gjentatte aborter) brukes det et tilskudd de første 12 ukene i tilfelle problemet er at kroppen ikke produserer nok selv. (Finnes diverse typer Utrogestan, Crionone, Progestan, Cyclogest). Jeg har prøvd Utrogestan, Progestan og Cyclogest. Noe søl alt sammen, men jeg Cyclogesten var definitivt enklest å sette inn og minst søl. Den har størst mengde. (og kanskje likte jeg den best for jeg ble gravid etter å ha brukt den og ikke de andre;)

Albyl E har også vært brukt hos noen som har mistet mange ganger for å øke blodgjennomstrømningen i livmoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...