Gjest Toxic Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Mye, han deltar på alt jeg gjør og er faktisk veldig flink. Men han er bare 3 år, og illusjonen om at husarbeid er gøy har ikke sprukket ennå.
Gjest Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Så flink han er Sønnen min likte også veldig godt husarbeid på den alderen.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Datteren vår har alltid hatt enkelte plikter, fra hun var to år og oppover. I begynnelsen var det mer gøy, men nå når hun nærmer seg ni har det nok blitt mer plikt.. Hun rydder rommet sitt, støvsuger det minst en gang i uken (dette er noe hun gjør uten at jeg må be henne om det), hun går med søpla når hun ser det er nødvendig, eller når jeg ber henne ta den ut, hun gir kaninene mat og vann hver dag, og skifter på burene hver fredag (sånn at det skal være rent og pent for dem i helgene..hehe), hun setter på klesvasker når jeg ber henne om det, eller hun selv finner ut at hun trenger rene klær, da spør hun om hun kan vaske en klesvask. Hun henger også opp endel klær, sånn som håndklær som henges på et stativ hun når opp til. Jeg legger sammen alle klær, og legger dem i en kurv merket med hennes navn, denne får hun opp på rommet sitt en gang i uken, og må legge dem inn i skapet selv. Hender hun støvsuger når jeg ber om det, men det er ikke like vellykket bestandig da hun slurver.. Forrige lørdag var jeg på jobb, og sendte en melding til henne om hun kunne vaske badet (vask, speil og toalett), hvis hun fikk tid. Det gjorde hun! For dette får hun 200 kr i uken, hest på fôr og medlemsskap i pennyklubben!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 jenta 6 år, mater husdyr holder rommet sitt ryddig og hjelper til med ting som rydde gulv, ta ut søppel, sette inn i oppvaskmaskinen når vi spør om det. Hun har en huskelapp som hun krysser av på på kjøleskapet... Vi snakket om ukepenger som hun kunne bruek selv eller om hun heller kunne ønske seg ting som vi kjøpte i stedet.. HUn valgte det siste alternativet.. Lillegutt på 2 år ermed på å rydde opp det han roter til, samt tørke opp det han søler..
Gjest Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Så flinke barn. Jeg for min del sliter med å få sønnen min til å gjøre pliktene sine.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Min datter på 5 har ikke fått plikter enda, men vi jobber med å få inn gode rutiner. Henge på plass utetøy, kaste søppel, rydde rommet før leggetid etc. Om jeg ber henne om hjelp til vasking (blir jo mest lek) så pleier hun å ville hjelpe. Jeg mener at om barna får gode rydde rutiner, så blir huset mye enklere å holde ryddig.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Våre barn er 4 og 6 år..og de.. pakker ut barnehage / skolesekken sin. henger yttertøy og setter sko på plass. tar skittentøyet sitt og legger i skittentøyskurv, sorterer i ull, mørkt og lyst... tar sitt eget bestikk og fat / kopp av bordet og setter i oppvaskmaskinen. holder rommet ryddig. Det ryddes hver dag før barnetv.. og de sorterer alt i bokser / skuffer.. Disse er selvfølgelig godt merket.. og da blir det lett... de får være med å skjære opp salat / grønnsaker til middag, men dette er helt frivillig, men ofte er de med å lager middag nesten hver dag. De er med å smørrer matpakke hver kveld, til neste dag. Da kan de få velge hvilket pålegg de vil ha på skivene sine. tja..det var vel det meste... de er med på det meste..men de tingene over er det vi forventer de gjør..uten noe mer diskusjon.. og det er er ingen problemer..det er blitt en god vane for de...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå