Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #51 Skrevet 12. februar 2010 Ja, gratulerer til deg, ELLEN F, for at du var "fornuftig" nok til å ha ditten og datten før du fikk barn. Hørt slikt hovmod.. Må man bruke pengene, så må man det! Når jeg gir penger i gave til dåp, konfirmasjonosv, så mener ikke jeg at dette er penger som skal brukes når barnet er 18, men på TING barnet kan trenge/ha lyst på.
ellen-propellen Skrevet 12. februar 2010 #52 Skrevet 12. februar 2010 Jeg skjønner bare ikke helt hvordan man havner i en situasjon hvor man må bruke barnas penger. Forklar meg gjerne det så skal jeg lytte med ett åpent sinn. Og ja, jeg er kanskje hovmodig med at vi ventet i over 10 år med å få barn- slik at jeg skulle unngå slike feller. Det var ikke nødvendigvis ett enkelt valg, og vi angret oss underveis. Men nå vet vi at vi gir barna en stabil og trygg oppvekst. Det er ikke dermed sagt at alle som ikke gjør som meg er teite, men jeg syns det er latterlig at man bruker barna sine pengegaver til slikt. Og jeg har vel rett til min mening? ps, jammen turde jeg ikke signere med nick og
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #53 Skrevet 12. februar 2010 Honnør til deg som skriver med nick.. Men jeg er en smule enig i at du virker hovmodig når det gjelder hvor fint du har stelt det til for deg i livet i forhold til mange andre. Men jeg er enig med deg i at man ikke stjeler fra barna sine, og at det må være en ekstremsituasjon jeg ikke helt kan forestille meg før det hadde skjedd.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #54 Skrevet 12. februar 2010 Hvis barna bruker det mot foreldrene at det ikke er noen dåpspenger igjen etter å ha hatt en oppvekst fult av alt de måtte trenge av omsorg og matrielle ting så har foreldrene gjort noe galt.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #55 Skrevet 13. februar 2010 Vi måtte bruke dem etter barndåpen, hun fikk 4000 kr, og vi måtte handle mat og bleier. Men vi betalte dem tilbake, og nå står de på sparekontoen hennes. Vi var seriøst blakke etter hun kom til, kun mannens inntekt, nettopp kjøpt hus og med en bil som sang på siste verset.. Skjønner ikke at vi klarte oss gjennom den perioden! Men nå, 9 år senere tjener vi til sammen en million, huset er nesten nedbetalt og bilene er ganske nye.. Blir nok ikke å behøve å røre dåpspengene denne gangen!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #56 Skrevet 13. februar 2010 Glemte noe, i første setningen skulle det stå "..mat, bleier og en reperasjon på bilen."
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #57 Skrevet 13. februar 2010 Nå var det bare 500 minsten fikk i dåpspresang i cash , men vi har brukt det aller meste av dette til en ting vedkommende kan dra nytte av i noen år. Dersom vi kommer til å selge denne når den ikke passer lengre, kommer vi jo til å sette pengene vi brukte inn på en egen konto til ungen..
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #58 Skrevet 13. februar 2010 Vi kjøpte pulk for pengene vår sønn fikk i dåpsgave. Ser virkelig ikke på det som stjeling??!?! Mye rare folk og meninger her inne altså!
AussieAnette Skrevet 13. februar 2010 #59 Skrevet 13. februar 2010 Ærlig talt, vi setter heller dåpspengene på gjeldsbet. kontoen slik at vi fortere får en mulighet til å gi barnet vårt den oppveksten vi ønsker. Så sparer vi til barnet når det er 3-4 år gammelt når huset er kjøpt og utdannelsen er ferdig.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #60 Skrevet 25. februar 2010 Huff, ja det er leit å "låne" penger fra dåpen. Det gjorde jeg fra sistemann. Den størstes penger er godt plassert på konto. Men i en periode med at barna skulle ha "alt mulig" utstyr til ditt og datt, bilseter...etc så begynte jeg og låne. Først en 1000-lapp, så en til og en til---- Helt tragisk! For det er som flere av dere sier; det er BARNAS penger og ikke mine. Det er penger de har fått av besteforeldre og øvrig slekt og faddere. De hadde jo kommet til å bli helt sjokkert hvis de visste! Jeg skal betale alt tilbake så fort det lar seg gjøre. Vet nøyaktig hvor mye jeg har lånt. Sier det til og med til han, poden på 10 måneder:-) På en annen side... så lurer jeg på hva som skjedde med mine dåpspenger??? Det lå aldri noen sum på noen bankbok da jeg ble myndig, så de pengene (som sikkert ikke var så mye den gangen) brukte nok min mor på husholdning og denslags... pokker! jeg skal spørre henne:-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #61 Skrevet 25. februar 2010 Fikk gaver til dåpen vi, ikke penger... Like greit og veldig personlig. Men så har vi god økonomi, så de fleste vet vel at vi har mulighet til å hjelpe barna selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå