Gå til innhold

Valg av eiendomsmelger

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dagen

Jeg skal selge min leilighet.

Hva bør jeg spørre eiendomsmegler om, og hva bør jeg legge vekt på med valget av eiendomsmegler?

Jeg hadde den første befaringen i dag, det er fire til på mandag og tirsdag.

Har bodd der under ett år, så har regnet på hva mine utgifter er fram til det har gått ett år og sammenliknet det med hvor mye jeg kan tjene på leiligheten og må betale skatt av (det er 28% av gevisnt?)

hvor mye skal jeg f.eks legge vekt på at en megler sier at de har x antall som er intresserte i leilighet i denne prisklassen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke solgt etter så kort tid, så det vet jeg ikke..

Valget at megler er viktig, fikk vi erfare.....så sammenlign, og snakk med folk i området om deres erfaringer med meglerhusene.

Vi valgte dessverre NOTAR , og heldigvis er NOTAR konkurs de fleste steder. Det var løgn, unøyaktigheter, feil, frekkheter fra ende til annen. På toppen av det hele fikk vi utbetalt pengene mange dager for sent...med andre ord en kjeltringbedrift

Skrevet

Hvis det er i Oslo vet jeg om ei som er veldig flink. Har brukt henne selv, og anbefalt henne vdere til flere. Har ikke hørt om noen som har vært misførnøyde.

Skrevet

Jeg ville helt klart gått for et lokalt meglerkontor. De har mest kjennskap til området der du bor og hva leil prisene ligger på osv. Dessuten ville jeg lagt vekt på markedsføring. Ville ikke valgt OBOS, de vet ikke hva de driver med!

Det er også viktig at du får en god følelse av den megleren du velger å bruke. Magefølelsen har ofte rett. Også bør vedkommende ha utdanning. Det er ikke sant at "hvem som helst" kan selge en bolig. Det er mye som skal gjøres riktig mtp forarbeid og papirer.

Lykke til!

Skrevet

Du får gevinstbeskatning på 28% når du selger før det er gått et år, du kan få fratrekk for utgifter.

Regn på det og se om det kan lønne seg å vente til du har hatt den i 1 år, men da må du jo også bebo den også.

Megler

Jeg ville valgt en megler du føler du kommuniserer med og som virker engasjert.

Jeg personlig ville valgt en med utdannelse (en som har lov til å kalle seg Eiendomsmegler.)

Velg ikke nødvenigvis den mest profilerte, (særlig i Oslo er det noen "alle kjenner til" ) Da er det stor sannsynlighet for at vedkommenets assistent gjør deler av jobben og tar visninger.

Jeg ville spurt meglerne om de tar visningene selv, avtal det med den du velger.

Obos som er nevnt over knytter jeg til borettslag og ville ikke valgt med mindre det var obostilknyttede brl leiligheter.

Notar er et kapittel for seg, ja.

Om det er en som skiller seg ut og du ønsker å benytte denne, så er mitt råd at du setter av nok tid slik at megleren kan gjøre et godt forarbeid før salget. Dumt av deg å presse frem et kort tidsløp om du kan unngå det.

Skrevet

Jeg har regnet litt på det.

Hvis leiligheten blir solgt i løpet av mars, så kanjeg selge den for opptil 1,2 og allikevel tjene på det. At leiligheten går for så mye er heller usannsynlig.

Jeg vurderer å selge den på egenhånd, men da med hjelp av f.eks ao.no (netteiendomsmegler for en brøkdel av prisen for en 'vanlig' eiendomsmegler). Lurer også på å vente til juli, etter hovedopptaket til høyere utdanning da denne leiligheten er nært ett universitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...