Gå til innhold

Stor baby?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har noen av dere fått vite sånn cirka-vekt på babyen i magen?

Jordmor sa at han veide ca 2800 gram, og dette var i uke 34, er nå 36 uker på vei... Men synes dette hørtes veeldig mye ut jeg, det er jo nå på slutten at de legger på seg? Noen andre som vet hvor store babyene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var til ultralyd i uke 34+3 og alle målingene tatt da viser at barnet er ca 2700-2800gram. Jeg og jordmor fryktet mye fostervann pga jeg er veldig stinn i magen og den kjennes veldig full ut. Det var nok heller en veldig stor jente inni der. Sist fødte jeg en gutt til termin på 3490gram og nå med denne veksten vil hun her bli ca 4200gram til termin. Min mor har fått store barn x 4 og så jeg skilte meg ut med en på 3500gram sist. Så denne gangen kommer det en større variant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ultralyd da jeg var 36+2 og da var bebis 2836 gram ifølge legen. Det følger visst helt den røde streken i midten av kurven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ultralyd, er i uke 35 og fikk beskjed om at han veier nå 3490 gram.. Så det ser ut som han blir veldig stor........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen trøst, så er visst slike estimeringer bare tull. Avviket i % er såpass stort at det utgjør mange 100 gram eller cm, og dermed er det ingen hensikt i å ta hensyn til det de estimerer.

Forrige gang fikk jeg vite at babyen nok kom til å bli godt over 4 kg og ca 50 cm. Ut kom en gutt på 3,5 kg og 52 cm! Har spurt om dette med vekstestimering her på forumet, og alle som svarte mente at slikt IKKE stemmer i de aller, aller fleste tilfeller. Altså fullstendig villkårlig..

 

Denne gangen har jeg fått beskjed om at babyen er heeelt på gjennomsnittet i størrelse. Så jeg skulle jo ærlig talt ønske at estimeringer var til å stole på... ;)

 

Lykke til damer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble estimert til å være 3700-3800 om den blir født ved termin, utifra UL rundt uke 33 eller når det var. Livmoren ligger godt over midtlinjen og på grensen opp i den grønne sonen. Jeg tipper dette vil stemme ganske bra ettersom min forrige kom ut på 3500 og da var jeg vel på midtlinjen ca. Den føles større nå :-) Stor gutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

var nå på siste scaning på mandag hmmm stor gutt ja er nå i uge 38+0 da veier han 4691 så forventet fødsels vekt ved termin er ca 5,3-5,4kg, skal si jeg er litt redd for hvordan dette vil gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag ble min anslått å være ca 4kg (var da 38+5), så sånn sett håper jeg han kommer snart slik at han ikke blir større! Forrige var 3330, det holdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men av dere med store babyer, skal dere bli satt i gang til termin slik at dere ikke går lenge over eller skal dere bare gå til babyen kommer ?

 

Synes det er litt rart å ha de vekstkontrollene og vite man får store barn for så å ikke gjøre noen tiltak...

 

Selv skal jeg på vekstkontroll igjen i dag. Er i uke 38.. Og da sa legen at hvis hu var stor nå så skulle jeg bli satt i gang til termin.. I uke 32 var babyen ca 2500-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise, ja, jeg hadde vært nervøs selv, men skal du ikke bli satt i gang, babyen er nok ganske så ferdig nå for å si det sånn :) Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det noe nytt at man skal ha vektkontroll på babyen?? jeg har ikkje hørt noe om det og ikkje fått noe tilbud om det... kunne godt ha tenkt meg å vite det....:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg tidligere har haft keisersnitt så setter de ikke igang fødselen, jeg kan risikere å gå helt til uge 42:)) men går jeg over tiden så blir det planlagt keisersnitt, fortsetter han å vokse like mye så veier han ca 5,3-5,5 ved termin datoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estimeringen stemte hvertfall bra for meg.

Var på ul i ule 33+3 og veide da 2200gram. Ble beregnet til å bli 3800gram ved termin.

Var på ul på termindagen og da veide hun 3900gram!!

 

Sitter her 10 dager på overtid nå da, så vet ikke hvor mye hun veier nå. Skal på sjekk på sykehuset med ul i dag, så er veldig spent på om hun har blitt stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anne-lise33 ønsker du selv å føde et så stort barn? Det hadde aldri jeg turt. Men nå kan jo estimeringen være feil også da. Sist jeg var gravid bommet de med en kg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vekten er veldig korrekt da jeg har blitt fulgt nøye opp fordi han har vært så stor under hele graviditeten, vil prøve å føde på vanlige måten først fordi jeg måtte ta haste keisersnitt første gang...men går jeg over tiden så blir det planlagt keisersnitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jepp da kom lille gutt til verden i går med keiser snitt :)))

han veide 5432g og var 53 cm altså en liten plugg hihihi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal ta dette så veldig seriøst... Fikk beskjed om at lille gutten var 2800 gram i uke 34, men da han kom til verden for en uke siden så var han 3290 gram. Han skulle vært mye større i følge hva ultralyden viste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi ble vekstestimert til 2800gram i uke 33+4. Det betydde at hun ville havne på rundt 4200gram til termin. Fødte dagen etter termin og hun var 4320gram. Gutten vår ble også vekstestimert, og det stemte helt der og. Men jeg er nok under unntakene! Man skal ikke stole for mye på de vekstestimeringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...