gummitarzan Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 jeg skal gå ut i permisjon 29 mai.kan jeg overføre de 5 ferieukene jeg har krav på i år til neste år når permisjonen min er ferdig? at jeg blir hjemme i 12 mnd + 5 uker ferieuker. og hva med de 5 ferieukene i 2011?kan jeg ta de også etter permisjonen er over?at det blir 12 mnd+10 ferieuker?
SpongeBob Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Tar du ikke bare ferie i vanlig ferietid, så "stopper" permisjonen i de ukene? Jeg får i alle fall ikke lov til å overføre mer enn 2 uker til neste år. Sist måtte jeg i alle fall oppgi når jeg hadde ferieuker, så fikk jeg feriepenger for den tiden i stedet for vanlig lønn (arb.giver får refusjon). NB hvis du får penger fra nav i stedet for fra arb.giver får du veldig reduserte feriepenger året etter!!! Kan være greit å være obs på det hvis du planlegger lang ferie i 2011...
Corneliuss Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Hei du! SpongeBob har rett. De fleste har ikke lov til å overføre mer enn ti arbeidsdager/ to uker. Men det er bare å si at man tar ut ferie mellom permisjonsukene så det blir vel egentlig ingen praktisk betydning. Feks: hvis du starter permisjonen 1. juli så må du ha permisjon i 6 uker dvs frem til 15.august fra det tidspunktet kan du velge hvilke uker som er permisjon og hvilke som er ferie 2010 frem til nyttår. Eks kan velge å ta fem uker i september/ oktober. Du får da lengre permisjn til neste år. En permisjonsuke er en permisjonsuke uansett, mens ferie telles dag for dag dvs at er det helligdager noen steder som gjør at du får færre feriedager brukt så kan det være en fordel. Da strekker feriedagene lengre (eks legge ferien til påske og jul osv da en uke kanskje bare er 3 fulle dager -resten er fri. Dvs du tar 2 fridager i stedenfor 5 fridager = "spart" 3 dager som du kan bruke en annen uke). Du kan gjøre det samme med neste års ferie (ferie 2011).
Har to godgutter! Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Lurt Corneliuss - jeg har også tenkt å ta årets og neste års ferie midt i permisjonen. Så neste års ferie kan jeg jo legge til mai, da er det jo endel fridager:) Har fra før fri jule- og påskeferien. Årets ferie tenkte jeg å legge til høsten, jeg går ut i permisjon ca 16. juli, så da det blir sannsynligvis tre uker "sommerferie" før bebisen kommer.
SpongeBob Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Å ta slike feriedager spredt må du avklare med arbeidsgiver, de kan også kreve at du tar ukene som hele uker, og da teller ikke røde dager. Men det varierer også fra arbeidssted til arbeidssted, sjekk arbeidsavtalen din eller snakk med sjef/personalansvarlig.
Guttebaby-august Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Jeg har termin 2. august, og tar meg 1 uke ferie nå i mars. Så tar jeg de 4 siste ferieukene jeg har igjen før jeg skal ha fri i 3 uker før termin. Så i midten av juni tar jeg ferie, og skal kose meg i nesten 2 mnd. før babyen kommer. Jeg syns det hørtes herlig ut.
Hekta Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Det kom fra i år av en del endringer i ferieloven. Den anbefaler jeg alle å sette seg inn i. Det står blant annet: (2) (Ferieavvikling under foreldrepermisjon mv.) Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15. Det samme gjelder under permisjon som fedre og andre omsorgspersoner har i tilknytning til fødsel i medhold av arbeidsmiljøloven § 12-3 første ledd. Arbeidstaker kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-9 og 14-16. Faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden. På de vilkår som følger av §§ 6 og 7 kan arbeidsgiver legge ferie til den tid da arbeidstaker har utvidet foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5. Men les http://lovdata.no/all/hl-19880429-021.html for fullstendig informasjon!
juligutt2010 Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Hmmm... Dette ble litt mye.. :S Jeg har termin 6.juli, og regner med at den første ferieuka blir tatt før permisjon. Ved min arbeidsplass praktiseres det med ei uke på våren, 3 uker på sommeren og den siste uka på høsten. Dett vil si at jeg "rekker" bare ta ei uke ferie før permisjon, og hadde regnet med å få overført disse ukene til neste år... som en forlengelse av permisjonen.. Har jeg krav/ rettigheter til det??
Tes Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Jeg har nettopp spurt på min jobb,og fått beskjed om at jeg kan overføre 3 uker til neste sommer,så lenge det er svangerskapsrelatert. Jeg skal ut i permisjon i midten av juni, og ønser ikke å avvikle ferie før jeg går ut i perm.
maja_73 Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 Pers.sjef hos oss sier at man kan overføre alle 5 ukene. Jeg har tenkt å ta alle ferieukene i november/desember, da er det jo halv skatt, så tenkte å få tatt med meg litt ekstra penger den måneden.(vi får nemlig feriepenger i juni og lønn den måneden vi tar ferie) De 5 ukene i 2011 tar jeg når permisjonen er slutt, tror jeg... Jeg har termin i 25.juli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå