Gå til innhold

Dåp eller navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre. Jeg er i grunn litt usikker, mens samboeren heller mere mot navnefest enn dåp. Har dere andre tenkt noe på dette, bestemt dere for hva dere skal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal definitivt ha dåp. Vet det er mange der ute som plutselig syns det er egoistisk av foreldrene å døpe barnet, og at de må få velge selv. men skal man tenke slik er alt egoisme fra foreldrene - feks det å omskjære dem, eller til og med det å gi dem et navn! (tenk om dette barnet egentlig vil hete noe annet oO, man kan jo ikke tenke sånn). Selv har jeg ikke noe imot å be Gud velsigne mitt barn. Tror ikke barnet tar noen skade av det. Det er dessuten en flott måte å samle familien rundt den lille på.Men det er jo navnefest også - nå skal jeg innrømme at jeg aldri har vært på navnefest før, så vet ikke helt hva det går ut på. De jeg kjenner som ikke er døpt hadde liksom ingenting.

Du får høre på grunnene til at din samboer vil ha navnefest istedet for dåp - eller hvorfor dere skal ha noe i det hele tatt - dere må jo ikke :)

Skrevet

Med førstemann hadde vi bare en privat navnefest for han..altså besøk uten seremoni... med de 2 neste haddee vi navnefest i regi av humanetisk forbund. (eldstemann fikk være med i seremonien med første jenten) Jeg føler meg ikke vel med å skulle bære mine barn til dåp da jeg aldri går i kirke ellers. Er etnisk norsk og lever et helt vanlig liv, men er rett og slett ikke troende. Seremonien til humanetisk forbund er veldig flott og jeg følte jeg kunne stå for alt som ble sagt der...

Kommer til å ha samme navnefesten denne gangen.

Skrevet

Det kommer jo helt ann på hva som passer best for dere personlig. Men jeg syns det er tåpelig med foreldre som døper barna og står foran alle i kirker å lover å oppdra barnet i kristen tro (eller hva de nå sier), og ikke har tenkt å gjøre det. Da står det mye mer respekt av å ta et utadisjonelt valg, og kunne stå for det man sier.

Her blir det barnevelsignelse forresten.

Skrevet

Vi skal døpe barnet vårt. Synes det er fint å døpe barnet , så får det jo selv ta et valg senere om det skal konfirmeres eller ikke (Konfirmasjon betyr jp bekreftelse av dåpen).

Jeg synes det er fint å be Gud velsigne barnet.

Skrevet

Vi er ikke enige. Jeg står selv ikke i statskirken og er grunnleggende uenig i at barn blir født med arvesynden. De har jo ikke gjort noe anner enn å bli født! Ikke ønsker jeg å melde babyen inn i kirken heller. Det er ett valg h*n bør få ta selv. Pappaen vil gjerne døpe, men har ikke noe forhold til kirken annet enn at han er døpt og konfirmert. Vi synes begge at de kriste verdiene er gode og ønsker oppdra etter de. Samt at det er viktig å vite hvorfor vi feirer de forskjellige høytidene.

Vi ser på både barnevelsignelse og navnefest, men er ikke enige....

Skrevet

Vi skal ha navnefest til barnet/barna våre. -Uten tvil! Det er en flott, personlig og høytidelig markering av BARNET. Det er barnets dag.

Er helt enig at kirken/eller annet gudshus må få være for de som tilber sin gud og praktiserer sin religion. Ikke for alle de "desemberkristne" som "synes" at barnet etter tradisjontro skal døpes.

Om barnet vårt blir kristen, muslim, hundu, humanetiker eller budist....er det helt opp den selv. Vi støtter barnas FRIE tanke.

Skrevet

Da jeg fikk datteren min for 9 år siden, valgte jeg å ha navnefest for henne. Jeg var selv 18 år da jeg fikk henne, og i en periode i livet der jeg absolutt ikke følte at jeg trodde på noen Gud. Og er ganske enig med dere over som mener at dåp er for de som tror på Gud.

Nå venter jeg barn nr 2 med en annen pappa, og han ønsker å døpe gutten vi skal ha. Jeg er siden sist mye mer åpen for at Gud finnes, og er blitt usikker på hva jeg egentlig ønsker. Jeg kunne gjerne døpt gutten vår uten at jeg føler det blir feil, men det føles så rart å døpe den ene og ikke den andre...

En annen ting som gjør at jeg har blitt mer usikker på om navnefest er riktig for oss, er at datteren min på 9 år sier at hun gjerne ville vært døpt. Hun sier at hun tror på Gud, og hun ønsker dette. Men det er jo ikke like lett for en 9-åring å gå i kirken for å la seg døpe. Jeg har snakket med henne om at hun kan få lov til å døpe seg samtidig med broren sin, og det kunne hun egentlig tenke seg. Men er jo litt engstelig for at dette blir veldig flaut for henne også jeg da..

Skrevet

Personlig får jeg grøsninger på ryggen av liturgien ved dåp der barna blir pekt på som født skyldige - arvesynden kan du få gratis av meg. Nå er jeg veldig areligiøs, utmeldt av statskirken og får derfor kun være "medfadder" når niesen min skal døpes til helgen og jeg og mannen min ønskes som faddere til barnet (det er jo en del med å være fadder utover å oppdra unger i den kristne tro).

For meg blir det uansett feil å døpe barn i kirken hvis man som foreldre selv ikke er religiøse, men vet at mange ser på dette som ren tradisjon og helt uproblematisk.

Vi kommer til å ha navnefest hjemme fordi det er hyggelig, men uten noen sermoni gjennom tredjepart.

Skrevet

Her blir det dåp. Ikke fordi at noen av oss er personlig kristne,men fordi at vi synes at det er det riktige for oss. Så får barna velge selv senere om de vil konfirmeres i kirka eller ikke.

Skrevet

Hei,

Vi skal ha navnefest. Har hatt det med de to andre barna våre og det føles riktig for oss. Hadde seremoni i Oslo rådhus og det var veldig flott. Jeg kunne stå for alt som ble sagt der, og det har jeg ikke kunnet i en kirke. Enig i at dåp i en kirke er flott, men kun pga at kirker er nydelige og vakre, men ellers kan jeg ikke stå for en religiøs seremoni. Etter seremonien i rådhuset dro vi alle hjem til oss til stort langbord, mye god mat og noen taler. Veldig flott opplevelse.

Men sønnen var på 6 år nå ganske interessert i kirker, bryllup, dåp osv og er litt nysgjerrig i hva kirken og dette med Jesus og Gud er for noe.

Han var med skolen til kirkenog det synes vi er helt greit, han må jo få vite hva vi har valgt bort. Han var også i en kirkekonsert her forleden. Hvis han vil døpes når han blir eldre, er vi helt med på det.

Skrevet

Jeg er ikke religiøs selv, men kommer til å døpe lillegutt i kirken. I samme kirke og samme dåpskjole som jeg og min bror hadde,vår far og hele slekta bakover til tippoldefar.

En dåp er en fin markering selv om man ikke er veldig religiøs, og jeg kommer til å fortelle ungen litt om Gud og Jesus men også fortelle at dette er noe ikke alle tror på så barnet får velge selv om han vil tro eller ikke, og så får han ta valget selv når tiden kommer for konfirmasjon.

Skrevet

Vi skal oxo ha navnefest... Vi tror ikke på gud, så det er igrunn grunnen... Jeg føler at vi ikke har noe i kirken å gjøre, hvis vi absolutt ikke tror på gud... jeg mener det, at blir barnet så kristent at han absolutt vil konfirmere seg i kirken, så burde det ikke være noe problem for han å døpe seg først heller... Han får velge det selv... Men ser ikke på noen som egoistiske som døper sine barn... dette handler jo om tro... folk må velge det de føler for..

Skrevet

Vi skal ha dåp, av den enkle grunn at brødrene på 14 ble døpt. Derfor døpte vi også lillesøster for 5 år siden, gjør det samme med mini når den tid kommer :)

Skrevet

Vi er ikke enige.. :P

Jeg er ikke kristen, kommer ikke til å oppdra barnet i den kristne tro, så da vil dåp for meg egentlig være helt feil.

Samboeren min er heller ikke kristen (annet en barnetro), men han ser på dåp som tradisjon, og at det er viktig at barnet er medlem av statskirken.

Og om det blir dåp, så vet jeg at det vil bety masse for hans familie og deler av min.

Kanskje vi tar navnefest og dåp. :P Hvordan vi løser dette, vet vi ikke..

Skrevet

Vi skal ikke ha noen av delene... Litt stusselig, egentlig.

Men jeg er ikke kristen og dåp er helt unaturlig for meg. Samtidig blir det noe litt kunstig over human-etisk forbunds navnefester og konfirmasjoner...

Må kanskje vurdere å bare ha en hjemmesnekret fest...

Skrevet

Jeg er ikke kristen så dåp er uaktuelt og navnefest har jeg ikke tenkt noe på. Tviler at jeg kommer til å gjøre det...

Skrevet

Vi skal ha dåp. I min familie er alle døpt, konf, osv... mens i hans er ingen det. Eg er glad i slike tradisjoner så derfor blir det då. Min kjære har ikke noe forhold til noe - så da fikk eg velge. :D Så får snuppa velge selv om ho vil stå konf. eller ikke selv...

Skrevet

Ingen av delene.

Jeg har meldt meg ut av statskirken, sambo er ikke kristen og navnefest har jeg aldri helt forstått.

Skrevet

Vi kommer ikke til å døpe vårt barn, siden ingen av oss er kristne. Vi har ikke bestemt oss for om det blir navnefest i regi av humanetisk forbund eller om vi har en privat navnefest hjemme, må se litt hva som er praktisk i forhold til litt immobil svigermor, tror jeg. Venner av meg har valgt seremoni i regi av HEF og anbefalte det veldig (den småreligiøse sørlands-bestemora hadde uttalt at det var finere enn noen barndåp hun hadde vært i :-)), mens broren min valgte familiefest for sine to.

Ang datteren din på 9: hva om du tar en prat med presten som det er aktuelt at døper lillegutt om det? En ide er jo at han deretter tar en prat med dattera di om dåp og sånt, en "voksensamtale" om Gud og dåp og slikt. Du som forelder må ta beslutningen formelt for henne siden hun er såpass ung, men jeg tipper hun vil føle seg VELDIG voksen og tatt på alvor om hun får snakke med presten om det og i praksis ta beslutningen selv :-) En løsning kan jo så være at hun døpes i en privat seremoni på prestekontoret (det er visst vanlig for konfirmanter som ikke er døpt), med faddere hun kan være med å velge selv (kanskje noen av de samme dere velger for lillegutt). Så kan hun kanskje få ha en liten rolle i dåpen av lillebror, hun er for ung til å være fadder, men om hun vil så kanskje hun kan lese en bønn eller dagens tekst eller et eller annet sånt i kirken (om hun tør, da), og presten kan evt velsigne henne i forbindelse med dåpen av lillebror. Eller kanskje hun finner ut at det vil være fint å bli døpt samtidig, det kan godt hende det er vanligere enn du (vi) tror, det også.

Dette er tanker fra en agnostiker, og jeg aner ikke om presten hos dere vil gjøre det eller om det er gjennomførbart i forhold til liturgien, men det skader iallfall ikke å spørre presten dersom dere har noen tanker og ideer rundt dette selv.

Skrevet

Vi skal ha dåp og har døpt begge de to første barna våre. Vi er også både døpt og konfirmert så det blir naturlig for oss å døpe ungene våre.

Mannen min mener han er personlig kristen men løper ikke ned kirkedørene av den grunn. Jeg føler ikke jeg er personlig kristen fordi jeg ikke bruker mye tid verken i kirke eller på bibelen, men det er samtidig naturlig for meg å tilhøre statskirken. Og det er en lang tradisjon i familien vår.

Niesen min valgte å konfirmere seg humanetisk sist vår, og det var en VELDIG fin seremoni og ramme rundt anledningen og dagen. Hvis våre barn istedet ønsker borgerlig konfirmasjon eller ingen konfirmasjon skal de fritt få velge det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...