Romeren Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Hvem legger barnet hos dere? Hos oss er det meg, det vil si: pappaen tar seg av stell og evt bad, så ammer jeg i senga, raper ham og legger han ned. Har vært veldig heldige sålangt med kveldssovinga, om dagen er det gråting og styr, men til kvelden holder det å gi han et kyss på kinnet, si god natt og hi ham smokken og så hører vi ikke mer fra ham. MEN: i dag gikk jeg optimistisk ut på en sen treningstur, og tenkte at pappen skulle få legge han alene. Det tok 2 timer... Han er bare 12 uker og jeg trodde ikke at han hadde etablert så sterke vaner allerede, men der tok jeg feil. Hvordan bør vi gå frem for å lære ham å bli lagt av pappa også? Bør jeg være til stede de første gangene, eller er det greit at jeg er ute av huset som i kveld?
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Trenger gode tips her jeg også Tassen vår er jo faktisk 7 mnd og jeg har lagt han hver eneste kveld Pappaen tar kveldsstell annenhver kveld, men jeg ammer på senga før jeg legger tassen. Nå skal jeg snart begynne på jobb og kommer til å jobbe seinvakter og da må jo pappaen legge han. Mener ikke å kuppe tråden din altså... bare å få litt tips
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 "problemene" går vel på at pappa ikke har pupp tenker jeg. Jeg la også sjarmtrollet helt til han var ca 7.5 mnd. Da sluttet jeg å amme pga diverse ting. Jeg hadde også ammet på senga før jeg la han over, men på et tidspunkt så flyttet jeg siste ammemåltid ut på stua for at han ikke skulle assosiere natta med pupp i senga. Først kveldsstell, så pupp på stua, så i senga. Etterhvert ble det sånn; pupp på stua, kveldsstell, og så i senga. Når jeg da sluttet å amme fikk han flaska på stua før kveldsstell. Var aldri noen problemer med legginga her egentlig, for han er helt skutt når kvelden kommer, og sovner i løpet av 10 min. Sånn har han alltid vært. Har heller aldri vært noe problem at pappa legger, men det er nok viktig at dere blir enige om noen rutiner, og at begge gjør det samme, og i samme rekkefølge. Mener ikke at man må si det samme, men gjøre de samme tingene og synge de samme sangene feks. Her er det natta når nattposen kommer fram. DET har sjarmtrollet her funnet ut. Når han ser posen, stråler han opp og begynner å le Posen betyr natta Lykke til begge to
Romeren Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg må innrømme at jeg synes det er kjempegreit å amme på senga, særlig nå når han blir distrahert av den minste lille lyd. (Mest effektivt å amme han liggende da.) Lurer på om det går an å lag to rutiner, en for far og en for meg: At han spiser før stellet når han legger og etter stellet når jeg legger. Eller blir det bare rot, tror dere?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Ville kuttet ammingen på soverommet (iallefall før sengetid!) og sørget for at mamma og pappa har samme rutiner. Poenget er at like rutiner skaper forutsigbarhet, noe som igjen skaper trygghet i leggesituasjonen. Når det gjelder om du skal være tilstede når pappa skal "øve" på leggingen, er det litt både og.. Av erfaring vil jeg si at det ofte er lettere for poden å slå seg til ro med pappaen når du selv ikke er til stede (iallefall når de er helt små). Når de er litt større kan du godt være hjemme. Når det er lenge siden pappa har lagt, 2åringen pleier jeg bare å si at i dag er det pappa som legger så kommer mamma og sier go'natt når du er i seng.
Knotten & lille persille Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Her er det bare pappaen som legger for tiden. Hun våkner ørten ganger om jeg legger henne, vil bare ha pupp. Jeg sluttet som hun over her å amme på soverommet da hun var ca 8 mnd. Jeg steller henne, gir grøt og deretter pupp på stua. Hun virrer noe voldsomt noen ganger og da bare avslutter vi puppemåltidet. Pappen pusser tenner og tar henne med på rommet. Da han begynte å legge henne gjorde han det samme som meg en overgangsperiode. Dvs at han satt i ammestolen min med henne på fanget til hun roet seg ned slik som hun pleide ved puppen. Det ble ikke så forvirrende for henne, hun godtok det etter et par kvelder med litt roping etter mamma. Om jeg en sjelden gang legger henne er det helt ok, hun reagerer ikke spes på det.
Romeren Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2010 Så jeg må kanskje endre rutinen ja... Uff, kjenner jeg kvir meg litt, fordi dette med kveldssoving er jo det som fungerer aller best i huset her, i alle fall så lenge jeg legger! Synes det på en måte er dumt å begynne å forandre noe som faktisk fungerer, men vi får ta det sakte da, skritt for skritt, så forhåpentligvis legger han ikke merke til forandringen. Jeg tenkte at et første skritt er å fortsette å amme på sengekanten, men at pappaen kommer inn og legger han etterpå. Etterhvert kan jeg vel flytte siste spising fram til før han blir stelt... Håper det kommer til å ordne seg etterhvert! (Han har sovnet en gang uten at han fikk mat først også, for det er ikke alltid han vil ha.) Nå er det dagsovinga som er problemet. Klarer ikke å bestemme meg hvor det er best for han å sove om dagen, og det blir bare et rot...
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Jeg ville holdt meg til en rutine for begge to ja. Det går nok kanskje greiere enn du tror Jeg kviet meg også fra å forandre på rutinene før natta, men det var ikke noe problem i det hele tatt. Når det gjelder at det blir rot for dere på dagen, kan det også være fordi du gjør det veldig uforutsigbart for babyen når du ikke har bestemt deg for ett sted babyen sover... Skal prøve å finne igjen noen linker til deg som hjalp meg utrolig når vi slet med dagsovinga. For der slet vi også Lillegutt her sover nå i senga si på dagen, men kommer nok til å sove i vogna igjen når det blir mildere (og jeg gidder å kle på for å sove ute, han sover så godt i senga si) (har bare restartet pc'en, så har ikke alle de fine linkene liggende på favoritter lenger, så skal lete litt og poste til deg senere... )
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Her kommer noen linker: http://www.sovlillebaby.com/tinden.htm ; Her er det også generelle søvnråd. Hmmmm... Vet det skal være en side til, men husker ikke hva den heter, så finner ikke igjen... Men den er fin den over her altså.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 Fant den siste linken også http://www.barnogsøvn.com/ Kos deg med lesestoff, håper du får noe ut av det
Romeren Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2010 Jepp, dette med at jeg har vondt for å bestemme meg er nok en grunn til at det er blitt så vanskelig, det har jeg også funnet ut. Egentlig har dagsovinga gått greit i lang tid, jeg har bare lagt han i vognbaggen og ferdig med det. Men en kombinasjon med at han er blitt litt eldre og våken, tror jeg (runder 3 måneder neste helg), blir han lettere forstyrret i søvnen sin om han ligger på stua hvor jeg oppholder meg. Så det er derfor jeg har begynt å tvile på vognbag-løsningen min... Dessuten har han blitt en hel del mer viljesterk i det siste også, og gråter som en helt om jeg går ut av rommet han oppholder seg i når han prøver å sove. Og da blir jeg matt, kjenner jeg... Han blir så sliten, tror jeg, av å ikke få sove mer enn ca. en time om gangen på dagtid! Så han er liksom aldri fullstendig uthvilt, selv når han våkner og begynner å sutre igjen etter en halvtime. Om natta sover han godt. (Jeg la han på "gamlemåten" igjen i dag og det gikk jo som en drøm. Måtte inn og gi han smokken 3-4 ganger, dog. Tenkte å begynne å forskyve rytmen litt fra og med i morgen Da begynner vi rolig med at jeg ammer på senga som før, med døra til stua åpen, så legger pappaen han etterpå.) Når det gjelder dagsovinga lurte jeg på å prøve å kle på han yttertøyet og legge han i vognbaggen på rommet med vinduet oppe. Merkelig med det, men jeg har lagt merke til at han av og til sovner som en dupp bare jeg kler på han ytterklærne. Tror han liker den gode, varme tryggheten det er å bli "pakket inn" på den måten. Dette ble langt. Takk for linken skulle jeg jo si!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. februar 2010 #12 Skrevet 13. februar 2010 Vi opplevde også plutselig masse surr med dagsøvnen rundt 3-4 mnds alder. Virket som om hun brått ble så mye mer var for lyder og støy rundt seg, og hun våknet derfor ofte når hun lå inne i stua. Her ble løsningen å legge henne ut i vogna på balkongen istedet- da sov hun igjen 2-3 timer per lur, og var mye mer opplagt og blid resten av dagen. Når hun småvåknet litt underveis i luren var det bare å putte smokk og rugge litt på vogna, så sov hun så søtt videre. Praktisk=)
Lemonia Skrevet 13. februar 2010 #13 Skrevet 13. februar 2010 Her har det alltid vært pappaen. Gutten vår er 14 mnd og jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har lagt ham og det har da vært fordi pappaen rett og slett ikke har vært hjemme da. At gutten vår har vært vant til at det er pappa som legger ham har aldri vært noe problem. Når jeg legger ham går det like greit. Jeg synes ikke du skal være til stede ved leggetid, dette klarer han fint selv og jeg tror det er bedre at han finner sine egne rutiner enn at du skal stå ved siden av og "diktere" den beste måten å gjøre ting på. Kanskje tar det to timer den første gangen, men det vil bli bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå