Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kjennes ut som om magen blir hard og magen vrenger seg på et vis. Hele magen kjennes bare helt merkelig. Ikke noe vondt, bare litt uvanlig og pittelitt ubehagelig (delvis pga. at det er så ukjent).

Noen som har en bra forklaring på fenomenet???

Er ikke urolig, undrer mest :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Nicki!

Det høres ut som du har kynnere. Legg deg på ryggen og kjenn om det er livmoren eller om det er hele magen som blir hard. Er det livmoren kan du være ganske sikker på kynner =O) Det er ikke farlig og skal gå over av seg selv i løpet av noen minutter når du legger deg ned.

Kynnere er i utgangspunktet bra ettersom det er musklene i livmoren som trener seg opp. Sterk livmor gir som regel en raskere fødsel. Man kan ha dette hele svangerskapet men de fleste kjenner flere kynnere i 3. trimester og frem til fødselen.

Men hvis det blir veldig mye kynnere så er det et tegn på at kroppen er stresset og at du må ta det med ro. Ikke stresse psykisk eller fysisk. Ellers kan du i værste fall oppleve at barne ditt kommer før det skal (men det skjer ikke ofte - alle har kynnere så skal ikke skremmes av det). Snakk med legen din eller jormor dersom du er i tvil på om du har for mye kynnere eller ikke.

Jeg har hatt veldig mye kynnere i første svangerskap (og hadde egentlig en rask fødsel). Men ble også sykemeldt etterhvert pga for mye kynnere i 2.trimester sist. Denne gangen har jeg hatt perioder med veldig mye kynnere, men de siste dagene er heldigvis bedre igjen =O) Hadde opp mot 10-15 om dagen i slutten av sist uke (alt for mye så tidlig).

Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å svare, Corneliuss :)

Er ganske sikker på at det er hele magen, så det er da en stor sannsynlighet for at det er det du også opplever. Det er andre gangen på et par tre dager jg opplever dette. Begge gangene var jeg veldig avslappet, så jg kan ikke fatte at det er pga. stress :P

Nå har jeg også lagt merke til halsbrann i ettertid..har det noe sammenheng, eller legger jg for mye i det??

Skal ta og høre det med jordmoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...