Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gull på 12,5 mnd har våkna kl 05 og 06 de siste dagene. Hvordan få henne til å sove litt lengre? Bør vi kutte en lur på dagtid kanskje? Og hvor mye mat gir dere småttisene før senga? Hun våkner tidlig, og da er hun sulten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var sånn på en alderen. Våknet grytidlig, og var kjempe sulten. Fikk flaske og sov litt til.... Synes det er tidlig å kutte soving på dagen ennå. Noen er bare morgenfugler... min er det fortsatt.. morgen i halv 6- 6 tiden hver dag, og han blir 2 år om 3 uker.. har vært sånn siden han var ca. 9 mnd. Sluttet å sovne til melk da.. så har stort sett vært våken fra 5-6 hele tiden.

Skrevet

Sånn har vi holdt på et halvt års tid... Sover han til seks er jeg storfornøyd! :) Fem er verre... Da sitter jeg med ham inne på rommet hans og prøver å få ham til å sovne igjen. Ikke aktuelt å gi mat eller stå opp før klokka seks. Våre unger er A-mennesker, så vi prøver å legge oss i rett tid, slik at vi kommer oss opp når de våkner, uten å være alt for stuptrøtte.

Småtten min er snart 13 mnd, og vi har gått over til en dupp på dagtid (fra halv elleve til halv ett omtrent), og dette ser ut til å minske antallet oppvåkninger i løpet av natta. Målet er å få ham til å sove sammenhengende fra sju om kvelden til minst seks om morgenen, uten oppvåkninger (der han krever at vi kommer).

Småtten spiser grøt av 150 ml vann klokka seks om kvelden, og så ammer jeg ham ca halv sju. Legger seg så etter tannpuss, og sovner rundt sju.

Skrevet

Hos oss er både 5 og 6 = natta! Han har rett og slett ALDRI fått stå opp da. Nå er han 1.5år, og sover gjerne til både ni og ti :-) dvs ofte i helgene kan jeg reg. at han er våken å prater med seg selv, men sovner igjen.

Han har fra han var ca 1året hatt en dupp, som regel på en times tid, noen ganger litt lenger. Men vekker han om den blir altfor lang.

Han spiser godt med mat hele dagen, spiser middag som regel rett over fem. Han legger seg kl sju og da får han velling (av 100ml grøtpulver i en 260ml flaske så ganske mye (før tannpussen!). Så to tette mettende måltider på kvelden.

Ved senga si har han lekekassa si slik at han når tak i enkelte leker fra senga om han kjeder seg, enkelte dager tar han faktisk opp leker. Om ungen ikke sover får være hans greie, men da får han leke seg selv isteden. Mat har ikke blitt servert i senga siden han var 6mnd (og da var det jo i min seng!).

Så lenge han ikke ilskriker i flere minutt går vi ikke inn til han. Våkner han før halv åtte (har litt slingringsmonn), går vi bare inn å stryker han på håret elno og forteller at det er natt ennå, og på natta skal man sove. Dette gjør vi til han slutter å skrike, så sier vi "hade, mamma er bare rett her borte..." slik vi gjør når han legger seg. Han blir aldri tatt opp på natt (bortsett fra når han er syk eller har vondt), men roer han i senga.

Skrevet

Å, ja. Min sover ikke natta igjennom engang. Våkner med jevne mellomrom. Hun har bestandig sovet lenge, til 8-9.. Også har hun funnet ut at det er gøy å hamre på lysbryteren på soverommet, hehe- Mens hun kauker å styrer i senga samtidig. Så nå har vi flytta senga hennes. Er en smule sliten kjenner jeg, er bestandig jeg som tar nattevåk og henne opp om morgenen. Jobber fullt i tillegg, så kunne vært greit å få sove til klokka 07 ihvertfall. Her spiser hun middag før senga, ellers blir måltidene sånn opp på hverandre..

Skrevet

Makko og Lillegutt:

Det er er jo tydelig at du da aldri har opplevd gutten din faktisk er lysvåken klokken 0500.. siden han gjerne kan sove til 9 og 10 i helgen... Noen barn er bare morgenfugler.. believe me, jeg har prøvd å få han til å forstå det er natta, men å la han stå og hyle i en time fra 5 til 6 , eller fra 6 til 7, er ikke mulig. Jeg har prøvd i ett år.. Nå har jeg gitt opp og innsett at han er morgenfugl... han våkner hver eneste dag, uke eller helg, mellom 5 og 6... og jeg har siden han begynte med dette, aldri, aldri latt han få lov å stå opp og gjøre det han vil... har holdt han inne hos oss i flere timer til vi var klare til å stå opp.. fikk etterhvert tv på rommet for å få kunne ligge litt lenger...

Skrevet

Har en stump som aldri har sovet mye. Barn trenger like ulik mengde søvn som voksne, så det nytter ikke at andre sier at det er så enkelt.... (bestevenninnen til lille gullet sover 3 timer mer i døgnet enn ham... gjett om jeg har vært mye missunnelig!!)

Vi ser at vårt gull sover best om natta når han bare har en lur på dagen (han er nå 14 mnd). Han sover ca 11 timer om natta og mellom 40 minutter og 1 1/2 time på dagen.

Prøv å kutte ut en lur. Rundt 12mnd begynte vi også å legge han 20 istedenfor 19, han sov da etter. Dere må bare prøve ut, men prøv det i en uke så dere ser om det hjelper.

Lykke til :-)

Jeg vet mye om å være trøtt... og det er så mye bedre når man finner en løsning!

Skrevet

Han sov da etter... skulle stå sov da til ca 7 igjen og ikke 5 som han plutselig begynte med!

Skrevet

Takk for svar. Skal prøve det ut :) jeg lurer på, når legger dere småtassene for den første luren etter de har stått opp?

Skrevet

Nå har vi helt tullball iom at vi er i latin-amerika med jet-lag... men hjemme var det mellom 10.30 og 12 at vi la ham, jo nærmere 12 jo bedre var det.

Skrevet

Hvis du ikke har nattevåk forøvrig er mitt beste tips å legge deg selv litt tidligere! Det går over etterhvert - senest ved skolestart eller noe sånn...

Skrevet

Vi gikk fra to til én lur rundt 12 mnds alder. Vi merket det ikke på nattsovingen da, men på at han ble vanskelig å legge på dagtid, fordi han ikke var trøtt. Han trengte rett og slett mer våkentid før dagduppen. Står han opp tidlig i forhold til vanlig trenger han nok to, men vanligvis holder det med den ene. Ellers får han en vanlig porsjon grøt tilsatt ½ most banan eller ½ revet eple/pære til kveldsmat og det holder da i 12-13 timer, og det kan fint gå 30-40 minutter fra vi står opp og til han får frokost også, så han er tydeligvis ikke skrubbsulten når han våkner. Du kan jo evt gi henne mer kveldsmat, ikke alle spiser akkurat de porsjonene som står på pakken (hvis det er grøt hun får da, ellers er det jo bare å gi mer brødskive eller kanskje litt frukt i tillegg).

Skrevet

Jeg har ingen råd å komme med, dessverre, bare medfølelse... Jeg nekter rett og slett å ta ham opp av senga før klokka er seks, jeg lar ikke dagen starte før seks. Han våkner alt fra 0530 til 0630. Jeg synes det er greit å stå opp 0600, men IKKE 0530. Heldigvis trives han i senga si, så han suller bare rundt og koser med smokken (stort sett) fram til 0600 hvis han våkner før det.

Hos oss har det ikke hatt noen betydning med antall dupper (1 vs 2) eller når han blir lagt om kvelden i forhold til når han våkner om morgenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...