Gå til innhold

LIVE KRISTINE, Hva syns dere om navnet?


Kiiira

Anbefalte innlegg

 

Kan dere svare på et par spm ang navnet?

 

1. Jeg mener man fint kan bruke begge navn, om ikke hele tiden så i allefall innimellom. Men min mann syns det er for tungt å si og sier de ikke passer godt sammen.

 

2. Jeg kom på navnet Kristine som mellomnavn pga mormor som heter Kirsten (det er ikke like lett å bruke) Er samme opprinnelse og betydning på disse men mannen min mener de er altfor ulike til at det kan kalles oppkalling (og mener det da er helt unødvendig å ha dobbeltnavn.)

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke dobbeltnavn, men kan gå med på det om det er oppkalling.

Jeg liker Live godt og jeg synes Live Kristine kan gå sammen.

Men jeg kan ikke stå for betydningen: Kristent liv

Det blir litt for mye for meg. Men jeg er ikke religiøs og som sagt når man sier navnene sammen og ikke tenker betydning så passer de og siden både Kirsten og Kristine har samme betydning, kan også kanskje dra tråden så langt som å si at det er oppkalling også.. alt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Litt enig i at betydningen er litt uheldig Jeg er ikke døpt, utmeldt av statskirken og heller litt alternativt orientert. Men plages ikke nevneverdig av betydningen. Hadde neppe valgt et navn som betyr kristen om det ikke var for oppkallingen men når jeg først har hengt meg opp i navnet og liker det er jeg villig til å overse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Live Kristine er et fint navn som ikke er tyngre å si enn Anne Kristine, Inger Johanne, Liv Grethe, Gerd Liv og andre klassiske dobbeltnavn.

2 Kristine fungerer fint som oppkalling etter Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes navnet klinger bra sammen.

Men når det gjelder oppkalling er jeg enig med mannen din, synes ikke det er oppkalling hvis ikke navnet er det samme, evt gutteversjon av et kvinnenavn : johanne - johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger.

 

Oppkalling eller ikke oppkalling. Jeg mener vel uansett at det må være greit med dobbeltnavn så lenge de kan brukes sammen til daglig. To lange navn føles unødvendig, men dette mener jeg må gå an.

 

Både jeg og Storesøster har dobbeltnavn pga oppkalling. Hun heter Ida Marie og vi bruker konsekvent begge navn. Føles litt stusselig at lillesøster bare skal ha et kort navn om dere skjønner. (Vi har også et veldig kort etternavn.)

 

Kjempeflott at så mange gidder å komme med synspunktene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Live Kristine er ikke et navn jeg selv ville valgt, og likte heller ikke betydningen (men det hadde jeg heller aldri tenkt på, om ikke en skrev det over her:p).. Syns Kristine funker fint som oppkalling etter Kirsten, som jeg er enig med deg ikke så lett å finne navn som passer foran..

Og jeg syns Kristine er penere enn Kirsten.

Sånn ''klangmessig'' passet de jo bra - det er jo et helt vanlig norsk navn, som Mari Kristine, Anne Kristine, Thea Kristine, så ikke noe problem det, syns jeg. Det jeg ikke liker er å si begge navna til daglig, Syns det er så tungt. Men hvis man ser det annerledes, blir det jo likt som Maximilian, fem stavelser begge to.. Adriana er også langt, så om man sier Live-Kristine eller Victoria/Adriana/Felicia/Olivia til daglig, bør vel egentlig være det samme :)

 

Gå for Live Kristine hvis du liker det, og mannen selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke Kirstine? Er jo litt nærmere Kirsten også... Synes Kirstine er veldig søtt (K'en uttales som i Kirsti)

Live er et veldig fint navn.... må si jeg er er litt usikker på kombinasjonen av disse to. Liv er uaktuelt antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Kirstine blir litt uvandt for oss, men takk for forslag.

Liv er jo et fint navn men utgår desverre pga at jeg kjenner en Liv jeg rett og slett ikke kan fordra. Altså litt for mye negative assosiasjoner til navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...