Gå til innhold

Noen lærere her som vet hvordan det er med ferien i forhold til permisjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen lærere her inne som vet hvordan det er med ferier i forhold til permisjonen? Jeg går ut i permisjon 9.juni. Blir permisjonen forskøvet med det antall uker sommerferien varer? Og hva med høst-, vinter- og påskeferie og sånn? Regner nesten med at dette bare overses?

Blir min første permisjon så er litt grønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må finne ut hva som er lovbestemt ferie (de 5 ukene alle har krav på) og hva som er lærerens "avspasering". Mannen min er lærer og påskeferien kommer midt i hans 10 ukers perm. Påsken er hvertfall ikke medregnet inn under lovbestemt ferie, det er avspasering. Så permisjonen blir ikke forskøvet av den. Det er det jeg vet pr. nå. Men kan vel få vite mer av mannen når han kommer hjem. Eller så vet jo adm på skolen din hva som er hva.

 

Er hvertfall kun lovbestemt ferie som utsetter/forskyver permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovbestemt ferie er bare 4 uker og en dag. Dette blir i juli for lærere, og det er kun dette du kan forskyve permisjonen med. Resten av sommeren regnes som avspasering. Permisjonen må løpe som normalt i høst-, vinter-, påske-, og juleferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer har du bare 4 uker og 1 dag lovbestemt ferie (juli), det resterende egnes som avspasering. Det betyr at permisjonen din forskyves med 4 uker. Høst-, vinter- og påskeferie går utenom. Snakk med tillitsvalgt på arbeidsplassen din, evt ta direkte kontakt med organisasjonen din. Det ligger en del info ute på nett, eks utdanningsforbundet.no.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovfestet med ferie 4 uker + 1 dag, men du har rett på 5 uker totalt. Jeg starter min permisjon 25.mai, hvor jeg har vanlig permisjon frem til 1.juni, da tar jeg ferieukene mine og fortsetter permisjonen når 4 uker + 1 dag har gått. De resterende dagene tar jeg ut rett etter at permisjonen er over. Husk å søke om permisjon 3 måneder før du skal ut i permisjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du 5 uker???? Jeg har fått beskjed på jobb om at ferie bare er 4 uker og 1 dag, og at for oss lærere er det anderledes enn for andre arbeidstakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da 5 uker ferie ble forhandlet fram i mange yrkesgrupper for noen år siden, forhandlet utdanningsforbundet seg fram til at vi lærere skulle få noen få,usle kroner som kompensasjon for den femte uka vi ikke får.

Så vi lærere har 4 uker + en dag ferie. Alle andre fridager (høstferie, mellomdager i jula, vinterferie, mellomdagene i påska, ukene før og etter ferie i juli) er avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min sjef har opplyst meg om det etter at hun snakket med nav. Jeg jobber riktignok på en privat grunnskole, men vi skal følge presis de samme reglene. Så da vet jeg ikke... Jeg regner ikke med at det skal være forskjell på kommuner heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...