Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. venter tvillinger, og er i uke 38 nå. de har ikke ville sette igang enda, får de har det så bra i magen. men det er veldig tungt og ubehagelig. kan jeg kreve at de gjør noe nå snarest, eller vet legene best....? skal på kontroll senere i dag, men har på følelsen at de lar meg gå helt ut....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de er forresten nesten 3 kg hver seg, så de er jo ganske store!

Skrevet

du burde gå så lenge du kan. de er vel litt små ennå.er jo ennå 1 mnd til termin. de har det jo best inni magen ennå :) du får slappe av så mye du kan :) lykke til

Skrevet

er ikke mer enn 14 dager til termin, så kunne tenke meg å få de ut nå;)

Skrevet

Uff,stakkars deg. Jeg kan skjønne du vil ha de ut nå ja.

Men det er ingen her inne som kan anbefale deg noe som helst egentlig,dette er jo mellom deg og din lege.

Ta debatten med legen om alt som plager deg.

Er det store plager, eller bare de små irriterende ting? Dette er jo informasjon som er viktig for legen å vite.

(feks du sover ikke pga bekkenløsning kontra det er vanskelig å ta på sko).

De fleste leger ønsker jo at barn skal bli født nærmest mulig termin for det er best for barna.Så må jo du og legen vurdere dine problemer mot evnt problemer ved igangsetting nå.

Skrevet

Tror ikke de vil sette deg igang, babyene har det best i mors liv om de ikke er veldig store.

Jeg har tvillinger og ble ikke satt igang, de veide 3160 og 4020 ved fødsel 2 dager over termin. De var STORE til å være tvillinger.

Skjønner godt du ikke har det noe bra, det er ekstremt tungt å gå med tvillinger, man får ikke sove og psysisk har man det heller ikke så bra. Men tro meg, ville heller gå til termin og få store friske babyer enn at de blir tatt før og få problemer.

Jeg har hatt to friske jenter fra de var født, min vennine som fødte i uke 38 har to gutter med nedsatt imunforsvar.

Masse lykke til :)

Skrevet

hei.

takk for alle svar.

de ville sette meg i gang til mandagen, så da blir jeg lagt inn.

Skrevet

Så heldig du er da :) Håper jeg får like bra nyheter i morgen når jeg skal på kontroll.

Når har du termin?

Skrevet

jeg har termin 1.mars.

lykke til du og da;)

Skrevet

Hei.

Dette er noe jeg ville forsøkt å insistere på, om du føler at du tør. Det er ingen grunn til at du skal lide deg gjennom to-tre ekstra uker nå. Mange barn blir t.o.m født på denne tiden, og da er det ingen som ville mast med at "de har det best inni deg".

Saken er at man ikke vet hva som naturlig igangsetter en fødsel 100 %, og man vet heller ikke hvorfor noen føder etter 38 uker, og noen etter 42, og alle får like fine unger. Det er ikke slik at kroppen vår føder barnet på det optimale tidspunktet, eller at to uker "før tiden" spiller noen rolle for barnets fremtidige helse. Dette må du ikke glemme - det å ønske en fødsel nå for din egen helses skyld er hverken egoistisk eller helseskadelig. Den eneste som blir lidende er du - dersom du må vente på at nat. fødsel setter i gang når du føler at du er utslitt. Ofte viser det seg at de som er mest utslitt på slutten av svangerskapet får fødselsdepresjoner, og bruker lengre tid på å komme til seg selv igjen.

Min opplevelse er at det er ganske individuelt hvordan lege/sykehus forbeholder seg til igangsettelse. En venninne jeg hadde var helt utslitt på slutten av svangerskapet, hun fikk tilbud om igangsettelse i uke 38 fordi da var babyen klar uansett, hun fødte allikevel av seg selv i uke 37.

Et familiemedlem jeg har fikk tilbud om igangsettelse grunnet at kraftige kynnere hadde plaget henne sammenhengende i to uker, uten at det ledet til noe.

I andre situasjoner har jeg opplevd at den gravide er utslitt, men kun får tilbud om å hvile på sykehus, gjerne med noen sovepiller innabords.

Min egen mor ble tilbudt søvn på sykehus da hun gikk med min søster og var utslitt fordi barnet var så stort, og hun selv så veldig liten. men igangsetting eller keisersnitt var ikke snakk om. mens med meg ble hun tilbudt keisersnitt to uker før termindato (noe jeg er kjempeglad for :D) for å slippe de to siste ukene med slit.

Jeg føler det å nekte en kvinne å sette igang fødsel for et klart barn er gammeldags som ikke har noe for seg. Bedre det vel, enn at hun skal være trist og utslitt (utmattelse er en grusom følelse nemlig) sammenhengende, kanskje utsultet på søvn i flere uker. Fy og fy!

Skrevet

tusen takk for det;)

det er veldig vondt nå, og jeg ble utrolig glad for at de igangsetter til mandagen. har også en på 19 mnd som krever sitt, og det skal bli deilig å være i litt fin form igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...