dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jenta vår har gått ned nesten en kg nå og jeg synes egentlig det er litt mye. Nå hadde hun gått opp 80g siden sist, så er på vei opp igjen,men jeg synes det er litt rart. Er oppe i 9740 g nå og det er det samme som for 3 mnd siden. Vet barn går litt opp og ned,men hva "skal" de veie på den alderen? Sånn ca? Hun er forresten 80 cm.
Makko med to små gutter Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Tenker du på veiing hos HS? Det kan være så enkelt som at hun nettopp hadde spist sist, og denne gangen var det lenge siden hun hadde spist, og hun nettopp hadde tissa. MEN vektnedgang skal taes alvorlig, så følg det opp. -Synes disse kurvene er håpløse, noen er tyngere, andre er av "travel size". Lillegutt (som også er 1,5år) er 13.3kg, Han er også 7-8cm høyere! men det hjelper deg vel ikke særlig?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2010 Er ikke gutter ofte litt større? Hun veies alltid med ny bleie og måltidene hennes veier ikke mer enn rundt 50 g ( går på diett). Siden november er hun veid ca hver 2. uke så har ganske god kontroll. Synes det er så rart at HS og legen ikke reagerer. Mulig jeg er litt hysterisk men skal helst ha kontroll over alt da ;-)
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Yngste her på 1 1/2 var ca 12kg sist vi veide henne for litt over en måned siden(en god liten plugg) Men vekten er jo så forskjellig på disse små Eldste var 11,2kg når hun var 1 1/2 og mellomste står det dessverre ikke oppført på, men om jeg regner ut sån ca, utfra de to nærmeste målningene. Så vill hun nok ha vært ca 9,3-9,4kg. Hun passerte ikke 10kg før hun var to. Så det er litt forskjellig vekt på disse jentene mine;)
Ranveig R Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Normalområdet for vekt på ei 80 cm høg jente er mellom 8,5 og 12 kg. http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php Blir ho fulgt opp på helsestasjonen? Det kan vere greitt med ei kontrollveiing om ein mnd eller to, når ho har gått såpass ned i vekt. Men du må sjølvsagt ta kontakt med lege dersom almenntilstanden er dårleg i tillegg... Jenta vår var 9,6 kg og 83 cm då ho var 18 mnd, og heilt nederst på kva som er "lov". Ho la knapt på seg på 7 mnd pga melkeallergi. No har ho hatt ein periode med super vektoppgang og er no 12 kg og ca 90 cm, og nesten oppe på gjennomsnittsvekt i forhold til lengda. Det er vanleg at vekta varierar litt, jenta vår kan vere eit kilo tyngre like etter middag, enn ho var då ho stod opp om morgonen (ungane synest det er kjempegøy å leike med badevekta...) ;o)
Ranveig R Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Eg ser no at jenta di går på diett, og at ho blir fulgt opp. Eg veit ikkje kva slags diett ho går på, og om diagnosen kan medføre vektnedgang? Uansett - om du synest det er noko som ikkje stemmer, så få legen til å sende ho vidare til nokon som kan gjere litt grundigare undersøkingar.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Jenta mi var 79 cm og 8,8 kg på 15-mnds kontrollen - av den slanke sorten med andre ord;)
1 Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Jentas mi er 1.5 år og var 8600 på siste kontroll for et par uker siden. 78 cm lang. Så altså en god del mindre enn din jente. Hun har også hatt perioder der hun har lagt på seg lite - imidlertid aldri gått ned i vekt. Men la f.eks på seg bare 30 gram fra 13 til 15 mnd. Men der er ingenting galt med henne - hun er frisk som en fisk. Bare spe. Så lenge jenta di er aktiv og fornøyd, tror jeg ikke du skal bekymre deg. Barn er så forskjellige - noen er store og noen er små. Men er jo fint å bli litt ekstra fulgt opp når de ikke legger på seg så mye. Ikke minst for å berolige et litt bekymret mammahjerte:)
Makko med to små gutter Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Joda gutter er større, og min er ikke liten. -Det var bare for å få fram poenget! MEN når hun veies så ofte, og det ikke bare er en veiing for 3mnd siden, men faktisk en stabil kurve (selv om den ikke er slik du ønsker). Ville jeg nok reagert ja. (trodde du "bare" var en mor som ikke var fornøyd etter en enkelt veiing hos hs) Hvis hun er 80cm, og 9kg ligger hun på 2,5% percentilen (slo opp i spedbarnsboken som vi fikk på sykehuset). Ca 10,5 kg er 50%. Hvor har hun ligget før? Hva er hun på diett for? Ikke det at det egentlig hjelper å vite, for jeg er jo ingen lege. Men 50g næring er jo ingenting! Er maten ekstremt næringsrik, eller får hun mat ekstremt ofte? Eller kan det faktisk være at hun får for lite mat? Jeg ville iallefall tatt det opp med legen!
Mikkemafian Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Hooojj. Min lille trulte veide 7360 på 3 mnd kontrollen.. Her er det forskjell ja!! Men så får jeg bare kjempebebiser, jeg da.. Storetrulte veide vel ca 12 kg på den alderen tenker jeg..
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2010 Da er hun 3 mnd yngre da. Vi blir jo fulgt opp,men er ikke noen som reagerer på at hun har gått ned såpass mye. Er jo snakk om nesten 10%. Vet de går opp og ned,men får høre med de på sykehuset når vi skal inn om 1 mnd. Veier henne hver 2. uke nå for å se at hun ikke fortsetter å gå ned. Hun har ikke dårlig allmentilstand,men er survete og sliten. Ikke helt seg selv liksom.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 10. februar 2010 Det var ikke meningen å starte en konkuranse om hvem som har minst barn... Lurte bare på om det er vanlig å gå ned nesten er kg uten å være syk. Hun er jo forsåvidt ikke så veldig fornøyd,vil helst sitte på armen og er bare grinete og sliten etter kl 15. Men jeg har ikke andre barn og sammenligne med,mulig det er sånn de er på den alderen!?
Ranveig R Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Sutrete og sliten og ikkje heilt seg sjølv vil eg våge å påstå er om ikkje DÅRLEG almenntilstand, så er det i alle fall ei endring i negativ retning. Synest du bør få ei ekstra undersøking på jenta di. Kanskje det er mulig å få framksunda timen på sjukehuset? Har ikkje all verda med tiltru til at helsevesenet veit best, spesielt ikkje etter møtet med ei helsesøster (vikar, av den eldre typen) på kontrollen ved 15 mnd. Jenta vår hadde då ikkje lagt på seg sidan ho var 10 mnd, hadde laus avføring som alltid, var grinete og hadde "raserianfall" (<-- smerteanfall, viste det seg). Helsesøstera sa at eg skulle gje jenta heilmelk og havregraut for å få ho til å legge på seg, og utover det trengte eg ikkje å bekymre meg for verken vekt, astma eller sein motorikk, FORDI EG AMMA. Ingen ting kan visst vere gale om barnet blir amma lenge... Håpar det blir ei løysing for jenta di, det er ikkje godt å gå rundt og ikkje ha det heilt bra, og så ikkje vere gamal nok til å forklare kva som er i vegen.
Ranveig R Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Den tanken (kanskje det berre er sånn dei ER på den alderen) slo meg maaange gongar i fjor vinter/vår, men eg meiner bestemt eg hadde rett då eg avgjorde at NEI, eit lite barn endrar ikkje personlighet frå sprudlande og blid til sutrete og klengete utan grunn. Søv ho mykje forresten? Om ho har problem med magen/diett osv, kan det hende ho har lite jern? Her slenger eg berre ut alt som eg kan sjå i samanheng med jenta vår altså, ikkje sikkert det er relevant i det heile tatt. Vi skal i alle fall sjekke blod og jernlagre og slikt hos jenta vår fordi ho er trøtt og grinete og søv meir enn før. Magen hennar fungerar ikkje optimalt, så helsesøster sa at det er jo ein mulighet for at ho ikkje tar opp alt ho skal av næringsstoff frå maten.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2010 Hun sover 2-2,5 time i bhg og sover gjerne 1-1,5 time når hun kommer hjem. Magen hennes er et kapittel for seg selv.Hun har egentlig vært mye hard i magen men nå har det vært veldig løst i flere uker.I dag var det steinhardt igjen... Jeg var hos legen med henne for 1,5 uke siden,tenkte kanskje hun hadde vondt i halsen eller noe siden hun kun vil spise helt most mat,men halsen var fin og crp også. Sikkert tenner..... Ikke vet jeg,noe som ikke stemmer hvertfall. Nå skal vi på møte med lege og HS på mandag,så får høre hva de mener da.Kan da ikke være så vanskelig å ta litt blodprøver for sikkerhets skyld. Tusen takk for råd!
Miss Foster Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Jenta mi var 9 kg, og 83 cm høy. Hun ligger på den nederste delen av vekt-kurven, men det har hun gjort siden hun var født. Barn er forskjellige.
Ranveig R Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 Lykke til på møte med lege/HS då. Går ut ifrå at sidan du er godt bevarndra i systemet så har du det som skal til for å stå på og få ting undersøkt. Nokre blodprøver skal vel ikkje vere vanskeleg å få igjennom. Viss du har lyst/ork vil eg gjerne høyre korleis det går, eg blir så engasjert...
lille sprelle Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Snppa vår har hatt en omgang med omganssyke og en med skikkelig forkjølelse. Begge ganger gikk hun ned ca 1 kg og det tok litt tid før hun gikk opp igjen. Ved 23 mnd nå (og rett etter en runde med sykdom) veier hun i overkant av 10 kg. Er 86 lang. Så lenge ungen er frisk og våken, så tror jeg ikke du skal bekymre deg!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #19 Skrevet 11. februar 2010 Det er det hun ikke er,hvis du leser litt lenger opp. Takk for svar alle sammen!
Kanutten83 Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 Jeg ville ringt sykehuset og bedt om å fremskyndt timen, lagt på litt evt. Markus veide ikke mer enn 9,1 kg da han var 80 cm og det er ikke bra... Vektnedgang skal alltid følges opp og i hvertfall når det er så mye som 1 kg! Stoler ikke på helsestasjonen, der fikk vi jo bare beskjed om å komme å veie annenhver uke for å holde øye med vekta, at guttungen var slapp, sov mer og mer sutrete var bare uflaks mente HS... Og du vet jo at det feiler ham mye mer enn det... Kan være jern som hun ene nevner over, men også refluks... Er ikke alle barn som gir veldig utrykk for det, han sov bra på dagen, men kvelden og natta var jo et helvete uten like.... Mulig maten må økes også? Markus sliter også veldig med magen, og de dagene han er veldig hard er han ikke seg selv og han må gå på duphalac hver dag for å holde magen i gang. Men som sagt, hadde ringt sykehuset og bedt om tidligere time, eller som jeg gjorde, bare ringte å sa at i morgen kommer vi! Håper dere finner ut hva det er:)
Galskapens overhode Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 Det er stor forskjell på barn.. Jenta mi var veldig stor igjen.. 88 cm og 14 kg http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php På denne linken er det et percentilskjema.. Jenta di ligger jo bare rett under midtnormalen. Så hun er jo ikke ekstremt lita da. =) Hun er sikkert akkurat passe stor.. Var hyggelig å lese innlegg fra deg forresten.. KOmmet noen vei med nr 2??
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #22 Skrevet 11. februar 2010 Hun er perfekt! Virker ikke som noen leser innleggene over her. Hun er ikke for stor og ikke for liten. Problemet er at hun var 10,5 kg i begynnelsen av desember,som er 2 mnd siden. Jobber med saken ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå