lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Vi bare legger barna i sengen og sier god natt og går ut. De er 2,5 år og 17 mnd Har aldri gjort noe annet. Det bestemte vi fordi vi ikke ville ha leggetid som tok lenger og lenger tid, les en bok til, og en til osv. Men jeg ser jo at nesten alle gjør det, og det er sikkert kos. men vi gir jo barna nok kos, leser bøker, men på andre tider på døgnet enn akkurat ved leggetid. Hva gjør dere?.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Leser av og til for 5 åringen, men ikke for 2-åringen. Praktisk umulig siden hun ligger i grindseng )
Den heldige eier av ett barn Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Leser. Fordi det er en fin avslutning på dagen, og vi da jeg var liten så leste alltid mamma og pappa for meg på sengen. Husker det var kjempekos:)
Tante Gustava Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Vi gjør det ikke. Nå er eldstegutt ikke mer enn 21 mnd, men tviler på at vi kommer til å begynne med det. Han er, og har alltid vært veldig fin å legge. Vi synger en sang, sier god natt og går ut. Så sovner han av seg selv, evt etter å ha pratet litt med hinkel pinkel på dynetrekket, bamsen sin eller hvem det nå er han prater med der inne Kommer ikke til å rikke ved den rutinen. Men lese bok FØR vi går på badet etc, det er jo bare kos
lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2010 ja det gjør jo mine gutter og, hehe! litt slitsomt å krabbe opp i senga
Makko med to små gutter Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Skulle gjerne ha gjort det! Men helst på stua, før pysj. Men mini sitter i ro sånn ca 1.5sekund før han løper videre...
solstråle69 Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Vi leser, og synes det er kjempestas alle sammen. Synes det er det "greieste" tidspunket, og så får vi roet ned samtidig. Tror høytlesning for barn er veldig viktig ift språk, så den halvtimen hver dag synes jeg er gull verdt. :-)
Libido- Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Vi leser hver kveld 1 bok og gjerne 2 sanger. Så snakker vi sammen.. (Det er noe han har kommet på selv det siste året) Så bruker fort fra 30 - 60 min på legging. Men synes det er kjempekoselig, kvalitetstid =) Så bytter vi hver kveld på hvem som leser og hvem som synger.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 10. februar 2010 ja men som jeg sa så leser vi også for barna, bare ikke ved leggetid.
HTC Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Leser hver eneste kveld for 3 og 6 åringen. Mannen leser for ett barn, jeg leser for det andre barnet. Er vi alene med barna, leser vi for begge to samtidig. Stell på bad 10 min lesing (en liten bok eller ett kapittel) Litt kos og samtale Dette er er gull verd. Er det noe som gjør at det passer oss dårlig å lese, får barna en cd med eventyr eller vuggesanger med hodetlf på. Funker det også.
prekæs Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Ikke så ofte. Vi har Anne Cath Vestly til å lese for oss. Han fikk alle bøkene om Knærten på lydbøker til jul og har hørt det hver kveld siden.
♡ A & E ♡ Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Leser for eldstemann på 3,5 år ja, ikke for minsta for hun er bare 7 mnd. Synes det er en rolig og koselig avslutning på kvelden og husker selv jeg elsket den stunden.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Jeg gjør men ikke sambo. Begynte med det for å gi dagen en rolig og koselig avslutning. Hun elsker bøker og blir veldig glad når jeg leser. Men jeg har ikke gjort det hver dag, men veldig ofte. Av og til får hun høre på en historie på cd spiller hennes. Jeg synes det er veldig koselig, men samtidig ser jeg jo at jeg bruker mye lenger tid på å legge henne enn sambo. Han sier bare god natt og så hører han ikke mer. Når jeg legger henne, skal hun både det ene og det andre; er tørst, må på do osv. Nå har jeg begynt å forklare henne på forhånd hva som skjer når hun legger seg; at det blir bare en historie og etter det er det igjen med øynene og sove. De gangene jeg glemmer å snakke med henne på forhånd, kan hun holde det gående i en time... Nå leser hun masse i bøker, ikke bare på kveldstid.. Hun er 3.5år
petite fleur Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Vi leser mye for gutten vår, men ikke ved leggetid. Da er det en sang, og så spør han om mamma og pappa også skal sove (og da sier vi selvfølgelig "ja, mamma og pappa skal også sove"), og så er det natta. En rutine som funker så godt at vi ikke har planer om å endre den :-)
erteposen + 4 Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Vi har lesesstund for barna, men har aldri lest til dem på senga. Vi har en kosekrok under trappa, og leser der hver kveld. Om eldstemann er på trening, da leser vi rundt bordet. På sengekanten synger vi den faste sangen, og sier god natt.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Leser hver kveld. Syns det er koselig, og han vil. Det har kommet skrik og hyl: "Jeg vil lese en bok til!" eller små søte øyne som sier: "kan du værsåsnill å lese en bok til?" - men har alltid vært konsekvent. To tynne bøker, eller en stor en. En bok med flere historier (a la Thomastoget-bøkene) kun en historie. Sånn er det bare. Når boken er lest, uansett om han ber så pent han bare kan eller han hyler som ett uvær sier jeg: "God natt! Sove godt da. Få en kos". Også går jeg. Da kommer jeg ikke inn igjen heller, selv om han hyler og er sint. Han roer seg etter 2min de få gangene uansett. Han vet at vi ikke leser en ekstra uansett.
Manhattan skyline Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Vi leser alltid to bøker. Det tar sin tid, ofte en halv time om det er de "rette" bøkene, men det er definitivt den koseligste tiden vår sammen! I tillegg roer han seg veldig fint, og lesing er jo alltid bra! :-) Han er akkurat fylt fire, og har lest to bøker om kvelden siden han var ca. 1,5 år.
rosa og en blå Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 vi leser alltid. det er hver sin dag å velge ei bok,vi leser i sofaen. så rett i sengs, synge to sanger. så natta. (de deler rom)
AO3 Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 Vi legger også knerten rett ned, gir smokk og koseklut, sier godnatt, og går. Han roer seg fint da, jeg tror han bare vil fyre seg opp hvis vi innfører lesing på senga nå - og da vil han ikke sovne etterpå... Vi leser så mye resten av dagen, så jeg ser ikke på det som noe problem.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 Har en på 2 1/2 år som akkurat nå de siste 3-4 ukene har syntes at det er koselig å bli lest for. Vi har en bok med korte god natt-historier og leser bare 1 historie og synger 1 sang før han legger seg. Da sitter vi i stua, og når lesing og synging er ferdig går vi opp og legger ham. Skal etter hvert flytte lesinga og synginga opp på soverommet. Tar ikke lange tida å lese og synge, men det er akkurat passe lengde på historiene for ham ettersom han akkurat har begynt å like å bli lest for:) Syns det er koselig å ha ham på fanget og kose litt før sengetid. Er bare da han har tid til det;)
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 Sjeldent vi leser ved leggetid, barna vil ikke, de vil sove. Dette betyr dog ikke at vi ikke leser, vi bare leser på andre tider av døgnet i stede :-)
___ Skrevet 11. februar 2010 #22 Skrevet 11. februar 2010 Vi leser om kvelden før de går på badet, men aldri etter at de har lagt seg. Den delen av leggingen synes vi også at er best går raskt.
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 11. februar 2010 #23 Skrevet 11. februar 2010 Leser 1 bok for 2 åringen når han er lagt seg. Og han ligger i grindseng, jeg bare sitter på en stol og han sitter i sengen med boken, fungerer veldig fint. Og han syns det er kjempe kjekt!! Jeg også
lucky_mom Skrevet 11. februar 2010 #24 Skrevet 11. februar 2010 Vi leser for alle tre barna hver kveld, på senga. Ja, det tar sin tid, men det er dagens høydepunkt for store og små Virkelig kvalitetstid.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. februar 2010 #25 Skrevet 11. februar 2010 Tja, leser og leser.. Han er mest opptatt av bøker med bilder og sånt foreløpig.. Spes lastebil-boka hvor han finner to like biler og finner farger.. Begynte ikke å lese bøker før han kom i stor seng når han var 2 år.. Var liksom ingen vits før det.. Ellers er de veldig flinke til å lese i barnehagen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå