Gå til innhold

Permisjon og ferie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet som vikar frem til august i år, og dermed tjent meg opp feriepenger. Siden da har jeg vært sykemeldt og er det fremdeles. Mottar sykepenger fra NAV. Går ut i permisjon 28.mars.

Har jeg krav på å ta meg ut ferie? Eller må man være tilknyttet en arbeidsgiver.

Driver og søker om fødselspenger nå, og det er litt å sette seg inn i syns jeg :)

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har jo tjent opp ferie for 2010 i 2009. Så du har krav på 5 uker ferie, men vær oppmerksom på at NAV bare betaler ut feriepenger for et begrenset antall uker når du er sykemeldt. Det samme gjerder når du går i permisjon.

Men du opparbeider deg full ferierettigheter, det er bare ferie-lønna som blir mindre. Du kan da velge å kun ta ut ferie-uker tilsvarende ferie-lønnen din, hvis du ikke har råd til å ta ut full ferie.

Litt klønete skrevet... håper du forstod det?....

Skrevet

Du kan ta ut lovbestemt ferie (4uker +1 dag, men de godtar visst tariffestet 5 uker også, i følge dama jeg snakka med på NAV), samt ferie som er overført fra i fjor.

Fikk du utbetalt feriepenger da du sluttet i vikarjobben? Dersom du får de utbetalt feks i juni i år, kan det jo være greit å skrive inn ferie omtrent da, siden NAV vil stoppe foreldrepengeutbetalinga når du tar ferie.

NAV betaler feriepenger (10.2% av stønaden) kun av de første 48 dagene med sykepenger, og de første 12 ukene for foreldrepenger. Jeg vet ikke hva som skjer om du har fått både sykepenger og foreldrepenger samme år, men så vidt jeg skjønner vil du få feriepenger for sykepengene du fikk i 2009, utbetalt i mai 2010, og så vil du få feriepengene for sykepengene og foreldrepengene du fikk i 2010 utbetalt i mai 2011. Sjekk for sikkerhets skyld dette med NAV.

Se http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Om+sykmelding/1073747766.cms

Retten til ferie*fri* er uavhengig av retten til ferie*penger*, men du kan (med mindre bedriften har fellesferie med helt stengt) ikke pålegges å ta ferie lengre tid enn du har tjent opp feriepenger til. Du kan altså ta fri i 4 uker og 1 dag, men får ikke utbetalt mer feriepenger enn omtrent ei ukes lønn. Husk at feriepenger utbetales året etter at de er opptjent, mens retten til feriefri gjelder så lenge du er ansatt før 1. september.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...