venter på den lille :) Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 For å ha krav på foreldrepenger må man ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før permisjonen. Betyr dette at man nødvendigvis må ha jobbet de 6 siste månedene i strekk før man går ut i permisjon? Jeg sitter i klemma litt føler jeg. Jobber som tilkallingsvakt, og er ikke fas ansatt. Jobben jeg har er meget krevende, jeg jobber med psykisk syke ungdom, hvor det er mye utagering/vold etc. Har blitt rådet av mine kolleger å begynne å tenke på å slutte å jobbe der mens jeg er gravid, for å unngå fare for spark og slag. Hadde jeg vært fast ansatt, hadde arbeidsplassen tillrettelagt slik at jeg hadde fått andre arbeidsoppgaver. Men som tillkallingsvakt ser det værre ut. Får man sykepenger når man ikke er fast ansatt? HVA skal jeg gjøre?? Dersom jeg ikke har krav på sykepenger, hvordan blir det da med foreldrepenger? Komplisert dette.. må jo nesten ha inntekt. Er søkkfortvila Er 18 uker på vej.
ma:) Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Dette hørtes jo en smule komplisert ut, ja. Jeg kan ikke gi deg svar, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med nav. Kanskje kan de svare over telefon eller kanskje kan det være like greit å få et møte der de forklarer.
venter på den lille :) Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2010 ja jeg må gjøre det den dag i morgen! måtte bare skrive ett innlegg, fordi jeg finn skikkelig angst ista av å tenke på det
ღMadame_mim ღ Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Dersom du får arbeidsledighetstrygd teller det på lik linje med vanlig lønn, slik at du må ikke nødvendigvis ha vært i jobb. Du kan også velge om du vil ha foreldrepenger ut fra den lønnen du får nå, eller du kan levere inn ligningene for de 3 siste årene og man regner da hva du har tjent i gjennomsnitt. Ofte lønner det seg dersom du har vært i jobb tidligere. Sykelønn har jeg ikke så mye greie på når du ikke er fast ansatt, men jeg tror ikke du får sykelønn dersom du ikke har faste vakter!
nicki82 Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Huff...fikk skikkelig vondt av deg. Er selv arbeidsledig, 18 uker på vei og jobbsøkende. Har ingen gode råd å komme med, men sender deg en stor og varm klem. PS. ikke forvent at du blir i godt humør av å snakke med NAV, men håper du opplever samtalen med NAV på annen måte enn jg gjorde det. Er en positivt tenkende person, men havnet langt nedi grøfta humørmessig sett, etter å ha snakket med NAV.
venter på den lille :) Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2010 tusen takk for svar ) Ja... jeg har tidligere snakket med Nav skjønner ifht at jeg søker om 50 % ung uføre pga en kronisk sykdom jeg har, og jeg er en kjemperessurssterk person som er utdannet innen velferdsfaglig yrke, men etter å ha snakket med Nav gjentatte ganger tidligere har jeg fått en skikkelig nedtur på humørfronten, og de får deg til å virkelig betvile deg selv. Man føler seg så liten, det ene regelverket slår ihjel det andre, og man må virkeig kunne alle triksene for å komme igjennom hos Nav. Så jeg skjønner hva du mener. Trur derfor jeg idag sånn desperat skrev dette innlegget, fordi jeg følte det det ikke nytter å snakke med nav, uten å ha stålsatt seg med gode råd først. Men aalt ordner seg )))))))) vi må bare være positive
Sjokolademonster Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Dersom du hadde blitt sykemeldt nå ville du vel fått sykepenger fra nav beregnet ut fra den inntekten du vanligvis har som ringevikar? Og deretter bergnes også permisjonspengene ut fra samme grunnlag? Tror det er slik.. håper det for din del hvertfall!
venter på den lille :) Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2010 okidok, krysser fingrene ))))
AinaW Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Mmm, nei... du får ikke sykepenger som tilkallingsvikar, med mindre du står meldt som arbeidsledig samtidig (dvs da får du sykepenger som inaktiv). Du får sykepenger for vakter som allerede er satt opp, men har du ingen satt opp på forhånd (som man vanligvis ikke har så mye av når man er tilkallingsvikar) får du ingenting, i hvertfall ikke med mindre du er oppmeldt som arbeidssøker hos nav. Helt sykt, men jeg var selv mitt oppi dette en gang da jeg ble svært syk under ivf-forsøk, og jeg jobbet bare som tilkallingsvikar. Men det stemmer at du kan velge de 6 beste av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Dvs at dersom du har tjent opp til foreldrepenger i 6 av de 10 månedene før permisjonen, så kan du velge å beregne ut ifra de uavhengig av om de var først, sist eller spredt utover de 10 siste månedene. Litt tungvint forklart, men håper du forstår hva jeg mener. Men jeg ville sjekket dette med krav på foreldrepenger som tilkallingsvikar var jeg deg, for jeg jobbet også som tilkallingsvikar mens vi forsøkte å bli gravid og trodde det gjaldt som opptjening, men har lest at du må være ansatt minst 50%, og da ble jeg brått usikker på om tilkallingsvikar egentlig gjelder siden man ikke kan fastslå en fast prosent. Men det kan hende man får det likevel altså, bare råder deg til å spørre de rett ut om det. For min del spiller det ingen rolle lenger for jeg sluttet og begynte på skole, og ble gravid mens jeg gikk på skolen, og da regnet jeg ut at når jeg var ferdig på skolen rakk jeg akkurat ikke å jobbe 6 mnd, og skulle jeg vært i nærheten måtte jeg fått ny jobb med en gang....
sommer2010 Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har vært ringevikar i begge mine svangerskap og fått sykepenger regnet ut fra hvor mye jeg hadde tjent månedene før. Alle som har jobbet fire uker har krav på sykepenger, det eneste var at jeg ikke fikk penger for de seksten første dagene, kommunen jeg jobbet i dekket ikke arbeidsgiverperioden. Når jeg litt senere skulle ha fødselspenger fikk jeg det samme som da jeg var sykemeldt. Så hvis du har mulighet til å få sykemelding skal det ordne seg!. Lykke til:)
venter på den lille :) Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2010 tusen takk for alle svar!!! :-))))
SurferMamma Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 jeg var også ekstravakt i ungdomsinstitusjon da jeg ble gravid første gang. Jeg fikk sjefen til å skrive under på at det ikke fantes steder å omplassere meg til og sendte denne dokumentasjonen samt søknad om svangerskapspenger til nav. Gikk helt greit, fikk innvilget sv.skapspenger fram til tre uker før termin og så fødselspenger på grunnlag av dette etterpå. Lykke til
Løvinna30 Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 huff da. Du kan få dagpenger av NAV intil barnet kommer, og all inntekt telles når du får permisjon-penger. Men tror du får rundt 66% av lønna du får nå av NAV. . Du er jo ikke fast ansatt, så da kan du muligvis få dagpenger... Dra til en rådgiver på NAV og forhør deg litt du. Håper det ordner seg for deg.
idajonas Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Hei, Jeg går selv som tilkallingsvikar til flere plasser og har 13% fast helgestilling, men er nå sykmeldt på svangerskap. Er 24 uker på vei jeg da. Du har krav på sykepenger fra de vaktene du har gått. ( reglene sier du skal ha jobbet i fire uker før sykmelding finner sted.) Og så lenge du er sykmeldt så får du foreldrepenger når permisjon starter. Så det skal ikke være noe problem det der altså. Ingenting å frykte. Eller så kan du få arbeidsgiver til å skrive under på at de ikke kan tilrettelegge for deg på arbeidsplassen, og da kan du få svangerskapspenger frem til tre uker før termin. Så ingen fare Lykke til
AinaW Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 Da snøyt nav meg for masse sykepenger den gangen. Jeg fikk nemlig beskjed både hos arbeidsgiver og nav at jeg ikke fikk ei krone siden jeg "bare var vikar". De sa at uansett om jeg hadde jobbet mye og visste jeg ville ha jobbet mye dersom jeg ikke var blitt syk så hjalp ikke det hvis ikke jeg hadde oppsatte vakter i den perioden jeg ble sykemeldt FØR jeg ble sykemeldt. Jeg visste at jeg ville jobbet mye siden det var ei anna som var borte fra jobb den perioden, men hadde ikke oppsatte tider siden dusten av en sjef hadde for vane å ville ringe i siste liten hver dag i stedet for å sette opp alle vaktene en uke i forveien når han likevel visste om dem. Men jeg bør kanskje nevne at jeg bor på bygda, og navfolka her må bla opp regelverket sitt hver gang du spør om den enkleste ting siden de ikke kan en dritt om sin egen jobb.
venter på den lille :) Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 12. februar 2010 Tusen hjertelig takk for alle svar ! :-) Kjempesnillt av dere, og jeg kjenner trykket letter Stor helge-klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå