Gå til innhold

Er jeg i fødsel, eller hva skjer???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet i natt i 6 tiden, fikk ikke sove, så stod opp litt. Så litt over syv kjente jeg at ingen stilling i sofaen var behagelig, og egentlig med det samme jeg la meg i senga igjen skjønte jeg at her skjer det noe. Lå og kjente litt og syntes disse takene i magen kom så regelmessig og ofte. samtidig som jeg hadde konstant murring i ryggen. Så jeg begynte å ta tiden. og da varte riene 1 min med 6,5 min mellomrom. utrolig regelmessige, og ganske kraftige syntes jeg. Var ikke hjemme, så ville komme meg hjem. Hadde et ærend i byen, så gjorde det, og hadde fremdeles regelmessige rier. (gikk) like før jeg var hjemme syntes jeg takene kom sjeldnere, og merket de ikke like godt. Nå har jeg sittet hjemme og timet, og de er utrolig urregelmessige, og ikke like kraftige som de var! Noen er kraftige, og andre ikke....

kan dette være maserier? Hvordan vet jeg forskjell? Hadde sex i går, og håpet kanskje det skulle sette i gang noe. ikke at jeg trodde det ville skje...

har termin om en uke. Ble kjempeglad når jeg tenkte fødselen var i gang, og har såååå lyst å føde i dag! trodde jo en gåtur skulle forsterke riene, ikke svekke de!

har ikke hatt noen maserier før, så aner ikke hvordan det skal kjennes ut... ikke tør jeg helt å ringe føden, i frykt for at de skal si at det bare er tull.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres desverre ut som maserier ja (eller sagt på en annen måte: det er akkuat sånn det har vært hos meg, når jeg har hatt maserier). Litt typisk er det med at de dabber av når man er aktiv, og at de kommer helt regelmessig en lang stund før de blir sjeldnere og uregelmessige.

Men det er jo ingenting i veien for å ringe føden. Bare si det som det er, at du aldri har hatt maserier før, og lurer på om dette er det, eller om det er "ekte vare".

Ellers kan du vente og se om det gir seg. Første gang jeg fikk dette var etter sex for å sette i gang fødsel. I ettertid fant jeg ut av at det kan visst også fremprovosere maserier. Det var jo ikke det vi skulle! ;o)

Lykke til, i hvert fall!

Skrevet

Hmmm.... ååå, jeg vil føde i dag! Blir kjempeskuffa, men jeg tror desverre du har rett... skal prøve å gå og legge meg litt, for jeg fikk ikke så mye søvn i natt... kanskje jeg er heldig av å våkne opp med kraftigere rier... krysser fingrene!

Skrevet

Legen min sier at masrier kan bli skikelige rier om man er i aktivitet.

Jeg får det alltid etter å ha gjort rent eller vært i butikken. Så legen min anbefaler meg å gjøre det (som gir masrier) en gang til:-)

Skrevet

Krysser fingrene for deg, jeg og! :o)

Veldig lurt å sove litt. Du vet aldri når fødselen plutselig er i gang, og da kommer det godt med å være uthvilt....

Skrevet

Jeg lærte på skolen at aktivitet, feks det å løpe i trapper osv ikke er gunstig når riene først har satt i gang. Kroppen vil ikke klare å konsentrere seg om begge deler, og vil da fokusere på å gjøre det du bestemmer at den skal. Den vil skru ned på rieaktiviteten, og åpningen vil ta lengre tid. Jeg sier ikke at prosessen alltid vil stoppe helt opp, bare at du utsetter det. Vi lærte alltid at en skal råde pasienten (ikke at du er min pasient, men du skjønner) til å feks legge seg i badekaret og forsøke å slappe av. Hvis det bare virker bortkastet, er det bare å fortsette med dagens gjøremål, da er det ikke fødselsrier du har, men maserier (som nevnt her)

Skrevet

Hm, ikke godt å si! Jeg hadde regelmessige kynnere et par dager før jeg fødte, men de var ikke vonde da, og neste dag merket jeg ingenting, var så skuffet... Jeg gikk meg en tur om kvelden, og neste morgen kl 10 merket jeg at det var i gang... :) Men de var veldig uregelmessige, så jeg trodde også at det kanskje bare var "lureri", de kom med alt fra 2 min-6 min mellomrom. Men etter en stund var det bare 2-3 min mellom hver, og de ble stadig kraftigere, så etter 7 timer hjemme dro vi på sykehuset. Da hadde jeg 6 cm åpning! 4 timer senere var gutten ute :) Jeg sto og gikk veldig mye, både hjemme og på sykehuset, tror det hjalp slik at det gikk såpass raskt :) Lykke til, håper det er i gang!

Skrevet

Har sovet noen timer nå, og ligget med mer konstant verk i mage og rygg-murringer, som om jeg har mensen. Så har jeg ftått noen "rier", klarer ikke helt å finne ut av hva det er, men de er ganske vonde, og jeg må stoppe opp og snakke liksom. Må nesten bare avvente og se hva som skjer. Men jeg orker jo ikke å ligge sånn som dette i en uke til en evnt fødsel starter, for det er ikke noe godt!

Men en ting, jeg har jo en sånn varmepute jeg synes er veldig god å ha på, tror dere det ikke er gunstig om jeg har den på magen, for babyen sin del? Blir jo ganske varmt for hodet hennes stakkars, eller tror dere det ikke gjør noe? Vil jo ikke at hun skal ha det ubehagelig. Er bare så godt å lindre med den varmeputa!

skulle bare ønske vannet kunne gå, for da hadde man vært mer sikker på hva som skjer!

Skrevet

jeg tror forresten ikke jeg gidder å løpe i noen trapper eller noe. jeg er redd for å være heeelt utslitt når fødselen er skikkelig i gang. Tror heller jeg satser på sex og brystvortestimulering... samtidig synes jeg det er kjedelig om jeg bare skal sette igang maserier som bare vonde og ikke fører til noe godt... nå sitter jeg bare i sofaen og slapper av med en kopp te, så får vi se utover kvelden...

Skrevet

Huff ja høres ut som maserier ja...

Har hatt det slik i 4 uker, og enda er det 4 uker til termin,,,,,

Skrevet

Så spennende da! Jeg hadde brukt varmeflaske jeg. Ellers kan du ta deg en lang varm dusj, det er deilig "smertelindring".

Jeg har hatt en bomtur til sykehuset allerede, med det som viste seg å være maserier. Da fikk jeg to paracet, for da ville deg roe seg hvis det ikke var skikkelige rier, sa jordmor. Så det er jo også et alternativ, hvis det ikke blir enten verre eller bedre.

Skrevet

ja, tenker jeg holder meg til varmeflaska nå, også tar jeg noe paracet før jeg legger meg så det kanskje roer seg... også kan jeg jo ta en dusj først, blir deilig :)

Koser meg med litt sjokolade nå... skikkelig mensenfølelse!

Skulle jo aldri sagt noe til mamma, hun kommer jo ikke til å få sove i natt stakkar, hehe....

Takk til alle som har svart :D

Skrevet

når har du termin egentlig, lykketrollet?

Skrevet

Å... dette høres ut som meg idag!

Jeg har hatt konstant menssmerter(intens murring) i ryggen og kynnere i hele dag. Vonde kynnere. Jeg hadde det ikke sist, så jeg lurer på hva dette kan være. Jeg har 30 dager (4+2) igjen til termin, så det er altfor tidlig å forvente noen fødsel...

Sikkert plagsomme maserier! :-(

Kommer hver gang jeg reiser meg, forandrer stilling, går litt, kommer gjevnt selv om jeg sitter stille og slapper av.

På en måte hadde det vært digg om ting var i gang nå, på en annen side er så absolutt ikke klar for fødsel enda!

Skrevet

He, he, jeg hadde termin 3. februar jeg. Skal på overtidskontroll på sykehuset til fredag, så teller ned, og håper de hjelper litt igang med å ta vannet f.eks. (Har to cm åpning og er moden, og de to andre fødslene har startet av seg selv med vannavgang, vært kjemperaske og kjempelette). Så vi får prøve å holde motet oppe her :o)

Skrevet

Hvis man er usikker på om det er ekte rier er det ikke det. Når de ekte kommer er man ikke usikker lenger! I siste sv.skap hadde jeg masrier hver kveld/natt i 1 uke ør det brått satte igang med (ikke for å skremme) 10 x styrke. Da visste jeg at "DETTE ER EKTE RIER" + pluss at vannet gikk da. Men masriene hadde nok hatt modningseffekt for fra vannet gikk til han var ute tok det 2 t og 15 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...