Gå til innhold

Kan en kjenne at en har høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får et trykk som plutselig går opp i hodet og ut øyrene. Blir litt uvel. Varer i 3 sek, og så forsvinner det... og eg er helt normal. Så kan det gå 1 time eller 5, så kjem det en ny "bølge".

Er 37 + 2 og begynner å bli litt hypokonder :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er 37 + 3 og jeg var på kontroll hos jordmor i går, jeg hadde veldig vondt i hodet og kjente mye press bak øynene og i tinningen. Det viste seg at jeg hadde kjempe høyt blodtrykk men jeg var bare ikke klar over det.

Så sannsynligheten for at du har hatt høyt blodtrykk er ganske stor.

Det beste du kan gjøre er og ta det helt med ro og legge deg ned når du kjenner at du får vondt i hodet. Kommer det veldig ofte så ville jeg tatt meg en tur til legen. Jeg skal tilbake til jordmor allerede på fredag for å måle en gang til.

Skrevet

Jeg kjenner godt når blodtrykket mitt er høyt, får ett slags press i hodet og sus i ørene.

Skrevet

Tok en tur til legen. Hadde blodtrykk 130/83. Mener eg var 120/70 på kontroll i uke 35. (Orker ikke se i helsekortet - later meg på sofaen) hehe

Men 130/83 var ok sa legen. Snakket om 140 var grensa... - har null peiling på sånt.

Skrevet

Jeg hadde omtrent samme hoppet som deg på mandg!

Fra 120/70 til 130/85 sann ca. Jeg må tilbake for å måle jevnlig nå.

Med første bikket jeg 140/85-90 og ble lagt inn og etterhvert satt i gang.

Jeg har mye vondt/ubehag i hodet, er stuptrett og blir lett svimmel.

Skal møte fastende på legekontoret, men sliter med å komme meg avgårde uten mat :/

Skrevet

Overtrykket bør ikke over 140, og undertrykket ikke over 92, er vel tommelfingerregelen. Dersom du får protein i urinen og har mye vann i kroppen er grensa lavere. Hva som skjer kommer an på hvordan det står til med deg og ungen, men du blir nok iallfall henvist til sykehuset for kontroll om du bikker disse grensene. Du bør følges opp minst en gang i uka, inkludert urinprøve. Husk å slappe av :-)

Dersom du får kraftig hodepine (pannehodepine), smerter under ribbeina/mellomgolvet eller plutselig mye vann i kroppen (legger på deg en kilo over natta, for eksempel, men ødemer er vanlig mot slutten så det er ikke lenger ansett som et veldig klart tegn på svangerskapsforgiftning), så ring legen eller sykehuset og be om en sjekk. Dette kan være tegn på svangerskapsforgiftning, og det kan oppstå plutselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...