Gå til innhold

Thailand..... Noen som har vært der med små barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker og reise til Thailand i påsken men fortsatt usiker på hvor det er best og dra når man har små barn, også iforhold til tid på transport fra flyplass til hotell.. vi vil jo ike sitte så altfor lenge i en varm buss når vi lander etter en laaang reise. Vi har reist mye så hun er vant til fly og vært i utlandet flere ganger. Men vi har ikke vært i Thailand tidligere. Og ikke reist så lang strekning.

Og noen som vet om man burde vaksinere seg/barnet ?

Noen som har vært der med eller uten små barn som kan dele sin erfaring, gi noen tips og anbefale hotell ?

På forhand takk (:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var i Thailand når snuppa vår var 16 mnd, og det gikk overraskende bra! Siden vi har ei lita, lett tulle (under 11 kg) så fikk vi (må reserveres på forhånd!) baby-crib til henne som hun lå i under flyturen. Den var 5 cm for kort (beregnet på babyer opp til 11 mnd) men det viktigste var at hun fikk lagt seg ned. Denne hadde hun begge veier.

Når vi kom frem var det fortsatt en biltur på 2,5 t foran oss før vi kom frem til Hua Hin, hvor vi skulle bo. Men dette også gikk helt fint. Vi hadde med oss den første bilstolen hennes (den er tillatt opp til 13 kg) og hun satt i denne på bilturen. Selv om hun måtte sitte med bena litt krøket, så sovnet hun, og sov da mesteparten av turen.

Vanskelig å anbefale hotell, for vi leide hus, så vet ikke hvilke hotell som er bra. Var supert å leie hus, for da hadde vi 3 soverom (vi var 6 som reiste sammen), 2 bad, stue, kjøkken og uteplass med eget basseng for like mye som det ville ha kostet oss å leie hotell. Vi bodde ikke så veldig sentrumsnært da, måtte ta taxi 5-10 min om vi skulle på stranden eller til byen. Men vi hadde en fast taxisjåfør som til og med hadde bilstolen ståendes i bilen mens vi var på stranden eller på byen, slik vi slapp å dra rundt på den. :-) Og om vi ikke orket byen en kveld, så fantes det et koselig lite spisested 100 m unna.

Eneste aberet jeg har med å reise så langt med små barn er tidsforskjellen. Snuppa vår mistet mye søvn pga dette (noen netter sov hun 9-10 timer, mot 12 timer normalt...) og var ofte trøtt og sur på kvelden. Vi prøvde å holde henne noelunde på norsk tid (holde henne oppe på kvelden og prøve å få henne til å sove til lunsjtider) men kroppen hennes skrudde seg likevel mot thailandsk tid mens vi var der. (som igjen gjorde at den første uken etter vi kom hjem, våknet hun alt mellom 3 og 4.30 på natten...)

Men ellers storkoste hun seg der borte! Stortrivst på stranden, elsket å bade både i sjøen og i bassenget, og thaiene er jo overivrig på små barn. (kanskje litt for mye, for min del...)

Øvrige tips:

Ha med klær som dekker til kveldsbruk, ikke fordi det ikke er varmt, men fordi myggen biter! (smør med Eurax mot bitt- kjøpes på apoteket)

Kjøp en slik sammenleggbar barnestol som man fester på vanlige stoler. Vår var uunnværlig, for barnestolene de har der borte er uten feste!

Ta med middagsglass, for det var ikke store utvalget jeg fant, og det jeg fant ville hun ikke ha...

Ta gjerne med bleier, for bleiene der borte koster nesten like mye som her hjemme, og du vet ikke hvilke som er bra.

Ellers er det jo å beskytte barnet mot solen, men den er jo "given". Vi kjøpte en slik soldrakt som hun hadde på seg når solen var sterkest (mellom 11 og 14) og ellers hadde hun solfaktor 30 på hele kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...