Gå til innhold

Hun har så forferdelig stygg hoste... (+ litt om Efedrin)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 1 år har slitt med den dumme hosten sin i sikkert 3 uker nå. Vi har vært hos barnelege (1-års kontroll) der jeg nevnte dette, han lyttet og fant ingenting. Vi har prøvd slimløsende "hoste"saft, Solvipect og Noskapin (?) og vi var på legevakten på lørdag, han lyttet, fant ingenting, men gav oss resept på Efedrin. Den skulle visst være SÅ mye bedre enn disse to andre, men vi merker ærlig talt INGEN forskjell. Hun hoster like mye. Mest om natten, som selvsagt gjør at hun sover veldig mye dårligere. Hun hoster til hun brekker seg noenganger, og pusten kan bli veldig ekkel, utpusten tenker jeg da mest på. Jeg mistenker barneastma, men når vi har vært hos TO leger som ikke finner noe galt hverken i bryst eller lunger, så er det kanskje ikke det likevel? Hvorfor blir hun ikke bedre? Efedrin skulle liksom være helt fantatisk det, men for min del kunne vi bare kjørt på med Solvipect, det har jo samme "effekten". Argh, jeg er så lei nå og synes så synd på henne.

Hun har forresten ikke feber, almenntilstanden er god. Hun spiser veldig lite for tiden, men vet jo ikke om dette har noen sammenheng..

Er det noen som har det på samme måten, eller har opplevd det?

Ringte forresten legesenteret nettopp, dama der sa at de ikke har ledig time idag, men vi kunne prøve legevakt i ettermiddag, eller få en time til legen imorgen eller senere i uka. Og da jeg spurte om legen sjekker etter astma ved en vanlig kontroll sa hun bare: Om de mistenker noe sånt, sender de dem videre.

Jotakk for et fantastisk svar! Akkurat det jeg lurte på liksom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter var sånn i månedsvis som baby (6-7-8-9 mnd). Vi gikk stadig til leger, hun kunne jo omtrent ikke puste, og orket ingenting. Efedrin hjalp overhodet ikke.

Da hun var 9 mnd. kom vi til Strømmen barnelegsenter, de er eksperter på sånt, og de så jo straks at jenta var omtrent kvalt....pga astma, selvfølgelig. Måtte gå på intensiv forstøverbehandling og ha apparatet hjem og ellers få vanlige astmamedisiner.

Så hvis du har sjansen: gå til en spesialtist.

Skrevet

Det er ikke unormalt at de kan hoste i ukesvis, tro meg jeg har selv vært igjennom noen runder med alle mine 3.

Matlysten kan ha sammenheng, men det kan også være en fase, de spiser mindre i perioder, særlig etter sykdom. Så lenge allmenntilstanden er bra så er det ikke noe å engste seg over sånn i første omgang.

Det kan tenkes at bricanyl mikstur kansje kunne vært bedre alternativ, har selv god erfaring med den, og eventuelt ventoline og flutide ( astmamedisiner, som de også kan gi i forbindelse med langvarige luftveisinfeksjoner)

Snakk med fastlegen. Efedrin har had liten effekt på mine barn når de har had stygg hoste.

Skrevet

Be om henvisning til en spesialist!

Hadde samme med førstemann. Allmentilstanden var fin, men han ble helt utslitt av all hostingen, og vi også, da det ikke var en natt der vi måtte stå opp med han. Han ble jo livredd, og tror kanskje han følte selv at han ikke fikk puste.

Var et par ganger hos fastlegen med han, men hun er en drivende dyktig dame og vet når hun ikke kan hjelpe oss. hun henviste oss til klinikk for allergi og lungesykdommer, og vi kom til en flott barnelege!

"Efedrin og annen hostesaft er laget for og holde foreldre i aktivitet" Gutten vår hadde noe som kalles hyperaktivt immunforsvar. luftveiene jobbet på høygir når han ble forkjølet, og de ga seg heller ikke når forkjølelsen var over.

Redningen ble ventoline og flutide. Dette er 4 år siden. Nå bruker vi det den dagen han blir forkjølet også er det ikke mer.

Skrevet

Efedrin ga spisevegring hos mine.

I går fikk vi babyhaler med ventolin hos fastlegen, samt henvisning til barnelege. Har merket stor fremgang med denne! Og hun spiser helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...