Gå til innhold

Ny mat -tråd!


lissiliz❤tassen❤lillesøster

Anbefalte innlegg

Nå spiser tassen.

 

maisgrøt til frokost

grønsakspure til middag+ et dessert glass hipp fersken og eple

maisgrøt til kvelds

 

har startet med smaksprøve av havregrøt med banan og mango

 

har også laget potet og gulerot middag til han selv. som vi da bytter ut med den kjøpte.så bytter på med de.

 

tenkte når vi har blitt ferdig med tilvenning av havregrøten, så vil vi prøve på middags glass.

eller lage det selv.

 

hvilken er best å starte med?

evnt hva lager dere det av?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat er alltid gøy! :o)

 

Snuppa har nettopp begynt med brødskive med leverpostei til frokost. Får i seg et lite hjørne av skiva, pluss noen smuler når hun får holde skorpa selv og gumle på ;o)

 

Så er det grøt til lunsj (ca kl 10) og 1/3 glass sviskemos. Til middag (ca kl 14) er det enten 1/2 middagsglass eller 1/2 avokado og 1/2 glass fruktmos eller 1/2 banan. Jeg begynte å lage egenmosa mat, men det syns hun IKKE er godt :o( Har forsøkt gullerot, søtpotet, brokkoli og squash. Prøver fortsatt å gi henne noen skjeer hjemmelaget mos innimellom, men hun brekker seg veldig og kniper munnen sammen. Middagsglass derimot går ned på høykant ;o) Kl 17 tar hun seg gjerne litt pupp.

 

Til kvelds (ca kl 18.30) er det full porsjon med kveldsgrøt. Også er det kveldspupp på senga kl 19 ca.

 

Hun har endelig skjønt at vann er godt (hurra!!) og drikker det til alle måltider. Jeg pleier nesten alltid å tilby puppen først, men sjelden hun vil ha.

 

I tillegg pleier jeg å gi enten skalk, agurk eller gullerot i lanken ca en gang om dagen. Deilig å gnage på.

 

Når det gjelder smaksprøver så tok vi det veldig forsiktig i begynnelsen, og ved intro til gluten, men etter det så har vi kjørt på med nye grøttyper uten introduksjon. Samme når det gjelder middag, begynte litt forsiktig i begynnelsen, men har ikke hatt introduksjon på alle middagsglass. Vi har ikke allergi i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det

grøt til frokost : full porsjon... Noen ganger litt fruktmos etterpå

 

middagsglass til lunsj. Har ikke vært særlig fan av middag, men det går bedre nå, så tenkte snart å gi henne middag til middagstider :-)

 

Grøt til middag

 

og velling til kvelds

 

Og flaske om natta :-(

 

Ellers får hun nå vann til alle måltider... og har smakt bittelitt brødskive med leverpostei..Synes det er litt uvant enda, men tror hun synes leverpostei er supert :-)

Fruktglass er super digg :-) får også litt frukt,avocado i baby feederen... Ikke så populært å spise av den..men, det kommer litt ann på hva som er inni den ...

 

Grøten hun får er alt mulig, vi kjøper litt forskjellige og håper hun ikke blir så fort grøtlei...Så hun har vel prøvd det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tentke på dette her om dagen, for nå endrer jo alt seg hele tiden hva angår mat. Lurt med ny tråd..:o)

 

Lillebror får

- full grøtporsjon, hvetegrøt til frokost, ca kl 8

- en brødskive med leverpostei, uten skalker, halv banan til lunsj, ca kl 12

- Halvt middagsglass, kalv, kalkun, lam etc til middag ca 15.30

- Full+ porsjon havregrøt til kvelds, ca 18.30 og nattpupp kl 19 eller 20.

Vann til alle måltider.

 

Også er det puppen da. Sånn et-par-tre ganger i løpet av dagen. Aller helst når han er nyvåknet fra dagblund. Også kose/sovne-pupp på natta.

 

Han får eplebiter i babyfeeder eller en gulrot å gnage på en gang på ettermiddagen dersom jeg klarer huske det.

 

Lager gulrot- og potetmos sånn innimellom og det er han veldig glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket er det:

 

frokost: havregrøt + vann

lunsj: fruktmos/banan + 200 ml MME

middag: middagsglass/fiskepudding/potetmos/osv + vann

kvelds: havregrøt + 160 ml MME

 

Vi brukte lang tid på å tilvenne grøt, men nå bytter vi stort sett på grøtsortene ut i fra hva de har på butikken. Samme gjelder middagen osv..

 

Har ikke hatt problemer med det så er derfor vi ikke har vært så "forsiktige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt får:

 

Frokost: hel med grøt banan/mango + 90 med mme

Lunsj: Litt moset frukt og 150 med mme

Middag: 1/3 middags glass, litt frukt mos og 90 med mme

Kveld: Hel med grøt og 120 med mme

 

Får også 150 med mme innimellom vis han er veldig sulten en dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser dere er oppe i 4 måltid mange av dere...

her får vi ikke ned mer enn 2.

 

Frokost: uinteressert, tilbyr grøt men spiser 0-2 skjeer...

Lunsj/Middag: Ett glass middag, liker IKKE laks og kalkun ellers er resten NAMM!!! =)

Kvelds klokken 18 (eneste måltidet med fast klokkeslett): En porsjon grøt

 

Ammer fortsatt hver 3. time, men merker interessen er synkende på dagtid. Helst skal vi være i ett stille rom uten for mye å se på.. DET er ikke lett alltid.

 

Etter at vi så at hun tålte frukt og grønnsaker og grøt har vi ikke drevet med tilvenning på hver nye grøt, frukt eller middag.. har ingen alvorlige allergier i familien =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...her går det trått med fast føde gitt...pupp er fortsatt kjempestas! Vi er fortsatt på introduseringsstadiet... han er veldig interresert i alt vi holder i og alt vi spiser vil han ta tak i. Men når vi lar han smake kniper han munn igjen. Han er min tredje, så jeg stresser ikke. Men han har fått en del tenner så ammingen er ikke alltid så behagelig lenger :)

 

Risgrøt, advokado, mango, banan,eple, pære, potet, gulerot har han fått smake. Og skalk. Men selv om han er nr. 3 er jeg så redd for at han skal sette i halsen......!?!

 

Vel, interessen for annet enn pupp kommer vel snart. Enn så lenge koser jeg meg med ammingen som hovedrett, er så koselig når han stryker på genseren og er så nær. De blir jo så fort store......... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...