Gå til innhold

Brun + brun = blå :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefaren har lysebrune øyne og jeg har grønnbrune.. Barnet vårt fikk helt blå øyne:/ Hater når folk legger merke til det, føler at folk tror jeg har vært med postmannen! Men er dette normalt?? Vet at brunt dominerer.. men det har det heller ikke gjort i vår familie. Pappa har brune, mamma har helt blå. Vi er 6 barn og det er bare meg som har fått "brune"! Tenker at ungen vår har arvet de blå øynene av min mor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fint ha brune oyne og faa barn med blaa. Men jeg vet hvor irreterende folks uvitenhet er.

Soestra mi har samme problemet. To unger med lyst haar og blaa oyne og baade hun og mannen har moerkt haar og brune/groenne oyne.

Akk, om i det minste vaar generasjon hadde husket noe fra ungdomskolen ;P

Skrevet

Hærregud!Har du ikke værre problemer å henge deg opp i HI?

Alle oppegående mennesker skjønner jo at unger kan få annen øyenfarge enn foreldrene uten at mora skulle ha pult "postmannen" vel!

Hvis de ikke skjønner det,så synn for dem!

Get over it!

T*m

Skrevet

Jeg har egentlig verre problemer enn det, men betyr det derfor at jeg ikke kan henge meg opp i noe annet???

La vær å svar hvis du ikke har noe bedre å si!!

Takk for det første innlegget=)

Hi

Skrevet

Jeg og mannen har brun/grønne øyne og er ganske mørk i håret. Det eldste barnet har våre farger, mens de to yngste er lys i håret og har blå øyne. To av besteforeldrene har blå øyne.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet, da? Øyne som fødes blå kan bli brune i løpet av noen måneder.

Skrevet

At brunt dominerer betyr at dersom en person har ett brunt og ett blått gen (dette er forenklet, altså) får man brune øyne. Dvs agt din far har sannsynligvis ett av hver, mens moren din har to blå. Tilfeldigvis har da din far nedarvet det blå til alle andre enn deg. Du har hans brune og et blått fra din mor. Mannen din har da også ett av hver, og barnet deres har arvet det blå fra dere begge. Helt normalt. Sannsynligheten for at deres barn får blå øyne er 25%.

Hadde vært værre om det var omvendt, begge foreldrene har blå øyne og får brunøyde barn... Det går også an har jeg hørt, men er veldig sjelden.

Skrevet

Okei, men da kjønner jeg. Har vel ikke følt med så veldig godt på skolen:P Barnet er over 1 år.

Takk for svar:)

Skrevet

En på min jobb har en unge som hadde blå øyne helt til hun ble 5 år. Omtrent over natten så fikk hun plutselig brune øyne (her var det også slik at både far og mor hadde brune øyne). Må si at jeg hadde litt problemer med å tro på dette i begynnelsen, men fikk selv se bilder "før og etter" og det viste seg å stemme:)

Med andre ord så kan det hende at ungen din kommer til å skifte farge senere. Men uansett så er det jo heller ikke noe muffins med at to brunøyde får unge med blå øyne!

Skrevet

Brune øyne kan ha kombinasjoen "Bb" eller "BB"

Blå øyne har kombinasjonen "bb"

grønne øyne har som regel "Bb" men kan også ha "BB" og "bb"...

Min konklusjon er da at både du og din mann han "Bb" og deres barn har da fått kombinasjoen "bb".

Det kunne også fått "Bb" og "BB", men siden deres barn har blå øyne har den fått kombinasjoen "bb", og dvs at ingen av dere har kombinasjonen "BB", siden deres barn da ville fått brune eller grønne øyne...:)

Helle

Skrevet

Jeg orker ikke. Les det andre innlegget om øyenfarge så fatter du at det fint går an..

Må da være måte på hvor mye t-skje-mating folk her trenger..

Skrevet

Det er mulig at barn av brunøyde foreldre får blå øyne nettopp fordi brunt er dominnant.

Øyenfargen avgjøres av to gen, du har nok Brun fra din far og et blått fra din mor, altså Bb, der det brune dominerer det blå og gir deg brune øyne.

Siden dine fem søsken har blå øyne har nok din far samme kombinasjon som deg, altså Bb som gir brune øyne. Til dine søsken har han arvet videre den lille b som sammen med liten b fra din mor gir barn med blå øyne.

Både du og din mann har altså kombinasjonen Bb, dere kan få barn med kombinasjonene BB, Bb, bB og bb. Av 100 avkom vil statistisk sett 75 ha Brune øyne og 25 blå øyne.

Skrevet

Mannen min og jeg har begge brune øyne og mørkebrunt hår,dattera vår har ganske lyst hår og grønne øyne med noen brune spetter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...