Gå til innhold

Dere som er delvis sykemeldte - fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt delvis sykemeldt.., er nå i uke 34 så er jo ikke så mange ukene igjen..

Men jeg ser allerede etter to dager, at det ikke virker som det er noe vits.. Jobbet "overtid" i går, fordi jeg måtte få ferdig ting siden jeg skulle være borte idag.. og nå sitter jeg bare her med dårlig samvittighet for alt som burde vært gjort... Det er så utrolig stress på jobben om dagen og alle har altfor mye å gjøre..

Fungerer det for dere andre som er sykemeldte delvis..? Klarer dere å jobbe den angitte "prosenten" dere skal jobbe...? Jeg trenger virkelig de timene fri i uken, men når det bare blir stress og mas å få det til er det jo ingen vits..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 50% sykemeldt, og slet i begynnelsen med samme problem som deg. Den jobben jeg ikke gjorde ble ikke gjort, og jeg måtte jobbe for to når jeg var på jobb.

Tok dette opp med sjefen min, og vi ble enige om at min vikar kunne begynne tidligere da NAV dekker alt av sykepenger for gravide. Ergo kostet det ikke min arbeidsplass noe, og en overlapping måtte vi ha uansett. Jeg jobber også hele dager da jeg "aldri" kom meg hjem til rett tid med halve dager.

Nå fungerer det godt og vi får en fin handover, ikke minst er jeg sikker på at jobben min blir ivaretatt på en god måte når jeg går ut i permisjon. Kun 2 dager igjen nå.

Ta det opp med din leder, og lykke til med jobb og babyen.

Skrevet

Jeg er 50% sykmeldt, og selv om sjefen min har funnet en person som tar deler av mine arbeidsoppgaver, fungerer det dårlig. De arbeidsoppgavene som fortsatt ligger på meg er mer enn 50%, og jeg merker at jeg bruker mye er tid enn vanligvis på å gjore de oppgavene jeg skal gjøre. Så det ender med at jeg jobber mye mer enn jeg skal - i alle fall i tid. Fungerer ikke så bra, jeg blir bare enda mer sliten og har dårlig samvittighet for at jeg bruker land tid på ting. Ikke så lett å konsentrere seg heller, da, men steinhard kynner-mage absolutt hele dagen. Ikke tull, jeg har steinhard mage i alle fall 50 minutter av hver time. Det er ordentlig dritt.

Skrevet

Hei

For meg fungerer det. Men det krever at du er veldig streng med deg selv. Jeg har også prosjekter som ligger og venter og ting som skulle vært gjort, men jeg går likevel hjem. Og jeg synes det fungerer bedre å jobbe reduserte dager, enn å jobbe fullt , for så å ha helt fri.

Og jeg har bestemt meg for ikke å ha dårlig samvittighet. Det sniker seg innpå innimellom, men da trykker jeg det resolutt ut til siden.

Det krever litt omstilling, men teng på det sånn: når du går hjem kl 16. etter en vanlig dag så har du ikke dårlig samvittighet? Selvfølgelig er det ting man skulle gjort, men da er arbeidsdagen slutt. Nå er arbeidsdagen slutt kl 14. eller 12, og det er egentlig det samme.

Prøv litt til, for det er ikke bra å jobbe mer enn du klarer, og samtidig er det veldig kjedelig å gå hjemme uten noe å gjøre i 6 uker.

Lykke til

Skrevet

Hei!

Jeg har nå gått ut i permisjon, men har vært 50% sykemeldt en god stund. Det resulterte i en masse overtid, for som du sier; det er alltid masse stress på jobben og ting som "bare må gjøres". For min del fungerte det greit i begynnelsen, for siden jeg var 50% sykemeldt hadde jeg litt overskudd til å jobbe noe ekstra. Men utover i svangerskapet skjønte jeg jo at det ikke ville fungere lenger, så arbeidsgiver fikk satt inn en vikar for meg tidligere enn beregnet. Da gikk det veldig mye bedre, og jeg kunne gå hjem til den tiden jeg skulle!

Hvis en vikar for deg ikke er aktuelt, så må du nesten bare prøve å være hard på at du må gå hjem til rett tid. Det er faktisk slik at sykemeldte ikke har lov til å jobbe overtid! Du får dermed heller ikke utbetalt overtiden. Hos oss ordnet det vi det slik at jeg fikk avspasere, det ble en del dager etter hvert gitt!

Men det er viktig at du tar vare på deg selv, og det du ikke rekker er heller ikke ditt ansvar.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror halve dager kunne fungert for meg også, da hadde jeg sluppet alle de skjeve blikkene som liksom sier "hvorfor var ikke du her i går,da?" om je ghar vært en dag hjemme. Men jeg har en time og et kvarter kjørevei til jobb, og det er kjedelig å kjøre i to og en halv time for å få jobbet en halv dag på 4 timer. Derfor blir det fulle dager på meg. Halve dager kan fungere, tror jeg.

Skrevet

Jeg arbeider 60 % og det fungerer bra fordi jeg har en arbeidsgiver som har tatt ansvar og fjernet arbeidsoppgaver tilsvarende 40 %. Det er arbeidsgivers ansvar at du ikke får flere arbeidsoppgaver enn du skal, uansett om det fins en vikar som overtar eller oppgavene blir utsatt/overført til andre. At alle har altfor mye å gjøre er også arbeidsgivers ansvar, ikke de ansattes, her må både du og de andre stå på krava! Stress og mas vil jo antagelig bare føre til at du må øke sykmeldingsprosenten fordi det gjør deg verre, det kan jo ikke være i arbeidsgivers interesse.

Skrevet

Det fungerte ikke for meg, har en arbeidsgiver som ikke tar noe hensyn. Måtte jobbe 12-16 hver dag, samme tempo som før, fikk aldri gå når jeg skulle. Fikk ikke tatt meg en eneste pause eller satt meg ned selv om jeg har bekkenløsning. Så jeg holdt bare ut i 2 uker før jeg ble 100 % sykmld. Er utrolig dumt at det skal være sånn.

Skrevet

Fungerer kjempefint for meg, jeg er 40% sykemeldt og jobber reduserte dager. Arbeidsgiveren min er veldig opptatt av å tilrettelegge for meg og kollegene trår til. Alle er hjelpsomme og legger til rette slik at jeg skal slippe å bli mer sykemeldt.

Skrevet

Jeg er 20% sykemeldt, har vært det siden i begynnelsen av januar, og har valgt å ha en dag i uken hjemme istedenfor å forsøke å skulle gå tidligere hver dag (noe som ikke fungerer i min jobb, da det er altfor ofte ting som "skulle bare", "kunne du bare", "sjekke kjapt", etc).

Men, selv om det per i dag skulle være 2x100% personer på prosjektet jeg jobber på, så er det jeg som liksom skal være der 80%, og hun andre som skulle være der 100% jobber mer eller mindre 95% på et annet prosjet (som hun skulle vært ferdig med for halvannet år siden..). Så når jeg går tirsdag ettermiddag (jeg _nekter_ å jobbe overtid, jeg ser ikke poenget med å være sykemeldt og skulle ta ting mer med ro, for så å jobbe overtid) vet jeg at jeg har alt jeg ikke rakk iløpet av tirdagen, alt som har kommet inn ondagen å gjøre når jeg kommer tilbake igjen torsdag morgen, i tillegg til det som måtte komme inn i løpet av torsdagen.

Tror det tok en uke eller to før jeg følte at jeg fikk slappet av som jeg skulle den dagen jeg var hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...