Gå til innhold

80% eller 100% permisjon??


mamma2010♂

Anbefalte innlegg

Klarer ikke bestemme meg..taper jo litt på å ta 80%, men samtidig er 100% veldig få uker!! Hva skal dere gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Hvis du tar ut 80% i 56 uker vil du få ca 10 000,- mindre totalt utbetalt enn hvis du velger 100% i 46 uker. Dette er helt ufattelig kronglete, men Nav har nå gjort det sånn og de opplyser også om det på internettsidene om foreldrepenger.

 

Siden jeg får barn i mai regner vi med å måtte være hjemme til august uansett, siden man ikke får barnehageplass i mai. Når jeg tar ut ferie i år og neste år vil det da bare stå igjen ca 5 uker som jeg da kommer til å ta som ulønnet permisjon. Velger da altså 100% i 46 uker + 10 uker ferie og 5 uker ulønnet permisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med minimii. Akkurat sånn gjør vi det også.. Har hatt 80% alle ganger. Får jo ikke bhg- plass i Juni likevel, så da blir det ulønnet en stund. Vi sparer all barnetrygd vi får på de to eldste. Rekner med å bruke litt av den sommeren 2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det akkurat som Minnimi og fotballmor fordi det lønner seg økonomisk, og permisjonstiden blir akkurat like lang som hvis du hvis du velger 80%.

Hvis far tjener mer enn mor og får dekket hele mellomlegget av sin arbeidsgiver vil dere tjene enda mere på å velge 100%. Vi har regnet ut at vi tjener ca. kr. 40.000 mer på å velge 100% enn 80%, og skal ha permisjon frem til august 2011(15 mnd).

 

NAV skjema blir jo litt mere kronglete å fylle ut da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grubla veldig på dette vi også... er det noen som vet om arbeidsgiver er pliktig til å gi deg ulønnet permisjon?? frykter det kanskje kunne blitt vanskelig i mitt tilfelle, som leder i privat næringsliv..vil iallfall høre om noen vet hva jeg kan forvente meg om jeg skulle søke ulønnet permisjon..

Og hva med rett til sykepenger i de første 16 dager hvis man blir syk og poensjonspoeng når man har ulønnet permisjon? er det noen som vet??? Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også kommet fram til den løsningen. Men når i denne tiden har pappaen tenkt å ta ut permisjonen sin? Skal dere være hjemme begge to i denne tiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% her.. Hvis vi tar 100% vil jo permisjonen være ferdig i mars for begge 2... (termin 9mai) da blir det veldig lenge å gå hjemme uten lønn, siden barnehagen starter i august.. det går jo å få starte i bhg i mars, men vil ikke da jenta vår ikke vil være mer enn 10 mndr da.. Eldste vår startet i bhg nå 1 februar, så det går jo fint å starte midt i året her iallefall :)

 

Her skal pappaen ha permisjon hver fredag etter de første 6 ukene så han har langhelg i nesten 1 år :) for dette lønner seg mest økonomisk for oss, da pappaen jobber overtid nesten hver dag og vi ikke får overtiden med fra nav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt 80%. Skal jobbe litt innimellom, slik at permisjonen blir forlenget tilsvarende antall dager. Jeg skal begynne i jobb igjen 15. mars, da tar far over resten av ukene inkl fedrekvote. Han har 80% perm og jobber 20%, jeg tar 20% ulønnet perm. Fra aug 2011 skal far jobbe 80% og ha 20% perm. Begynner i bhg aug 2011, da er han 15 mnd. På denne måten skal ikke gutten vi venter gå fult i bgh før mars 2012. Det er vi veldig fornøyd med ! Penger er ikke viktig for oss, så lenge vi har så vi klarer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% lønn er planen her også. Jeg tar ut 5 uker ferie i sommer og forskyver permisjonen tilsvarende. Så får vi 5 uker ekstra siden det er tvillinger som vi ikke har bestemt oss for hvordan vi skal bruke ennå. Om jeg tar de som forlengelse, vil sambo sin permisjon være ferdig 16.mai og da tar jeg ulønnet permisjon fram til barnehagestart. Vi taper veldig mye penger på å ta 80% lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar!:) Kommer nok til å ta 100% jeg å.. regnet ut at vi taper ca 10 000 ved å ta 80%.. ikke at penger betyr mer enn babyen, men det er jo kjipt! Mulig jeg jobber litt når pappa har sin perm, og at jeg tar ulønnet perm etter det igjen. Det ordner seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 80 permisjon, altså 56 uker + 10 uker ferie. Vil være hjemme med den lille så lenge jeg kan. Bryr meg ikke om jeg taper 10 000 kr. Man får ikke den tiden tilbake og da barnet begynne i barnehagen i august 2011. Gleder med veldig til permisjonen.

 

Men skjønner de som må velge 100 % pga økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ta 100%, men være hjemme like lenge som med 80%..... Skal bare legge av pengene til å dekke den ulønnede permisjonen.

 

Dette lønner seg også mest for oss med tanke på mannen min sin jobb, sist valgte vi 80% og shit, det merket vi. Han tjener såpass at det var virkelig ulønnsomt.

Jeg jobber kun deltid og gutten startet ikke i bhg før han var 15mnd, så denne gangen skal vi være smartere økonomiskt!

 

Vi skal også muligens velge tidskonto, vi får se hvordan det blir etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rett og slett uøkonomisk å velge 80%! Du får jo til sammen 10 000 kr mindre utbetalt med 80% enn med 100%. Vårt barn skal også begynne i barnehage i august 2011, så vi vil være hjemme like lenge, men vil da få 10 000,- mer fra Nav enn de som velger 80%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till minimii!

 

Husk på att far oxo kan ha ferie i permisjonstiden ;)

Vi har gjort det sån. Jag har 6 uker ferie och han 4 uker ferie.

Med den beräkningen så börjar jag jobba igen den andra uken i august så har jag fri i inskoleringsuka oxo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...