Mandalas Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Sönnen min er seks år (f. 03) og går nå på skole i Sverige. Han har "mild" autisme og går i en liten klasse. Han går i det som her kalles "förskoleklass", neste år skulle han begynt i det som heter 1.klasse her. Men förskoleklass tilsvarer ikke 1.klasse i Norge. De lärer egentlig veldig lite i förskoleklass sammenlignet med det samme året i Norge. Nå skal vi snart flytte til Norge og siden han er etter sosialt også funderer jeg veldig på om han burde begynt på skolen et år senere, altså norsk 1.klasse til hösten istedetfor 2.klasse.. Noen med erfaring av at barna begynner et år senere/ er et år eldre enn de andre i klassen?
3småtroll♥ Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Jeg har ikke erfaring med det, men må si at det er veldig strengt å holde igjen eller begynne tidligere på skolen nå. Før var det mer vanlig, men nå må man nesten ha en diagnose for å få en utsettelse. Jeg ser at sønnen din har det, men da må du ha en anbefaling fra PPT/ lege eller lign. om at utsettelse anbefales. Husk at skolene er mye flinkere til å legge tilrette for alle barn nå enn de var før;) Datteren min har en med a-typisk autisme i klassen og h*n fungerer veldig fint! Går i den klassen han "skal". Har også en med downs syndrom som er litt mindre i den "vanlige" klassen, men følger også sin klasse:)
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Jeg synes du skal ta kontakt med skolen der sønnen din skal begynne og snakke litt med dem om tankene dine. Det blir nok lettere å bestemme dette når du har fått råd fra kyndige folk. Skolen kan koble deg opp med ppt, og de vil teste sønnen din og komme med en anbefaling den ene eller den andre veien. Jeg kan jo ikke si hva som er best, men hvis du som mor tror at det ville vært bedre for sønnen din å starte i 1.klasse sammen med litt mindre modne barn, kan det hende det ville vært lurt. Lykke til:) Hilsen lærer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå