Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Kan fastlegen min nekte meg og gi meg papirene på hiv og hepatitt prøver? Jeg er i startfasen , men gruer meg til og spør om disse prøvene. Noen som kan gi meg noen råd
Ugla er mamma! Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Vil anbefale deg å være ærlig om hva du skal gjøre, for å se legens reaksjn på dette. Eventuelt spørre direkte om han/hun har motforestillinger mot å hjelpe deg. Det er nemlig fort gjort å bytte fastlege om så skulle være. Tror forøvrig ikke legen kan nekte deg å teste dette, men det er utrolig greit å ha støtte i legen sin.
veivalg Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Jeg grudde meg også en del til den første samtalen med fastlegen, men var ærlig med hvilket ærend jeg var der i. Legen min var veldig forståelsesfull og hadde ingen problemer med å ta alle prøvene jeg trengte. Hun sa imidlertid hun ikke kunne henvise meg til gynekolog, men her tror jeg også det er ulike oppfatninger/meninger ute og går. Jeg har benyttet meg av privat gynekolog (Volvat) og har fått veldig god hjelp der. Mine erfaringer både fra fastlege og gynekolog er at de har opptrådt proffesjonelt og jeg har følt meg godt ivaretatt. Tror det skal veldig mye til for at fastlegen din nekter å utføre prøvene, jeg har veldig vanskelig for å tro at de har lov å nekte dette også. Hvis legen mot formodning ikke klarer å skjule egne motforestillinger, får du byttet fastlege raskt og greit. Men jeg tror det går helt fint :-) Lykke til!
Håpefull38 Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Hei! Jeg grudde meg veldig for å ta dette opp med fastlegen min. Kjente han litt privat, og andre mente at han ikke kom til å støtte meg i dette. Jeg gav ham en sjanse. Skrev mail til ham at jeg gjerne ville ha en time så raskt som mulig, men at jeg ikke ville ringe legekontoret siden man da måtte oppgi grunn for å få en time raskt. Han ringte plutselig en dag og lurte på om jeg kunne komme ned en halvtime senere, så jeg fikk ikke tid til å tenke så mye på det. Begynte med å si at dette er noe jeg har tenkt mye på, og da jeg hadde fortalt om planen min, svarte han: Ja, så flott! Du kan bare ta det helt med ro, dette synes jeg er en god ide` for deg! Han så vel at jeg var kjempenervøs, og jeg ble straks 10 kg lettere!! Han søkte meg til gynekolog med en gang og tok noen av de prøvene jeg måtte ha. Resten ordnet gynekologen som også har støttet meg hele veien. Jeg svevde og bare gliste da jeg gikk ut derfra. Lykkelig over å ha tatt mitt første skritt på veien(som for meg ble ganske så humpete). Hopp i det og spør om han vil hjelpe deg! Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå