Gå til innhold

Grrr,lite forståelse fra komunnale jordmødre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er så pent vær i dag, ser samboeren min seg nødt til å skuffe taket på hytta.Det er enda ikke blitt gjort i vinter,og må gjøres før mildværet kommer.

Jeg har termin om 4 dager, og når han reiser til hytta må han overnatte.

Så jeg ringte jm,sykehus for å se om noen kunne sjekke evnt modning på meg. Siden jeg blir alene i natt, og det er greit å vite om det er stor sjans for att noe skjer.

De svarte meg rett og slett at de ikke var intresserte i å undersøke meg.

Blei sur ja.

Ringte tilslutt legen min (han liker ikke å undersøke modning), og han forklarte i det minste grunnen.

Man kan som 2 gangsfødende være moden store deler av svangerskapet, så en undersøkelse sier egentlig ikke noe om man føder i det neste døgnet.

Men det kunne da en av de andre forklart meg først og spart meg for 5 telefoner og venting:(

Ho eine hadde faktisk andre gravide å ta seg av.Er ikke det ett barnslig svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, ikke spesielt proft haandtert av jordmora :( Faar haape de er greiere aa forholde seg til under selve foedselen.

Skrevet

De har nok rutiner de som alle andre, men ja, de burde forklart deg det. De kan ikke endre på rutiner bare fordi mannen din skal skuffe snø av hytta nå. Lykke til, det går nok bra!

Skrevet

Herregud, det går jo an å gi et skikkelig og folkelig svar. Synes du kan kommentere det hvis du snakker med dem igjen.

Skrevet

16:39,hva slags rutiner tenker du på?

trodde det var vanlig å sjekke modning på slutten av sv.skap jeg.

Skrevet

Om det er stor pågang og hun/de har mye å gjøre så kan jeg skjønne at de ikke akkurat kan prioritere deg fordi mannen skal måkke snø på hytta. Det er faktisk mannen din som kanskje burde prioritere deg forann hytta og IKKE jordmor som skal prioritere deg og hytta forann andre gravide som kanskje trenger henne mer akkurat nå

Skrevet

Ha ha, her har vi ei dame som ikke er vant til å få nei! Kunne ikke falt meg inn å ringe jordmor å spøøre om noe sånt bare fordi mannen din må måke snø på hyttetaket.

Får håpe taket ikke ble altfor skuffet, forresten.

Skrevet

"Får håpe taket ikke ble altfor skuffet"

Hihi! Morsomt ordspill :D

Skrevet

tuller du? Det hadde ikke i mine villeste fantasier falt meg inn å ringe å høre om noe sånt. En skulle vel tro at de hadde bedre ting å gjøre!!? Hvis alle skulle vært inne å sjekket modning for den minste ting ville jo ikke jm hatt annet å gjøre. Dessuten tror jeg ikke det er SÅ vanlig å sjekke modning!

Skrevet

Hadde skjønt deg om du hadde hatt litt murringer/vondt, eller om mannen skulle bort en uke.. Men 1 natt? Det går nok flott, ellers må du bare ringe ambulanse om noe skulle skje akkurat i natt.

Lykke til!

Skrevet

jeg har fire barn, og aldri sjekket modning.

På første fødsel gikk slimproppen så ringte jeg føden siden jeg også hadde regelmessige mensmurringer og lurte på om noe var i gjære.. vel fikk som svar at man kan gå uten slimpropp i 2 uker og mer så det hastet nok ikke. RIng tilbake når du har veer med 10 min mellomrom, så snakkes vi da..! fire timer senere var sønnen min født.

Uprofft kanskje, men jeg forstår egentlig at man ikke kan sjekke modning på alle kvinner som ønsker det, selv om det er gode grunner for å gjøre det. Men ett ordentlig svar med en god forklaring kunne hun spandert på deg da, syns jeg.

uansett.. lykke til med fødsel og snømåking..for din manns del=)

Skrevet

Det er ikke vanlig å sjekke modning, noen jordmødre gjør det om man spør, men det er ikke vanlig praksis i utgangspunktet.

Jeg tror kanskje jordmora du ringte ble litt provosert over primadonnanykkene dine og bare svarte at de ikke hadde mulighet til å sjekke modningen, uten å gi et godt svar.

Skrevet

Hehe,jeg har hat murringer i snart 2 uker, masse kynnere og maserier.

Innlegget ble skrevet mens jeg var sur,derfor litt holdninger i det.

Jeg spurte pent om de hadde tid, skjønner at de har oppsatte timer ol.

Men syns jeg kunne fått ett orntlig svar fra dem, ikke slik shit de gav meg. Når legen oppgav grunnen skjøntejeg jo det.

Og ang skuffe hytta: det dreier seg om taket.Faller det ned taper vi en mill eller to, for da dekkes det ikke av forsikring. Så det er en nødvendighet før det kommer mer snø eller blir svært mildt.

Men nå ble taket skuffet i dag, og da er det lenge til neste gang håper jeg.

Vet ikke hvor høyt du i innlegg ett stykke over setter deg selv, men jeg har ikke råd til å tape så mye penger på at jeg er fødeklar:-P

HI

Skrevet

Tape penger på at du er fødeklar?? Ved at taket ramler ned, mener du?

Er enig at det hadde vært kiipt, men du har da vel forsikring?

Og DITT hyttetak er faktisk ikke jordmors problem.

Dette er faktisk noe av det mest håpløse jeg noen gang har sett på BiM, så du skal ha takk for opplevelsen, HI :-)

Skrevet

Forsikring gjelder ikke om man ikke vedlikeholder. (om noe skulle skje)Skuffe snø av tak (og veranda) er faktisk vedlikehold.Meldt mer snø fra i kveld, så det kunne ikke utsettes lenger.

Jeg har heller aldri sagt at mitt tak er jm sitt problem, syns bare de svarte på en frekk måte. Om de hadde sagt:det er fullt opp her, kan ikke si noe om fødsel starter i natt uansett,vi pleier ikke å sjekke modning, eller hva som helst annet enn det svaret jeg fikk.

Men fint at jeg kunne underholde deg i det minste:-)

Skrevet

Ha ha, vittig tråd:)

"Du jordmor, jeg kommer til å tape en million hvis du ikke sjekker modningen min i dag.."

Hva hvis de hadde sjekket deg og sagt at ting var i gjære, skulle mannen latt være å måkke taket da? Da hadde jo millionen vært tapt uansett? Siden dere tydligvis ikke har tenkt på en reserveløsning ang taket?

He he he:)

Skrevet

For noen svar dere kommer med...

Jeg forstå det som om HI ikke ble sur fordi de ikke ville sjekke modningen, men på holdningen til jordmora.

Syntes jordmor kunne vært litt mer profesjonel enn å si at det var de ikke interessert i og at hun hadde andre gravide å ta seg av.

Legen klarte jo fint å gi en forklaring, så hadde jordmor bare sagt det med en gang, så virker det som om det hadde vært greit.

Til HI så skjønner jeg jo at du vil ha det sjekka, slik at du vet om du hadde vært i fødsel snart. Er jo greit å ha med mannen da. Men får håpe du slipper å føde mens han er på hytta.

Lykke til med tak og med fødsel :o)

Skrevet

Jeg bare MÅ: Det heter ikke skuffe taket, det heter å måke taket. Hvis du skal bruke ordet skuffe, sier du "skuffe snø av taket." Det høres ut som om dere sårer hyttetaket :-)

Skrevet

Du kan utmerket godt si at du skal skuffe taket. At et annet ord skrives på samme måte har ingen betydning. Forøvrig uttaler vel de fleste det "skoffe" når det gjelder taket, mens de uttaler det "skuffe" når de skuffer noen.

Skrevet

Tror du den manglende forståelsen fra jordmor skyldes det faktum at hun er "komunnal"? Om ikke skjønner jeg ikke hvorfor opplysningen om at dette var en kommunal jordmor skulle ha betydning for saken.

Skrevet

Skjønner at HI var litt hormonell og sur når innlegget ble skrevet.

Jeg antar at samtalen ikke helt foregikk slik noen her inne ser for seg. Jeg antar og at kommunal jm er jordmor på helsestasjon og ikke på sykehuset? Og at det ble ringt for å bestille en time. Det er da vanlig?

Man løper vel ikke til sykehuset hver gang man skal undersøkes?

Uansett, man bør som gravid kunne ringe til jordmor og bestille time uten å få til svar at jordmor ikke er intressert. Hva om det hadde vært tegn til noe her? Evnt tegn på noe galt.Jordmor får da faktisk lønn for å undersøke gravide. Men vet heller ikke om dette er ett vanlig svar denne jordmoren gir.Håper da ikke det.

Og ang skrivemåter, aner meg at det er ett snav av dialekt her? I noen områder av Norge måker man for kua (altså møkker eller fjerner bæsj) og skuffer snø.

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å ringt jordmor for å spørre om noe sånt. Har du masse kynnere, og følelsen av at fødselen er i gang, så blir mannen hjemme. Ellers får dere bare vurdere, reise og berge hytta eller ta sjansen på at hytta blir stående i tilfelle fødselen starter

Skjønner jordmødrene kan bli irriterte også jeg da, mtp alle tåpelige spørsmål de må få.

Skrevet

MEN stiller nå mer spørsmål med planlegginga deres da. Regner med at det ikke kom som en overraskelse at terminen er rett rundt hjørnet? Det har vel snødd endel i vinter... Hadde vel gått an å planlagt dette litt bedre enn å komme på det 4 dager før termin, pga fint vær. Ingen i familien som kunne gjort dette for dere da?

Skrevet

En gravid som ringer jordmor, må jo kunne forvente å få et skikkelig svar. Om hun så er den 20. i rekken den dagen som stiller akkurat det samme spørsmålet.

Oppfattet ikke HI som sur fordi hun ikke fikk komme inn og bli sjekket, men nettopp fordi hun ikke fikk et skikkelig svar. Synes ikke hun var urimelig i det heletatt. Hun skadet jo ingen ved å bare spørre om de kunne sjekke.

Til dere som kicker på skrivefeiler, har dere ingen bedre argumenter?

Skrevet

Skjønner spørsmålet ditt 10:42.

Ett familiemedlemm skulle gjøre dette for oss ja, men havnet desverre på sykehus for litt siden.

Vi har avventet skuffingen og håpt jeg skal føde før det ble helt nødvendig, men nå er det meldt mer snø og det kunne ikke utsettes lengre.

Nå er alt godt bra,og jeg har fortsatt ikke født.

Poenget med innlegget mitt i går var svaret jeg fikk av jm.

Jeg ringte da selvfølgelig ikke å sa: jeg kan tape millioner om jeg ikke blir undersøkt nå.

Jeg spurte pent om hun hadde mulighet for å sjeke modning evnt åpning på meg, da jeg var bekymret og er faktisk litt redd.

Når jm da svarer at hun ikke er intressert og har andre gravide å ta seg av blir jeg sjokkert ja.

Hun kunne da svart feks at hun ikke hadde mulighet den dagen. Er ikke det vanlig å tilby en time når noen ringer for å få det?

Det kan være jeg er en primadonna som ikke takler å få ett nei, men jeg er aldri blitt snakket til på denne måten før. Ikke av ansatt på helsestasjonen.Som jeg faktisk trodde var der for "min" skyld.

Men det beviser val bare primadonna nykkene mine?

Og jeg trodde det var vanlig å sjekke modning.Folk her inne gjør tydligvis det i ukesvis før termin.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...