miss kiss Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Ville dere tatt vaksinen nå i uke 17??? Jeg er litt usikker, men heller litt mot at jeg klarer meg fint uten.. Og hører jo så mye negativt om den også nå! Hjelp..
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Personlig velger jeg å la være. Er selv i uke 19 nå. Hadde planer om å ta den, da influensaen herjet som verst, men måtte vente til etter 12 uker, men da dabbet jo all influensaen av, så nå föler jeg ikke behov lenger. Leger anbefaler vel fortsatt å ta den, men det er jo opp til hver enkelt. Ser ikke på det som noen stor risiko lenger.
TillaMaria81 Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Jeg tok den i uke 14:) null bivirkninger og glad den er i boks med tanke på en evt ny bølge. Ta den!
miss kiss Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2010 Hehe:) takk for svar, men nå føler jeg meg like langt.. Noen fler der ute???
to + en til Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Jeg tok den da jeg var i uke 13 og er nå i uke 28. Har gått helt fint og er glad jeg tok den.
iok med sønn <3 Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Hvorfor vil du ta den? Hvrofor vil du ikke ta den? Lag for og imot, så ser du hva du ender opp med Nå er det jo ikke den store influensabølgen lenger, så kanskje det ikke er så aktuelt?? Håper jeg var til hjelp
miss kiss Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2010 Takk takk:) kanskje det er greit å bare ta den, så har man ihvertfall gjort det!
vagabond Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Jeg er uke 16 og dropper og ta den. Jeg hører på danskene...har mange gravide danske venninner og i DK anbefaler de IKKE gravide og ta influensavaksine om de ikke er i noen risikogruppe
LL79 Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har tatt den. Tok den da jeg var ca. 17-18 uker. Hadde litt vondt i hånden en dag eller to, men ellers ingen bivirkninger. Syns det er verd å ta den for å unngå å bli syk. Velger å høre på helsedirektoratet som anbefaler vaksinen fremfor alle andre. Vanskelig å ikke bli påvirket av alle som er skreptiske, men jeg tror ikke den er farlig å ta uansett. Ei venninne fikk nettopp sv.infl. og var skikkelig syk i 10 dager. Glad je er vaksinert og slipper sykdommen:)
Jippiajajee Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Har en venninne som er helsesøster.. hun var 5 1/2 mnd på veg og tok vaksinen.. hun mistet uken etterpå... de tok obduksjon på fosteret, men fant ikke noe feil på det... Hun sitter igjen med en uggen følelse selv nå, og vet ikke hva hun skal anbefale andre gravide som lurer på om de skal ta.. Rent fagmessig så blir det jo anbefalt, men personlig for henne er nå dette vanskelig. Kan jo selvfølgelig være tilfeldigheter!! Størst sjans for det antageligvis.. men uansett så får det en til å lure.. Jeg tok vaksinen en stund før jeg sluttet på prevansjon jeg.. og kjenner meg lettet over å slippe å ta valget... men tror nok nå, når influensaen har blitt mye mildere enn først antatt at jeg hadde droppet det... Men skjønner dillemmaet..:S Lykke til med valget!
Tingeling27 Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Jeg tok vaksinen når jeg var 18 uker...jeg går nå inn i min uke 21. Jeg valgte og ta den fordi min sambo var veldig syk her og jeg sto plutselig ovenfor ett valg om jeg skulle tørre og la være og ta den.... jeg ventet veldig lenge med å ta den pga jeg hadde egentlig tenkt til og la være....men jeg angrer ikke på at jeg tok den og har vært på 3 ultralyder etter jeg tok den hvor de har bekreftet at lillegutt er frisk og fin. Sambo og datteren min har også tatt den og derfor ble det mest riktig for meg og ta den også ....
juni2010mamma Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 Hvorfor gidde å ta den nå som s.i har lagt seg? Jeg har ikke villet ta sjansen på å ta den. Som du leser lenger opp anbefaler de i Danmark at gravide lar være å ta den. Jeg for min del er veldig skeptisk, tenk hvis det skulle skje noe med barnet mitt pga vaksinen. Har lest så mye om det at jeg lar være. Hadde ikke tatt den om jeg ikke var gravid heller. Hadde ihvertfall ikke tatt den nå...
Tingeling27 Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 men hva er vitsen med og hisse seg opp over de som har tatt den? de har tatt akkurat det samme valget som de som har valgt og ikke ta den ...men er ingen som sitter og skjeller ut de som har valgt og ikke ta den...alle må få ha sine meninger og folk må respektere andres valg mener jeg....og selv om de som har latt være og ta den mener det er det beste, så mener vi som har tatt den at det er det beste!!!
Bellbaby Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 Jeg tok den i uke 15 og angrer ikke. Noen spør hvorfor man skal ta den, tenk om det skjer noe med fosteret. Men hva om man blir syk og det skjer noe med fosteret fordi man IKKE har tatt den? Da hadde jeg aldri tilgitt meg selv. Det er spådd ny bølge, om det skjer er det ingen som vet sikkert. Men jeg føler meg nå trygg i tilfelle det skulle skje. Husk også at dersom du tar den nå, vil babyen være beskyttet av din vaksine de første 6 månedene av livet sitt (helt til h*n kan ta den selv) - det sa svenske eksperter på tv. Så hvis det kommer ny bølge til høsten, da influensaer er som verst, trenger du ikke bekymre deg for den lille. Uansett hva du velger gjør du det som føles riktig for deg selv. Jeg måtte til slutt bare overhøre alle andres meninger og tok valget med å stole på folkehelseintituttet.
Tingeling27 Skrevet 9. februar 2010 #15 Skrevet 9. februar 2010 Bellbaby: Det er som jeg skulle sagt det selv, jeg gjorde det samme som deg....man må ta sitt eget valg. Det er både for og motstandere av vaksinen og de står virkelig på sitt og føler de skjeller ut hverandre for de valgene de har tatt.... Og det syns jeg blir feil...man må gjøre det man syns er best selv.... Tenk på når vaksinen for hjernehinnebetennelse kom...da hadde jeg akkurat fått datteren min og vaksinen var ikke innført i vaksineringsprogrammet til barna...de som valgte og ta vaksinen måtte betale (var det en 1000 lapp tro?) for vakseinen. Det var akkurat samme krangler og diskusjoner om den vaksinen...jeg valgte og ta den på min datter da jeg kjenner en som nesten døde av hjernehinnebetennelse og vet hvor alvorlig det er....året etter ble vaksinen innført i vaksineringsprogrammet til barn ...er ingen som stusser over vaksinen lengere nå....
utrolig78 Skrevet 9. februar 2010 #16 Skrevet 9. februar 2010 Ville ikke ha tatt den nå, hvis man ikke allerede har tatt den. Ekspertene tror ikke på en tredje bølge, og det er også usikkerhet om vaksinene virkelig fungerte mot viruset. Dessuten er det ikke usannsynlig at en ny bølge vil inneholde et mutert virus, og da hjelper det ikke med den vaksinen. Jeg tok ikke vaksinen og er fortsatt veldig glad for det.
Jippiajajee Skrevet 9. februar 2010 #17 Skrevet 9. februar 2010 Til syvende og sist må man følge magefølelsen sin;O) er jo ikke noen fasit:S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå