Gå til innhold

Adopsjon av "bonusbarn", noen som kan gi meg litt info?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt eldste barn har en far som ikke har noen kontakt eller samvær med ham. Grunnene til det er forsåvidt mindre viktige, men dette er mitt ønske og rettens avgjørelse, og det eneste fornuftige.

 

Livssituasjonen vår er at jeg har en fantastisk samboer, som har vært barnets pappa så lenge han kan huske, fra 2-års alderen. Barnet vet selv at han har en annen bioligisk far, og kjenner i enkle trekk situasjonen. Men ser på min samboer som sin pappa. Vi har også felles barn.

 

Min samboer ønsker å adoptere sønnen min, slik at barna på alle måter stiller likt, og har samme rettigheter. Også i tilfelle jeg skulle gå bort, hvem vet om far da kunne kommet på banen og skilt ham fra søsknene hans...

 

Jeg aner ikke hvordan barnefar stiller seg til dette. Vi har svært begrenset kontakt, og da kun gjennom advokater. F eks ved levering av underskrift slik at jeg kan få pass til barnet. Men hvem tar jeg kontakt med for å få papirer, hvem søker jeg til? Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å føre søknadsprosessen så langt som mulig, og håpet at barnefar er fornuftig nok i øyeblikket til å signere han også...

 

 

Dette er kanskje litt utenfor tema her på denne siden, men jeg håper at noen kan hjelpe meg med litt informasjon likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kontakter Bufetat. Du kan også lese på sidene til Bufetat om stebarnsadopsjon (ligger under innenlandsadopsjon).

 

Kort fortalt: Det føres en restriktiv praksis, og det er nesten håpløst å få gjennom en slik adopsjon dersom biologisk far motsetter seg det.

 

Noe som kanskje er enklere å få til, er å få biologisk far til å fraskrive seg foreldreansvaret (antar dette er delt, siden du behøver samtykke for å få pass). Da vil det være høyst usannsynlig at han får omsorgen for barnet om noe skulle skje med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg tror ikke det er noe enklere å få ham til å fraskrive seg foreldreansvaret enn å samtykke til adopsjon. Men jeg skal sjekke nærmere jeg. Nå vet jeg i hvert fall at jeg må begynne med Bufetat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg tror ikke det er noe enklere å få ham til å fraskrive seg foreldreansvaret enn å samtykke til adopsjon. Men jeg skal sjekke nærmere jeg. Nå vet jeg i hvert fall at jeg må begynne med Bufetat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...