Gå til innhold

Kjenner du noen som er "ufortjent" tykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver "ufortjent" jeg, for noe galt gjør de sikkert, men jeg har ei slik venninne!

Kjenner ingen som har mer energi enn henne! Hun deltar på alt hun kommer over + tar initativ til nye/andre ting! Har to små barn, gravid med nr tre og flere hunder hun trener selv hver kveld. Ikke hushjelp eller noe, men alltid strøken hus. Jobber fulltid... og jeg vet ikke hva.

Sammen med henne kjenner jeg at jeg blir helt oppgitt over egne "prestasjoner" og overskudd!

Når vi er sammen spiser hun aldri mye og holder seg dessuten unna desserter og digg..., men hun er synelig tykk - altså altfor stor! Og jeg tenker; noe så urettferdig! Hadde jeg holdt på som hun hadde jeg vært helt avmagra...!

Kjenner dere noe slike og er det ikke litt rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner mange, saann sammenlignet med meg. Jeg kan dytte i meg hva som helst men ser like avmagret ut. Jeg har til og med tvunget legen min til aa ta alle slags proever av meg, men det er ikke noe unormalt med meg ... og da er det urettferdig med venninnene mine som maa tenke over hva de spiser hele tiden :(

Skrevet

Jeg har to... en venninne har Pcos, og har slitt med sykelig overvekt hele sitt voksne liv, til tross for at hun ikke spiser altfor mye. Hun jobber også i barnehage, og flyr etter unger hele dagen..

En annen venninne av meg har vært overvektig siden hun var liten jente. Moren sendte henne på Grete Roede kurs da hun var 12 år (fikk dispensasjon via lege), og hun har vært innom alle tenkelige og utenkelige slankekurer, dietter, fastekurer osv... Hun har nok ødelagt forbrenningen sin.. Pr. i dag trener hun fem ganger i uken, harde dobbelttimer med aerobic o.l., og holder vekten sånn passe i sjakk... Hvis hun kutter ned på treningen fyker hun opp i vekt på sekundet..

Skrevet

Har også ei venninne som har vært overvektig siden hun var lita jente. Foreldrene hennes sendte henne på slankekurer fra hun var 13. Blir så lei meg på hennes vegne når de samme foreldrene peser henne i dag fordi at hun er tykk og når fremmede kommer med slengbemerkninger.

Skrevet

Kjenner flere (særlig voksne damer) som har problemer med lavt stoffskifte, noe som har en uheldig effekt for forbrenningen.

Skrevet

Jeg trodde jeg kjente et par sånne. OG trodde jeg var en sånn selv...

Men det viste seg at vi spise MYE, MYE, MYE mere enn hva som var "synlig" for andre.....Om man noterer seg hva man spiser, ned til minste smule, så er det ofte mer mat der enn man skulle tro....

Og de som "spiser hva de vil"; har ofte den egenskapen at de spiser til de er mett, spiser ikke før de er sulten og blir fysisk uvel om de spiser ut over det..De føler de kan proppe i seg hva som helst, mens sannheten er at de har en "naturlig stoppknapp" i hjernen som gjør at de begrenser seg,- helt naturlig....

Jeg vet av ei som er "uforjent tykk"; men hun er ikke sykelig fet hun lever sundt og trener og holder seg i form, men hun er, og kommer aldri til å bli sylfide, ha six-pack, eller få bort "ridebukselår":.Men hun er lekker, fast i fisken, energisk,og føler seg også fin.. Og ser sunn ut, selv om hun ikke er slank...VEt ikke av noen som er så utholdende, sterk, og frisk som henne. OG det er det hun setter pris på..Hun finner det ikke unødvendig og trene og spise sundt, selv om hun ikke blir seende ut som Elle McPherson.....Hun holder seg frisk, og det er takk nok for det hun legger i det mtp trening og forsakelse av godsaker til hverdags....Men vil ikke si hun er overvektig heller altså..er vel 165 høy og bruker 42/44 i klær...

MEn av "kvapse-fete"( slapp-fete så vet jeg ingen som er det ufortjent...SOm sagt, trodde jeg var det selv..Drakk kun vann, faste sunne måltid, trente 5 dager i uka. Dette var i 18-22 års alderen..SÅ var det alkohol nesten hver helg, hver tirsdag "Friends-aften" hvor vi hadde servering på rundgang, fredag var film/kosekveld, lørdag ut på byn og søndag "Hjemme hos mor", med god mat og dessert og gjerne kaffe etterpå. Med tilbehør selvsagt....

Så begynte jeg og tenke på hva jeg faktisk spiste...Uten og legge på meg..Altså, vekta var jo for høy, men jeg HOLDT den...Og fant ut at det var mye i kostholdet som ikke var bra..Noen gang var dt for store mengder,- for det var jo sundt, andre gang så var det små, usunne snacks, litt for ofte.....SUmma, summarum et kcal-inntak langt over det anbefalte..Men holdt jo vetka..SÅ det var bare og fortsette aktivitet osm før, tenke over hva man spiste, når og hovr mye, så fant kroppen frem til en lavere "naturlig" vekt av seg selv.....

Skrevet

Har ei venninne som er slik som hun du nevner.. Og hun er rett å slett stor pga gener, og mulig stoffskifte. Hun kan trene og trene, men det går så sent.. Så er faktisk noen som har virkelig problemer med det.. Uten å ha stappet i seg masse dritt og er late.

Skrevet

Det er utrolig få som kun er overvektig pga gener, og en veldig liten promille av Norges befolkning har den medisinske diagnosen lavt stoffskifte. Mange har lav forbrenning, ja, men det er pga feil kost og mangelfull trening. Hører folk sier de har prøvd alt, ingenting fungerer, men hvor lenge har de prøvd? Er jo rart at samtlige overvektige går ned i vekt når de er med på programmer a'la Den store slankekrigen, Tjukkholmen osv. Tror mange fusker med kosten, og når de trener, så trener de ikke hardt og lenge nok, og ikke ofte nok.

Slanking er enkelr regnskap; mer energi ut enn man dytter inn, da funker det. Er nok mye snakk om selvbeherskelse, motivasjon og reelle fakta, er så mange som lyver for seg selv og andre.

Skrevet

Jada, kjempeenkelt!! Hvorfor blir folk bare mer og mer overvektig? Blir man bare dummere og dummere for tiden?

Det er ikke enkelt, få nå det inn. Snakk om å lyve for seg selv.

Vil gjerne høre eksperter på overvekt at det er en smal sak å slanke seg samt holde vekta etterpå.

Skrevet

Fordi noen er født med "naturlig overvekt";- men de har ikke større problem enn "oss andre" med og holde den vekta..De som er 5-12 kilo for tunge (bare for å estimeredet), kan godt hende er født sånn, og ikke kanbli tynnere uten og leve på sultegrensa...Og det er greit..Med riktig trening og et normalt sundt kosthold er de like friske, spreke og sunne osm de med "lovlig-BMI"....Jeg synes ikke de er feite heller...Men er det snakk om 15 kilo og MER overvekt, så tror jeg man må se på litt mer enn gener og stoffskifte,- faktisk.....

Man må jo tenke på at alt man putter i munnen spiller en rolle.EN mariekjeks ekstra hver dag tilsier noen kilo i løpet av et år...Et glass melk ekstra i uken, noen hunddre gram til, det skal lite til for sakte, men sikkert gå opp i vekt..Og det skal heller ikke emr til for å gå litt ned i vekt..Men man gidder ikke prøve og leve sundt lenge nok til å få en naturlig varig vektnedgang..Så ,man fortsett som før, i den tro at man ikke "kan gå ned",- og siden man er av de "naturlig litt tykke"; og ikek KAN bli sylslank så gidder man IHVERTFALL ikke trene....Hallo, trene for helsa liksom....Blir man ikke MAdonna av å trene 7 dager i uka i 3 måneder, så er det ikke verdt å trene i det hele tatt..Desverre en holdning mange har med den dagen de skal "endre livsstil"; når de egentlig ene og alene bare vil gå ned i vekt....

Hislen hun som trodde hun var "ufortjent tykk":...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...