Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra lege og jordmor at jeg skal gjøre minst mulig hjemme (sånn som JM sa det så skal jeg ligge på sofaen og kommandere :P ) pga høyt blodtrykk. Nå er det sånn at jeg har ett barn i skolealder som sambo ikke er far til. Og jeg lurer på om han har krav på sykemelding pga at jeg ikke får lov til å gjøre så mye hjemme? Selv om han ikke er far til det eldste barnet så er han jo far til det barnet jeg bærer på nå. Han jobber i Nordsjøen og skal egentlig bort på jobb nå til uka. Skal da etter planen være borte i to uker og kommer hjem samme dag som jeg har termin. Jeg får ikke lov til å kjøre noe særlig med bil heller og det blir jo helt håpløst med tanke på henting/bringing på skole, handle mat, reise på kontroller osv. Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg VET ikke, men ville da ikke tro dte var mulig !!!

Skrevet

Jeg tror faktisk at han kan få sykemld. Særlig siden du er så nær terminen. Du må nok undersøke!

Skrevet

Nei, han er ikke syk og har derfor ikke krav på sykemelding. Det finnes sikkert leger som gir sykemelding på dette grunnlaget dog, men det er da egentlig svindel og legen tar en stor risiko om dette blir oppdaget. Det burde jo ikke komme som en overraskelse at det kan komme komplikasjoner mot slutten og at ting kan bli tungt så dette skulle dere planlagt bedre.. Han kan be om velferdspermisjon fra jobben med eller uten lønn, han kan ta ut avspasering om han har det eller han kan ta ut ferie... Ellers får du benytte deg av annen hjelp, familie, naboer og venner,....

Skrevet

Det er mulig han kan få omsorgspenger tror jeg. Sjekk med NAV hva slags rettigheter dere har i situasjonen deres. Om ikke så kan vel du få husmorvikar?

Det skal være støtteordninger for slike situasjoner.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor langt på vei du er, men mener faktisk at jeg har lest at far kan overta de tre ukene med svangerskapspermisjon som egentlig er tiltenkt mor før fødsel i tilfeller der det behøves. Feks ekstrem bekkenløsning.Tror kanskje da at du må være sykemeldt. Mulig jeg er helt på bærtur her, men hvis jeg ikke har drømt det, så har jeg lest det et sted. Du kan jo sjekke det ut.

Lykke til,

Skrevet

Jeg tror også han kan få omsorgspermisjon eller sykemelding eller et eller annet. Og syns det er drøyt å kalle sykemelding i et sånt tilfelle for svindel... Det er jo ikke fordi dere skal kose dere på sofaen sammen, men fordi han trengs hjemme i den tiden han ellers skulle vært på jobb.

Men er det ikke mulig, så finnes det helt sikkert forskjellige løsninger og muligheter. Din sykemelding som sier at du kun skal ligge strekk ut må jo telle i den vurderingen.

Snakk med NAV og lege.

Skrevet

Hei.

Vi er i samme situasjon. Han jobber offshore. Siste turen hans er slik at han kommer hjem dagen før terminen også har jeg bekkenløsning med gangvansker. (jeg har og et barn fra før) Han har prøvd å bytte tur og prøvd å få jobben til å bytte tur for han pga situasjonen, men de er ikke hjelpsomme. Han har vært å pratet med legen, forklart situasjonen og at han har prøvd alt han kan på jobb for å bytte etc. Vi bor i tillegg et sted der vi ikke har hverken venner eller familie i nærheten. Legen sa at det ikke var noe problem. Han skulle bare komme inn med "vondt i halsen" som ikke gikk over så skulle han få sykemelding. De taper tilleggene sine sm utgjør mye av lønnen så det blir mindre penger. Eller så er det og en mulighet å søke om omsorgspenger for den perioden. (det mest riktige alternativet). Du må ha noen andre til å ta deg av barnet ditt og trenger hjelp selv og da har det ikke noe å si at han ikke er far. Han er nærmeste omsorgsperson.

Det ordner seg for oss. Håper det ordner seg for dere og : )

Skrevet

Du må ikke skrive noe du ikke har peiling på! Da er det bedre å ikke skrive for å ikke forvirre de som trenger hjelp! Offshore arbeidere tar ikke ut ferie. Og velferdspermisjon er det ikke noe som heter. Avspasering?? Det er et fremmedord.. Hvordan firmaet gjør det i forhold til fødsel er variabelt. De er ikke så flinke til å ta hansyn til dette. De trenger de menn de har til enhver tid for at operasjonen skal gå kontinuerlig. Jeg har erfaring med Transocean og de kan gi pappa permisjon i 7 dager i forhold til fødsel, MEN da er det ikke sikkert at far rekker hjem til å være med på selve fødselen. Fordi de sender ikke mannen hjem før fødsel er i gang og da må mannen vente til neste helikoptertur, neste ledige fly hjem etc etc. Helikopter går til faste tiden på fastsatte dager (ikke helgen) Bytte tur kan la seg gjøre om en kollega er villig, men når de bytter så får de ikke noe overtid eller andre tillegg og det er ikke alle som er villig til å endre på rutinene sine.

Skrevet

Siden du har termin dagen han skal komme hjem, kan han ta fødselspermisjonen sin denne turen! Den kan man ta 2 uker før termin og 2 uker etter hjemkomst fra sykehus e.l

Skrevet

Er biofar i bildet? Da kan vel han ta seg av barnet deres, hvis sambo ikke har krav på sykemelding? :)

Skrevet

Har snakket med NAV og han har ikke krav på sykemelding, eller pleie-/omsorgspenger (det gis visst kun når det er snakk om syke barn eller personer som ligger før døden). Så da vet jeg ikke hva vi gjør, annet enn ulønnet fri (og det er kjipt for det taper han sikkert 30 000 på).

Når det gjelder bio.far til eldste så er ikke det ett alternativ. Hovedsaklig fordi ungen ikke har sett han på snart tre år ... Og hadde han vært inne i bildet så hadde det allikevel ikke gått siden vi bor over 30 mil fra hverandre og ungen går på skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...