Gå til innhold

hvordan gjør dere med huset før baby kommer - rengjøring ol


minsin- j27.08.06, j10.04.10

Anbefalte innlegg

hei:) tar dere all rengjøring selv eller spørr dere om hjelp. mannen min er ikke så veldig på rengjøring men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få gjort det ferdig til baby kommer.... mamma kan jeg ikke spør for ho er syk, og svigermor - nei, da leier jeg hellr noen. jeg er ikke tung i kroppen enda men trenger så mye søvn.... hvis jeg tar et skippertak så sover jeg vekk neste dag og blir tung i hue/trøtt i lang tid. har litt lyst til å ha den siste tia før babyen kommer sammen med dattra mi ikke snorkende i senga....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med å få mannen til å gjøre reint sammen med svigermor, mens du ligger på sykehuset:-) ?

 

Selv om jeg egentlig ikke liker det, er det det som er blitt automatisk gjort hos oss de andre to gangene.

Og det er ganske deiligt å komme hjem til skikkelig reint hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det selv:) Får ikke ro med meg selv hvis noen andre gjør det... Blir liksom ikke bra nok da. Men hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg valgt å brukt den siste tiden sammen med det barne jeg alt ville hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder det greit rent fram til slutten, og så kommer mammas vaskedame og tar en grundig vask rett før fødselen eller når jeg er på sykehuset. Det får vi se ettersom jeg føder til termin eller ikke.. Så da er det gullende rent til etter fødsel. Og så får gubben gå over litt hvis det har blitt møkkete innen jeg kommer hjem fra sykehuset.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får mamma'n min på besøk litt før termin, så jeg tenker at vi deler på vaskingen :) Hun skal være her for å passe på guttungen på 2 når vi må dra på sykehuset. For alt jeg vet vasker og ordner hun litt mens vi er på sykehuset, men det er ikke noe vi har avtalt.

Og sånn ellers er jeg ikke hysterisk med å vaske rundt huset før babyen kommer, men holder det greit rent overalt frem til fødsel.

Guttungen overlevde det uten problemer ;)

 

...så for å svare på spørsmålet ditt : Du kan prøve å ta litt og litt, så slipper du skippertak, og så kan vel mannen din ta i ett tak selv om han ikke er så flink til sånt! :) Kanskje la ting som gulvvask og lettgjorte ting til han? Så har du fremdeles krefter til å kose deg med datteren deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker litt selv, men her skal gubben få lov til å ta de tyngste taka.

Men jeg må nok lage ei liste, med må gjøres ellers blir det bare gjort halveis.

 

Jeg er så pirkete og blir aldri helt fornøyd med mindre jeg gjør det selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg organiserer vaskingen selv, da får jeg det som jeg vil ha det...

Mannen ordner alt det praktiske!

Veldig greit synes jeg, får gjort flere ting på samme tid da. Men er jo under forutsetning at vi begge har krefter da;) Og det særlig meg... Blir jeg veeeldig tung i kroppen bruker jeg lengre tid på å bli ferdig, i tillegg er det flere etasjer og en del rom å gå igjennom der trengs å ryddes:) Ja jeg får nok hendene fulle.. Men så blir det bra til slutt, og det er ikke krise om ikke alt blir gjort ferdig før baby kommer. Man kan jo benytte tiden på husarbeid mens ungen sover om dagen også. Sist gang sov datteren min 6 timer i strekk etter et godt måltid så da fikk jeg gjort unna en masse med god samvittighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen deler på dette ansvaret (heldigvis!). Jeg er såpass velsignet, at jeg har en som faktisk trives med at det ser ryddig og rent ut rundt han, så han er veldig flink til å hjelpe til! Med tanke på at jeg har fått bekkenløsning også, så er det dessverre mye som faller på han - så jeg er evig takknemlig for det!! Og når det gjelder hjelp fra andre steder, har jeg en mor som er helt fantastisk! Foreldrene mine bor 3timers kjøretur unna der vi bor, men hun har allerede gitt beskjed på jobben sin om at hun skal ha fri når barnebarnet kommer, slik at hun kan komme å hjelpe oss (første gang her...hjeeeelp!) Og for å si det sånn - hun er ett vaskefantom =) hehe...så bekymrer meg ikke så mye for dette!

 

Men - for å svare deg litt. Ingen menn har vondt av å hjelpe til, så viss du skriver en liste over hva som trengst, og oppmuntrer han underveis om at det han gjør er bra, skal du se at han blir flinkere og flinkere med tiden! Menn er ofte som barn, de trenger oppmuntring for å like det de holder på med...hehehe =) Ellers tror jeg det er viktig at du ikke overbelaster deg, og tar alt på en gang....da vil du være helt utslitt når fødselen kommer, og ha null overskudd - og det tror jeg du vil angre på! =) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi holder det stort sett rent og ryddig til en hver tid, og mannen min er kjempe flittig og nøye når har bretter opp ermene og begynner med vaskingen. Så jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem å tenke på i vårt tilfelle iallefall.

Men dere finner helt sikkert ut av der når tiden nærmer seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som d e no tar æ litt kvar dag sånn at æ ikke bli utslitt i kroppen... tåle ikke så my nei.. mn veit d bli likar etterpå. Også har æ gitt beskjed te sambo at mens æ og minstemann e på sjukehuset får han ta en runde i leiligheta, for den ska vær nyvaska te vi kjæm heim. Æ har nok me å kom heim etter fødselen og for å ta mæ av storebroren på 4 da. Dessuten e vi å enig om at vi låse døra for besøk, så folk som vil kom må ring eller send melding førtst, mn d veit å dæm rundt oss. Føle vi oss klar for besøk tidliger så kan vi jo bare invitere folk hjem sjøl.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel bare at vi vasker og styrer som vanlig - ser ikke for meg at noen kommer og hjelper og jeg har IKKE tenkt å be noen. Skal ikke ta noe skippertak heller. Jeg prøver å få gjort unna en del småting underveis siden jeg er sykemeldt, men siden bekkenet ikke er på min side blir det svært lite hver dag, men babyen kommer uansett om huset skinner eller ikke...

 

Vi har ryddet garasjen og alle utebodene i den siste tiden. Storebror skal bytte rom til uken, og vi vasker da ned begge rommene. Vi må flytte garderobeskapene på soverommet vårt for å få plass til sprinkelseng, så da rydder vi de, og vasker veggene - så da er det liksom bare "vanlig" husvask som står igjen. Småting som vindusvask, skkrubbing av dusj/badegulv og slikt er noe jeg kan gjøre på dagtid når jeg uansett er alene, og har tid til både det OG hvile!

 

Jeg er helt enig med dere andre - bruk heller tida med barna hjemme - huset blir uansett så fort skittent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare en tre-roms leilighet, så det er ikke svære greiene. Jeg har laget en liste som jeg krysser av etterhvert som ting blir gjort, planen er å rydde meg gjennom alle rom (skap og skuffer) før termin. Er straks ferdig med det. Og da gjenstår jo bare vanlig husvask, og det klarer da mannen min også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...