Gå til innhold

Bestefar som drikker....ang besøk og slikt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappaen min drikker hver dag. Nå venter vi baby i juni, vår førstefødte, og vet ikke hvordan vi skal forholde oss til situasjonen.

Har pratet med pappa om at vi ikke vil ta med barnet på besøk dersom han har drukket, men det virker ikke som det "trenger inn" eller som om han er villig til å gjøre noe med situasjonen. Min mor er selvsagt meget opptatt av denne babyen, i tillegg til 2 andre barnebarn, så jeg vil ikke at hun skal lide under dette heller.

Synes dette er blitt en kinkig sak. Kan liksom ikke sjekke på forhånd om han har drukket før vi kommer. Da blir det heller til at vi reiser igjen for å vise at vi mener det vi sier. (Tror kanskje at pappa tror vi bare truer med å ikke komme med barnet, men når alt kommer til alt så kommer vi alikevel).

Noen med lignende erfaringer? Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, for en kjedelig situasjon. om det var meg, så hadde ikke jeg heller tatt med barnet til en bestefar som hadde drukket. Jeg ville vært helt konsekvent, oppdager du han han har dukket ville jeg dratt igjen. Heller ta med din mor på besøk til dere. Kanskje han skjønner alvoret om du virkelig er konsekvent på dette. Jeg ville hatt samme prinsipper når det gjelder jul og bursdagfeiringer f.eks. Mine foreldre drikker også vin / øl til maten f.eks. i julen, og ser ikke noe problem ved det, men jeg har forstått det sånn at ved din fars tilfelle så er det litt mer enn "normalen".

Lykke til...

Skrevet

jeg har en mor som drikker hver kveld. til og med når hun kommer på besøk (som er vedig skjeldent) så MÅ hun ha med seg en kartong vin!!

vårt problem er at vi ikke har noen andre til å sitte barnevakt for toåringen vår når babyen kommer i juli, så jeg aner heller ikke hvordan man skal få frem at man ikke vil dem skal drikke.

Jeg synes det er veldig vanskelig å si ifra, siden hun fornekter hele pakka. "hun har ikke noe problem"

Jeg vet ikke om det er det samme med faren din?

Håper fler kan svare på hva som er lurt å gjøre, for jeg har heller ingen gode svar... :(

Utrolig synd at foreldre kan ødelegge så mye for sine barn og barnebarn..

Skrevet

Ja, vi må bare være konsekvente, kanskje det da trenger inn..

Jula og nyttår er ofte verst, så da må vi bare finne en annen løsning enn å dra dit.

Jeg har jo selv vokst opp med mye fyll og bråk, så det er det siste jeg vil vise mine barn. De skal få vokse opp i trygge omgivelser. Tenker også på om de skulle vært barnevakt for barnet, tenk om noe hadde skjedd..

Nei, selv om det er sårt så må vi nok stå over besøk til han har vist at han i det minste kan være edru når vi skal komme dit, ellers så står døra vår open dersom de vil komme til oss (edru vel og merke..)

Skrevet

Snartmamma10L2<3 :

Så synd at hun tar med seg drikke på besøk. Det hadde jeg ikke akseptert, men vet samtidig hvor vanskelig det er å si i fra. Enda verre blir det dersom den som drikker ikke vil innrømme at de har et problem.

Min far har drukket daglig i 24 år, men mener at han kan slutte på dagen, så han fornekter det virkelig. Men han sier at han forstår at vi ikke vil ta med barnet når han drikker, men gjør han virkelig det liksom?

Men men...vi må verne om barna våre. Dersom vi lukker øynene slik som mine foreldre (og sikkert dine) har gjort i alle år så forsvinner ikke problemet.

Vi tenker ihvertfall å la være å komme på besøk så lenge situasjonen er slik, så får han ta valget selv. Men det er supervanskelig..

Skrevet

ja det er nok best å holde seg unna.. jeg har ikke feiret jul eller nyttår sammen med moren min siden jeg var 10 år. den siste feiringen vi var i sammen med henne var 50års dagen hennes. Og jeg har aldri sett henne så drita før.. hun hadde fest sammen med slektinger og venner (vi trodde det skulle bli en rolig middag) men plutselig var det full fest med dansing på bordet osv.. og da var sønnen vår bare 3mnd.. han lå og sov i kjelleren, mens festen pågikk. jeg drakk ingenting, og var helt forferdet over å se hvordan ting skle ut. Jeg satt bare å passet på at ingen skulle gå ned i kjelleren hele kvelden (vi kunne ikke dra hjem dra vi bor noen timer unna) Så det var siste gangen vi var der på en feiring (aldri mer!)

Nå møtes vi bare et par ganger i året. Før så var jeg veldig sint og frusertert over at hun kunne være så kald og egoistisk, men nå er jeg bare likegyldig. Har på en måte mistet så mye følelser for henne gjennom årene..

aner bare ikke hvordan jeg skal gjøre det med barnevakt da vi bare har noen få studentvenner som drar vekk for sommeren :(

Jeg synes forresten at det er en god idé at faren din kommer til dere, for da er det lettere å ha kontroll. Hjemme hos han, så er det mye større sjans for at han kan finne seg noen glass. Hvis han ikke gjør som moren min da.. og tar med seg drikke :/

klem til deg!

Skrevet

Snartmamma10L2<3

Jeg ville prøvd å brukt tiden frem til du skal føde med å finne noen andre som kan bli kjent med toåringen og som kan kanskje ha en mulighet til å passe henne... Ja, for det er jo ikke bra at du har en barnetvakt som drikker?? Virker ikke som om du føler deg trygg i denne situasjonen heller?

Ellers er det lov å be om hjelp fra andre distanser, hvis man sliter med barnevakt rundt fødselen. For du vil jo det beste for barnet ditt. Jeg vet mange er redd barnevernet, fordi de tenker bare at de tar fra oss barna våre liksom, men det er MYE de kan hjelpe til med også :) Du kan f.eks. ringe anonymt å spør om de har noen råd/tips/hjelp å komme med i en slik situasjon vist du ønsker å sjekke ut uten at de skal vite hvem du er. Du viser jo da at du er bekymret for barnet ditt, og det er aldri negativt :)

Så til du som har en far som drikker. Jeg ville nok gjort alvor i det jeg sa. Så han sjønner at du mener alvor! Hva med å invitere mor på besøk til dere, da det kanskje vil være lettere?

Håper dere finner en løsning på dette. Er kjempetrist at dere har opplevd dette i barndommen, men kjempe bra at dere tar tak i det som voksne og ikke ønsker å utsette deres egne barn ovenfor dette.

Skrevet

Uff..det kan ikke ha vært noe særlig nei.. Og hva skulle du ha gjort siden det var så langt å kjøre hjem? Nei, da hadde nok jeg ikke sett meg i samme situasjon igjen heller.

Nei, han får ikke ta med seg drikke hjem til oss. Der er han hos oss, og der skal han respektere våre regler. Hva han vil gjøre hjemme er for så vidt opp til han. Men det kan ofte være vanskelig å merke det dersom de skjuler drikkevarene. Dersom han går ofte ut for å røyke tar jeg det som et tegn f.eks.

Det er supervanskelig å se det på han at han har drukket helt til det tipper over til brisen og småfull..og da går det fort nedover derifra.

Håper ting ordner seg til sommeren for deg. Klem.

Skrevet

Uff ja.. det er veldig vanskelig..

Takk, håper det ordner seg for deg også! =)

klem!

Skrevet

Så synd! Vi har også en bestefar som drikker (min svigerfar), og dette er vårt første barn. Vi har bestemt at barnet skal slippe å se en beruset bestefar, og kommer til å sende ham hjem igjen hvis han dukker opp beruset. Han nekter for at han har et problem og blir skikkelig barnslig/såret hvis noen prøver å ta det opp. Men han har heldigvis vett til å skjerpe seg når han skal møte barnebarn (han har 7 andre barnebarn)...og det er alltid han som besøker barn m/familie, så det er nok lettere å skjerpe seg da...selv om han har blitt sendt hjem av sin andre svigerdatter et par ganger. Men jeg vet at det er veldig sårt for samboeren min, for det har vært sånn i snart 30 år (siden "bestemor" gikk fra ham) og han nekter å ta noe som helst ansvar for situasjonen,han er alltid offeret (jeg blir så siiint;voksne mannen). Så det har vært diskutert mye frem og tilbake her også hvordan en skal forholde seg til det...han får f.eks. ikke lov til å sitte barnevakt.

Menmen,hva kan man gjøre;det er vanskelig å hjelpe dem som ikke vil hjelpe seg selv!!

Lykke til alle sammen!=)

Skrevet

Hos oss er det farfar som har og fornekter alkoholproblemer. Farmor har snakket med meg om hans problemer én gang, ellers har dette alltid vært og er et ikke-tema. Det skal liksom ikke snakkes om. Ettersom mannen gikk i samme retning og plutselig selv skjønte at han stod med hodet under vann for et par år siden ble vi nødt til å ta opp tema. Han la seg inn på avvenningsklinikk og nå sitter vi plutselig med tjukk mage, så jeg krysser fingrene og håper på at han fortsetter i samme gode flyt han har holdt siden han ble utskrevet. Han går fremdeles til psykolog, og jeg oppfordrer veldig til å fortsette med dette.

Vi har snakket mye om hvordan vi skal "håndtere" hans fars drikking, og jeg har sagt og kommer til å holde på at bebis ikke overlates til hans foreldre uten andres tilsyn. For så lenge farmor lukker øynene for farfars problemer så kan jeg ikke stole på at hun ikke overlater bebis uten tilsyn til en farfar som brått er så full at han ikke klarer å ta vare på seg selv. Det er umulig å snakke med henne om dette, så vi da må vi bare handle på den måten vi tror er best. Har jo ikke lyst til kutte kontakten mellom dem og barnebarnet heller...

Skrevet

Til dere alle som sliter med å finne barnevakt. Selvsagt må det finnes noen annen enn besteforeldere. Hva med en noen fra barnehagen? Har ikke barna noen kompiser? Når vi skulle ha nr 2 var det flere som meldte seg, til tross for at de aldri passet nr 1 tidligere. Han var da 16 måneder.

Jeg hadde aldri i verden latt en som har alkoholproblemer passet på barna mine, mor, far eller svigers.

Lykke til!

Skrevet

Det går ann å prøve å få noen "ekstra" besteforeldre, tanter eller onkler.. Jeg har selv skaffet en bestemor og ei tante til min prinsesse.. Ikke fordi det er noe problem med alkohol eller noe sånt, men fordi min jente kun vil ha min slekt, og mangler hele farsiden. (gravid med donor)

Jeg fant noen litt lenger ut i slekta som vi har en del kontakt med, men det er nok sikkert noen andre "eldre" i området deres som kunne tenkte seg den oppgaven.. Greit å bli kjent før man får de til å sitte barnevakt, men veit om flere som har "besteforeldre" som ikke er i slekt, og de nyter godt av det alle sammen..

Skrevet

Hei.

Til dere som mangler barnevakt, hvor i Norge bor dere?

Det er kanskje noen her som etterhvert blir deres trillevenner, og som barnet kan overnatte hos når det er behov. Har selv møtt mange da jeg fikk nr. 1 og det har vært mye hjelp å få, og da vet man at det er familier med like gamle barn og erfaring som passer barna :o) Og ikke minst, når barna blir litt større blir det stor stas å dra på overnatting hos vennene sine. Min lille prinsesse begynte i en alder av 2 år, da var det full rulle med overnatting hos ei venninne, og de storkosa seg. Jeg var hjemme i tilfelle det kom en telefon om snuppa hadde ombestemt seg :o). Bare et lite tips, for her på BIM har jeg 4 veldig gode venner ennå, og vi møttes for 6 år siden på BIM.

Skrevet

Hei

Jeg har en far som er periodedranker og har vært det siden vi var små.

Jeg fikk mitt første barn for 2 år siden og han kom på bursdagen til min far. Problemene begynte den dagen da min far var drita full og klarte ikke å forstå at han ikke kunne komme opp på sykehuset i den formen. Han sendte stygge meldinger så vi ble nødt til å få sykehuset til å holde det konfidensielt at vi var der oppe.

Etter dette gikk det et halvt år før han fikk se han for første gang, men da passet jeg på at det var en hverdag på dagtid. da er det større sansynlighet at han er edru. og det var han. Etter dette har jeg også krevd at han skal være helt edru og at huset er røykfritt når vi kommer på besøk.

Jeg kjenner min far så godt at jeg kan både høre og se når han har drukket. så hvis vi hadde kommet ut der og han hadde drukket og sagt at han ikke hadde gjort det. hadde vi bare dratt igjen. (Men hadde gitt beskjed om at dette ikke er greit og at han er nødt til å jobbe opp tillitten igjen).

Du må huske at dette er ditt barn, og det er du/dere som bestemmer hvordan ting skal være.

Håper dette kan hjelpe litt :-)

Stooor klem og lykke til.

Skrevet

Jeg hadde aldri latt noen passe barnet mitt dersom jeg trodde de ikke var edru under hele passingen. Vi har heller ingen som kan passe, og klarer oss iallefall fint uten noen som ved uhell kan skade barnet, ev ikke kan kjøre til legevakten om noe skulle skje!!!

Skrevet

Min farmor var alkoholiker.

Første gang mamma og pappa skulle på julebord en weekend og farmor skulle passe oss, fant jeg henne gråtende og drita lørdag formiddag. Jeg var 7 år, broren min 4. Heldigvis hadde jeg tante i huset ved siden av, hun "reddet" oss. Etter det var vi ALDRI hos farmor når vi trengte barnevakt.

Jeg tror ikke du kan endre faren din, det er bare han som kan få til det.

Ring på forhånd, og for all del, ikke kom dersom du vet han har drukket.

Jeg ville ikke akseptert at noen som drakk passet mine barn. Det er mange gode forslag her til løsning, du finner sikkert ut av det. Regner med at du også inviterer til alkoholfri barnedåp?

Kan ellers nevne at vi har samme problemet(om enn noe mindre) med at farmor røyker som en svamp i eget hus. Hun nekter å røyke ute selv om vi er på besøk, noe som gjør at vi stort sett bare er der om sommeren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...