Gå til innhold

Hvorfor skal vi gifte oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært samboere i fem år og har fått tre barn sammen i løpet av de fem årene. Vi har snakket om dette med giftemål, men det så koker det bare bort i kålen (eller hva det nå heter). Vi har kjøpt hus sammen og eier halvparten hver. Vi har ingen planer om å gå i fra hverandre, men vi har heller ingen planer om å gifte oss. Kan vi ikke bare være samboere da? Hvorfor er alle så opptatt av at vi skal gifte oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkerhet?

Har dere samboeravtale som sier noe om fordeling ved brudd, gjensidig testamente, begge deler signert av vitner? Er dere kryssforsikret ved uførhet og død?

Samboere med barn har 3 ganger større risiko for å gå fra hverandre enn gifte med barn. Se www.regjeringen.no

Du kan arve din samboer, men barna deres arver før deg og du kan ikke sitte i uskifte særlig lenge. Samboere har kun begrenset arverett.

Ved et brudd i samboerskap tildeles som regel mor hovedansvaret for barna.

Som ektefeller lignes dere sammen.

Etterlattepensjon...

Skrevet

Nei det er vel egentlig opp til hver enkelt om de vil gifte seg eller ikke..

For noen faller dette naturlig og for andre er det ganske unaturlig..

For oss ble dette et naturlig skritt å ta nå.. Vi traff hverandre, flyttet sammen, ble gravide, fikk en sønn, han fridde. Det er jo kanskje ikke den "riktige" rekkefølgen å gjøre ting i, men det er jo en helt annen sak.

Er jo ikke noe vits å bruke tid og energi på å tenke på giftemål hvis det ikke "er noe for dere", hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg for min del gleder meg til å bli gift, og nå som vi har fått barn er det en veldig naturlig ting for oss å knytte knuten på papiret også.

Så vidt jeg har forstått det så stiller man jo også sterkere med tanke på lover og regler også når man er gift.

Så hvis dere ikke har lyst til å gifte dere vil jeg virkelig anbefale dere å få papirene i orden, samboerkontrakt, testamenter osv.

Jeg har selv vært i et forhold der min daværende samboer falt i fra og vi hadde ingen papirer i orden, og det var reine skjære helvete. Både med tanke på arverett, offentlige instanser, familien hans osv osv...

Akkurat den erfaringen unner jeg ikke min verste fiende engang..

Selv om det selvfølgelig ikke er noe som kommer til å skje med deg er jeg blitt veldig føre var etter det jeg har opplevd, og syntes sånne ting som man kanskje ikke tenker på er blitt viktig å ha i orden:o)

Lykke til med livet og kjærleiken:o)

Skrevet

Du skrev det så mye bedre enn meg Anonym 10.47.

Hilsen

Anonym 10.56

Skrevet

Vi har vært samboere i 9 år nå, og vi har både testamente og samboerkontrakt. Så har dere det tror jeg ikke det er noe forskjell på å være samboere og gifte. Men dette er viktig å ha!!!

Ellers er det vel ingen grunn til at dere ikke bare kan være samboere?!? Vi har egentlig ikke snakket om å gifte oss før han fridde i fjor. Nå gleder jeg meg til selve bryllupet. Det å ha en egen dag å se tilbake på og feire videre:))

Men er vel allitd folk rundt som mener at det er viktig å være gift, men det må jo være helt opp til dere selv hva dere vil. Hadde ikke brukt masse tid og penger på bryllup bare for å "please" de rundt når dere ikke ønsker det selv. Så ikke hør på de rundt, og kos dere som samboere:)

Skrevet

vi skal gifte oss om noen måneder, og vi gifter oss ikke pga sikkerheten, men om å bekrefte for hverandre at vi vil leve resten av vårt liv sammen. Sønnen min på 7 år syntes også dette er stas og han har sagt han føler det er flott å vite at mamma og pappa ønsker å vise hverandre å leve sammen i livet.

Skrevet

Jeg mener man skal gifte seg fordi man ønsker det og at man ønsker å vise både den man er sammen med og kanskje resten av verden at vi to hører sammen. Jeg mener at man ikke skal gifte seg kun av praktiske grunner som sikkerhet, men det er heller et pluss man får med på kjøpet når man gifter seg

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det å gifte seg skal være en romantisk ting man gjør først og fremst for å vise hverandre og alle andre at man ønsker å leve resten av livet sammen og det er selvfølgelig en ting man ønsker å dele med alle andre. Nå har jeg snart to barn sammen med samboeren min og har begynt å se det praktiske i det også. En ting er hvis man går fra hverandre, hvis man ikke blir enige seg i mellom da, så kan man i verste fall ta kontakt med advokater som kan hjelpe til med å dele ting rettferdig. Det som bekymrer meg er hvis en av oss dør. Man kan ha testamenter osv, men man har uansett ikke de samme rettighetene som samboere med testamente som det man har som gifte.

Jeg vurderer etterhvert å få med meg samboeren min på et enkelt bryllup, rett og slett for å bli gift pga det praktiske.

Skrevet

Samboere med testamente har samme rettigheter som gifte.

Vi har fått satt opp testamente med hjelp av advokat. Vi har da at 1/3 tilfaller barna hvis en faller fra, resten tilfaller den andre parten. Dette gjelder det samme for gifte også. Barna får da også en del av arven, som de da ikke får før de fyller 18 år.

Skrevet

Næsj.... Hvorfor gifte seg? Ingen vits, kostbart er det også...

I alle fall hvis man ikke gifter seg fordi man er glad i hverandre, da, og ønsker å befeste nettopp det at man vil leve resten av livet sammen.

Jeg synes det er veldig fint å være gift med mannen i mitt liv, pappa'n til go'jenta mi og min aller beste venn.

Skrevet

Nei si det, men hvorfor ikke?

Vi har vært sammen i mange år, og har barn, hus, bil osv.

Men nå skal vi altså gifte oss, og det er akkurat som vi får en litt ny giv, på en måte. Ungene synst det er stor stas, og litt gøy å kunne gjøre litt stas på oss to faktisk:-)

Gleder oss til bryllupsreise, langhelg til en storby, bare vi to:-)

Skrevet

Signerer Kakao™:

Jeg jeg gleder meg veldig masse til å gift med mannen i mitt liv, far til mine (snart) 2 sønner og min aller beste venn.

• 4 uker senere...
Skrevet

Fordi jeg vil ha en seremoni hvor jeg viser alle mine nærmeste hvor høyt jeg elsker kjæresten min og så feire det en hel dag!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...