Anonym bruker Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Jeg har vært hos lege pga lange og uregelmessinge sykluser fra (32-52dager). Jeg har gått på ppiller i 9 år, og sluttet i mai i fjor. Hadde før jeg startet med ppillene også uregelmessige sykluser. Har etter hvert planer om å prøve å få barn, men har ikke begynt prøvingen enda. Legen tok da jeg var der blodprøve for å sjekke hormonnivåene. Jeg fikk i dag svar i posten. Der sto det at jeg ikke hadde hatt eggløsning i løpet av syklusen jeg målte i (målte på dag 27), og hun sa at jeg har en PCO-tendens. Det sto også i brevet at om jeg ønsket barn ville det være riktig å forsøke å stimulere eggløsningen. Legen så ikke noe cyster da hun tok ultralyd av eggstokkene mine. Jeg er ikke overvektig (174cm og 62kg). Jeg har kanskje litt mye hår, men ikke slik at jeg er plaget av det. Jeg temper. Har i hver syklus (også den jeg var hos legen i) et stort hopp i temperatur ca på midten. Jeg trodde dette skyldtes eggløsning. Iom at legen sa at jeg ikke hadde hatt det, hva kan det da skyldes? Er det da noe poeng å tempe? Er det noen annen måte jeg får sjekket eggløsning på, bortsett fra blodprøve? Jeg har skjønt at noen med PCO kan ha insulinresistens. Jeg har en bestefar som har diabetes 2. Det sto ikke noe om insulinresistens var sjekket, i brevet jeg fikk fra legen. Er dette noe alle med PCO-tendens bør sjekke? Bør jeg isåfall kontakte legen? Det sto heller ikke noe om hvilke hormon jeg hadde for mye/for lite av. Er dette noe jeg bør vite? Er det noe jeg selv kan gjøre for å normalisere hormonnivåene? Jeg har som sagt ikke begynt prøvingen enda, men kommer nok til å droppe annen prevensjon framover. Bør jeg starte "stimulering av eggløsning" med en gang jeg skal starte prøvingen? Gir alle slike stimuleringsmetoder stor sjanse for flerlinger? Det er sikkert mange her som har mye mer erfaring på området enn meg. Håper på raskt svar
Gjest iliis Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Hei! Jeg vil egentlig bare råde deg til å dra hos en privatist, få tatt en innvendig UL av en spesialist. Da får du svar med en gang. Det kan godt hende du er litt insulinresistent, men siden du ikke er overvektig er det ikke sikkert at det er noen problem. Du kan jo evt. bare dra til legen å ta en glukosebelastning.. ( husk å faste den dagen du drar ) Om alt ser helt fint ut, så kan du evt. få noen hjelpemiddler som får igang mensen og syklusen din. Om dette gir høyere sjangse for flerliger, vet jeg desverre ikke. Men jeg TROR ikke det.. Pergo vet jeg kan høyne sjangsene for flerlinger. Dette kan du snakke med legen din om:) Spis sunt og tren regelmessig.. Alltid bra for både syklus og sjel:) Lykke til..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Hei Takk for svar. Jeg tok innvendig ultralyd hos gynekolog på Volvat (privat). Gynekologen sa ingen ting om cyster. Det var hormonnivåene på blodprøven som viste en "PCO-tendens" - som hun skrev i brevet jeg fikk i etterkant. Hva dette betyr, og hvor hardt jeg eventuelt er rammet vet jeg ikke, bortsett fra at jeg har lest meg til at jeg ikke har mange symptomer ut over uregelmessig mens og litt mye hår. Må man ha cyster for å ha PCO? Hva er forskjellen på PCO og PCOS? Gynekologen skrev PCO-tendens.... Jeg var veldig fornøyd med selve timen hos gynekologen, men det sto så lite informasjon i brevet jeg fikk. Det sto ikke noe om hvilke hormon jeg hadde mye/lite av og hvor mye, og det sto heller ikke noe om hva jeg evt kan gjøre i forhold til PCO, kun at jeg kunne ta kontakt om jeg skulle begynne å prøve å få barn. Jeg har prøvd å ringe gynekologen etter at jeg fikk brevet, men hun har ikke ringt meg opp igjen enda.... Jeg kommer blant annet til å spørre om dette med insulinresistens...hva er tegn på det uten om overvekt? Er det noen som vet om det er noe poeng å fortsette å tempe? Jeg trodde forhøyningen av temp midt på viste eggløsning, men hvis det ikke er eggløsning, hva er det da? Og hvordan kan jeg måle eggløsning ellers ut over blodprøve? illis: hvilke hjelpemidler tenker du for å få igang mensen? Finnes det noe annet enn ppiller som kan regulere syklusen? Jeg fikk akkurat mens nå på dag 43. Det er heldigvis ikke veldig lenge mellom hver mens, men det varierer jo med 20 dager, så stabilt er det ikke... Er det noen som vet om strekkmerker og hemoroider kan være symptomer på PCO? Jeg fikk strekkmerker innvendig på lår og nederst på rygg da jeg var ca 13 år. Jeg var tynn som en strek. Jeg har de siste årene hatt en del hemoroider. Ikke utvendig, men kan blø/sprekke når jeg er på do. Lurer på om dette kan ha noe med PCO å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå