Gå til innhold

Hjelp ønskes ang ULLTØY!!!!!!!!!!!!!!! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir det så nuprete?Det er kun sokkene,både de tynne ullsokkene og de tjukke ullsokkene.

Ullundertøyet blir ikke nuprete,er kun sokkene?

Har stått godt over en time i dag for å "flekke" av nuprene på 10 par sokker,puh :/

Noen med gode tips?

Og vet noen hvorfor det nye ullundertøyet,ser ut som det er hvite matrester på det når jeg tar det ut av vaskemaskinen? jeg vasker jo bort matrester om det kommer på før jeg tar det i maskinen..

Kan det være såpa?eller det som er i ulla,er det lanolin det heter? for når jeg tar på det så er det helt mykt og det "smelter" mellom fingrene mine..jeg må riste det bort i dusjen før jeg henger det til tørk..

Håper noen vet og kan svare,takker for det:)

(ullundertøyet er foresten svart..hadde hvitt før,da merka jeg ikke noe til det,samme merke,Tom&Trine)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her blir også alle sokkene nuppete, selv om de vaskes på vrangen.

Kanskje du bruker for mye såpe siden det er hvite flekker? På ullprogram trengs veldig lite såpe. Det skummer mye likevel. Jeg har hvertfall ikke samme problemet, bruker milo uten parfyme. Jeg har så lite såpe at det bare dekker bunnen i målehetten nesten.

Skrevet

det sokkene blir nuppete fordi de gnisser nedi skoa og slik:)

Skrevet

Svarte deg på andre tråden og, men klistrer inn her og

Ullundertøy er som regel 100% ull, hvis det dannes nupper vil disse som regel slites av i bruk.

Ullvang sokker f.eks inneholder ofte 60%ull, når det dannes nupper blir disse hengende igjen i en tynn syntetisk tråd som ikke slites like lett av.

Hadde sokkene og vært ren ull ville de antagelig vært mindre nuppete, men også vært mye mindre slitesterke.

Har lite med vaskemiddel å gjøre. Selv om en selvsagt bør bruke et beregnet for ull. Det hvite på tøyet, du bruker vel ikke skyllemiddel?

Det skal ikke brukes på ulltøy. Kanskje det er det som legger seg uttapå?

Skrevet

Ja,kan hende jeg bruker for mye såpe..? tar ikke så mye,men mer enn det du gjør..jeg får prøve på mindre såpe neste gang.

Jeg også bruker milo uten parfyme.

Tusen takk:)

Skrevet

Ja,det kan være..er jo sånn med klær også,at de blir nuprete under armene og slikt..

Tusen takk:)

Skrevet

Ja,svart deg på anonym også,takk for svar:)(siden er litt treg med å komme bare,noe alle vet,hehe)

Nei,jeg bruker ikke skyllemiddel,og jeg bruker milo..

Men skal prøve med mindre milo neste gang,se om det hjelper:)

Men leste inne på en side om ull..ganske ekkelt;

Man skal ikke vaske ull så mye..det renser seg jo selv..og at URIN/SVETTE OG LANOLIN(som er naturlig i ull)=SÅPE!!. Gulp ;)

Skrevet

Det stemmer, men den teorien holder ikke når de begynner å grise som bare det med mat, drikke og alt mulig annet rart. ;-) Kjipt, for har mye ull som godt kunne vært brukt et par sesonger, men som blir stygt i løpet av et par måneders bruk. Jaja... det er vel prisen man må betale, for å slippe unger som fryser.

Skrevet

Kjøp deg en nuppefjerner fra obh nordica. Veldig kjekk til å fjerne nuppene med.

Skrevet

Nei,man må jo vaske det..jeg vasker det alltid på slutten av uka,da er det rent til mandagen igjen:)

De går jo mange ganger gjerne bare i ullundertøyet,her hjemme og på barnehagen,og det blir møkkete ja..

Ja,det kan jeg gjøre mphs..slipper jeg bruke flere timer på å fjerne det for hånd,for DET var ikke moro,hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...