Expat Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Hva er ok: 1) La barn(a) sitte i bilen to minutt mens du løper inn og betaler på bensinstasjonen/kjøper avisen/dropper av eldsten i barnehagen 2) La barna sove på eget rom i en annen del av huset enn der du sover 3) La baby sove ute i vogna uten at du sitter og passer på hele tiden 4) La fireåringen løpe ute med venner uten direkte oppsyn
Rampongi Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 1-synes ikke dette er ok, men spørs på alder.. 7åring-ok, baby-nei 2 annen del av huset? tja.. spørs på alder 7åring ok, 4 mnd nei 3 spørs hvor man bor. Funker ikke her jeg bor (blokk i by) hadde jeg bodd på landet, antagelig ikke noe problem. 4 spørs også hvordan man bor synes jeg. Her må hun nok bli litt eldre enn 4 år før jeg slipper henne avgårde.
Ranveig R Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Frykteleg vanskelege spørsmål dette, og kva den enkelte meiner er forsvarleg vil nok variere i det uendelege, spesielt med tanke på at vi bur veldig ulikt, nokon i storbyar, nokon i villmarka (for å sette det litt på spissen). Her er mine svar: 1) Eg har latt ungane sitte i bilen i 2 min mens eg har betalt på bensinstasjonen/tatt ut pengar i minibanekn, men gjer det ikkje om eg ikkje kan sjå bilen heile tida. Lar ikkje lille sitte i bilen mens eg hentar/leverer eldste i bhg, det kan fort ta nokre minutt. 2) Det synest eg er greitt, så lenge ein lett kan høyre lydar frå ungane. Vi har eldste heilt nede, vi ligg heilt oppe, men vi har stor, open trappeoppgang (altså ingen dører) mellom etasjane. Soveromsdørene står opne. 3) Har ikkje hatt ungane liggande i vogn der eg ikkje kan sjå dei. Lille har stått ein del på verandaen (ingen tilgang utan gjennom huset), men eg plasserar meg sjølv slik at eg kan sjå vogna. 4) Kor sørgeleg det enn høyrest ut - det er ingen leikekameratar til 4-åringen her. Men han har leikt ute i sandkassa aleine. Vi bur i eit lite byggefelt, ute "på landet", huset ligg langt frå hovudvegen.
Studine mevik Skrevet 6. februar 2010 #5 Skrevet 6. februar 2010 Som nevnt så kommer det nok veldig ann på hvordan man bor. Vi bor på en øy med drøye 300innbyggere og så godt som ingen biltrafikk. 1.Jeg har ikke latt poden sitte i bilen mens jeg betaler på bensinstasjonen, men jeg har tatt ut penger i minibank når jeg kan parkere rett ved minibanken. Har også fylt bensin og betalt med kort på ubetjente pumper. 2.Det kommer nok litt ann på alder for min del. foreløpig har vi bare et barn og han sover nå på rom vegg i vegg med oss og babycall er på hele natta 3.Her hvor vi bor står han ute uten konstant tilsyn med babycallen på. Det gjør vi også når vi er på barseltreff. Hadde ikke gjort dette hvor som helst 4.Nå har jeg foreløpig ingen 4-åring, men hadde jeg hatt det så tror jeg ikke jeg hadde hatt problemer med å la han løpe rundt i nabolaget vårt. Her kjenner alle hverandre og alle passer litt på. Hadde vi bodd et annet sted hadde situasjonen vært annerledes
melkekua™ Skrevet 6. februar 2010 #6 Skrevet 6. februar 2010 Hei Expat! Jeg er helt enig med deg, skjønner tankegangen din. Jeg tenker på den andre tråden du ble inspirert fra. Hvis man skal være så streng på det så er det MANGE som burde blitt meldt fra til barnevernet!! Og for å svare på dine spm: 1) OK 2) OK 3) OK 4) OK
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. februar 2010 #7 Skrevet 6. februar 2010 Nå vet ikke jeg hvilke tråd du er inspirert av, men her er mine svar; 1) Ikke ok, Kan vurderes igjen når barnet er 8-9år 2) Ikke ok, Skal kjøpe hus nå, og hus som ikke har soverommene i samme etasje er uaktuelle 3) På innesperret balkong/veranda ok, ellers ikke ok 4) Kommer ann på hvor det er, her hvor vi bor nå er det ikke ok
yasmina Skrevet 6. februar 2010 #9 Skrevet 6. februar 2010 1, ikke ok naar de er smaa, naa faar de hvis de ber om aa slippe aa vaere med inn, men de sitter ikke i bilstol lengre da, kun pute med rygg og kan komme seg inn og ut selv. Pluss at det gjelder kun butikken her vi bor. 2. Ikke aktuelt, derfor sover naa minsten inne hos oss igjen. 3. Kun aktulet i lukket omraade som foreks hage, balkong osv 4. Helt Ok her , men saa bor vi paa et innesperret omraade med vakter saa er heller lite som kan skje
ippemo får augustbaby Skrevet 6. februar 2010 #10 Skrevet 6. februar 2010 1) Jeg har akkurat begynt med å la fireåringen sitte i bilen mens jeg henter eldste på skolen. Men de er alltid med på butikk ol. Jeg betaler kun med kort i automaten på bensinstasjon, det var en vane jeg fikk da jeg ble mamma. 2) OK 3) Spørs helt på hvor man er. Der vi bodde før, i et folksomt borettslag - aldri. Her vi bor nå, nederst i en blindvei med usjenert og inngjerdet hage, ja. Ingen som ser inn i hagen vår uansett. 4) Nja. Fireåringen min får leke i vår del av feltet, men kun med storesøster på 7 år.
Mor&barn Skrevet 6. februar 2010 #11 Skrevet 6. februar 2010 Til spm nummer 1. Jeg har tidligere jobben noen år på bensinstassjon, og vil bare si at enten fyller folk bensin når barna ikke er med, ellers så syntes de fleste dette er ok, for det var svæært sjeldent det dukket opp barn inne i butikken. Og jeg lar også 2 åringen sitte når jeg springer inn og betaler Ser ikke helt problemet? Til gjengjeld tror jeg 2. Kommer det vel ann på alderen. Litt tidlig med 2 åringen her i hus. 3. Helt ok her i området. 4. Ikke aktuelt!
Gjest Skrevet 6. februar 2010 #12 Skrevet 6. februar 2010 1) Ok, om man ser bilen hele tiden, og det ikke blir lenger enn 2 minutter. Altså ikke OK om man leverer i barnehagen, det tar lenger tid, og man har ikke oversikt over bilen 2) Ok (kommer jo litt an på alder og hvor stort huset er da) 3) Ok (kommer selvfølgelig også an på hvor man bor. Her sover lillegull ute, bor i enebolig med stor hage i rolig område, ikke by) 4) Kommer helt an på hvor man bor. Jeg hadde nok ikke gjort det. Som du ser mener jeg at det ikke finnes fasitsvar, det kommer an på så mye rundt, hvordan og hvor man bor for eksempel.
Strandloppa og lillebror Skrevet 6. februar 2010 #13 Skrevet 6. februar 2010 1: Ok, hvertfall så lenge man kan se/høre baby. Syns det er fullstendig unødvendig å vekke baby som sover i bilen hvis man skal ta ut penger / batale for bensin og man kan parkere helt i nærheten. 2: Helt greit så lenge man kan høre om babyen gråter -enten via babycall eller fordi det er lytt i huset. 3: Fullstendig greit! Syns man bør ha myggnett, og babycall hvis man ikke kan høre baby gråte. (selvfølglig hvis man har en hage, og ikke rett ut på fortauet i byen.) 4: Helt greit så lenge man bor på et sted uten farlig trafikk og bor i et ok nabolag. For å være helt ærlig så syns jeg det er litt hysteri ute og går. Nå er det sikkert mange som blir provoserte, men jeg mener at det er lov å bruke sunn fornuft. Jeg mener ikke det er greit å gå fra en baby mens man er i butikken i et kvarter og handler litt, sånn som fra den ene tråden fra i går eller når det nå var. Men alle disse punktene er etter min mening helt ok når forholdene ligger til rette for det.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 6. februar 2010 #14 Skrevet 6. februar 2010 1) tja, usikker. Jeg hadde i alle fall låst bilen på bensinstasjonen og sett ann om det var noe kø eller ikke. I barnehagen - nei. Det kan lett ta lengre tid. 2) Ja om man har babycall eller hører barnet godt om det gråter feks. 3) Ja klart det, men ville sjekket hyppig. Kommer jo ann på hvor det er og da! Man må jo vise litt skjønn. 4) Har aldri hatt en fireåring, men ville sagt "tja". Må se stedet/vennenne litt ann. Og kommer jo ann på barnet, noen barn er mer "modne" enn andre.
Gjest Skrevet 6. februar 2010 #15 Skrevet 6. februar 2010 1. Jeg bor litt "på landet" og det gjør meg ingenting å betale bensin ect mens ungene venter i bilen. Eldste sier ifra om han vil være med inn, er 19,5 mnd gammel. Samme om jeg må inn å kjøpe et brød. Men låser bilen. Minste er 6 mnd og han tar jeg med inn på levering i bhg om han er våken, sover han så lar jeg han vente i bilen. Parkerer rett utenfor bhg og den ligger i et lite byggefelt uten nesten et menneske å se:-) 2. Om man har babycall eller kan fint høre barnet. 3. Jeg lar de sove på baksiden av huset, med babycall på. Eller utenfor stuevinduet med vinduet på gløtt så jeg hører de. Men kan ikke se de fra sofaen. 4. Ja her jeg bor kunne jeg fint sendt en 4 åring ut.Her leker de ute alene med venner fra de er ca 3-4 år. Rolig nabolag med unger i nesten hvert hus og lite trafikk. Så kommer nok helt an på hvor en bor. Og til slutt, det jeg har skrevet over her, gjelder for så godt som samtlige av mine venninner. Kjenner ingen tror jeg som ikke kan løpe inn å betale bensinen med ungen i bilen! Men hadde jeg bodd i en storby hadde nok situasjonen vært litt anderledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå