happy mama Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Jeg skal ha en hjemmeeksamen i matte. Jeg skal obervere barn i bhg sine mattekunnskaper. Har dere godt tips til aktiviteter? Kan 3 åringer spille ludo?? Husker ikke når mine startet med det Hvilke mattekunnskaper har egentlig en 3 åring?? Blir så glad om du svarer :-))
max32 Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Må du gjøre det med 3 åringene? Kan du ha det med førskolebarna? Mye lettere det. Stor forskjell på barn da. Men min erfaring er at 4-5 åringene liker å spille ludo ol. Men må jo ha hjelp til å telle å flytt brikker. Mine kunne ikke så mye matte når de var 3 år. Kunne telle til 10 men ikke stort mer enn det tror jeg. Når jeg holdt fingrene oppe og spurte de hvor mangen det var, så klart de vel å telle de. Sikkert litt forskjell på gutter og jenter og da. jentene er ofte litt mer tolmodige til å sitte med spill og "putleting".
Gjest Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Min på snart 3 kan iallefall telle, og legge sammen (små tall vel og merke:), Hun vet også forskjellen på en, begge, flere og mange. Hun kan også dele. (men da må det gå opp, 3 delt på 2 er heeeeelt umulig Alle de tre tingene er greie å ha med. Jeg brukte det i min eksamen (allmenlærer) og besto med glans
Expat Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Treåringer kan spille "yatzy". Det vil si, de kan se etter terninger med like mange prikker på.
Gjest Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Min er snart 3, og hun kan telle, legge sammen (små tall). Hun kan forskjellen på en, begge, flere, alle, noen. mange. Og hun kan dele (enkle ting altså... 3 delt på 2 er heeeeeelt umulig Alle disse tre tingene er greie å ha med på matteeksamen. Jeg hadde det, og sto med glans
happy mama Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2010 Takk for svar I oppgaven star det at 3 åringer er en fin alder å observere pga at de allerede kan mye og det er mye de enda ikke kan.. Dette studiet har lært meg at mye av det barna gjør fra småbarns alderen er matematikk i forhold til former, sanser osv. Men orker ikke å gå inn på det nå Så, man lærer så lenge man lever tydligvis.
rosa og en blå Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 forskjell på en 3 åring som snart er 4 og en som er snart 3 eg har begge to. da tar eg for meg mi 3 år gamle jente som fyller 4 år i år. hun kan å spille stigespill, yatzy, memory, lotto. lette kortspel. 2+2 2+1 5+5. det fins et ole brum spill, der skal du se etter tallet 5 og så er det 5 prikker under som hører til tallet. så skal du finne den brikker som passer f.eks et bilde av 5 nasse nøff. stigespill, hun ser terningen og flytter likemange (kan jukse om hun ser hun må dette ned en stige) yatzy (har bare spelt om å finne 1-6) du kan leike lego, be dei ta 4 røde 4 blå 1 grønn etc. dei kan klappe 1 gang, trampe 2 ganga. du kan legge ut 8 ark på gulvet. i 3-4 farger. så skal barna stå på hvert sitt ark, - s sier du : alle som har blå hopp. alle som har gul sier HEI. De som har grønn klapp 3 ganger. du kan dele ut et bilde. så spør du: hvor mange kuer er på bildet? øyne? blomster? etc. for å gjøre det morsommere. kan du dele ut et ark ved siden av. der har du limt på ei ku, ei øye, en blomster. så har du klippet ut svarte sirkler i papp. mange små (ca 1 kr str) og ber de lime på like mange sirkler som de ser på bildet. feks: 2 sirkler for de ser 2 kuer. 4 på øyne. 3 blomstrer. hehe. eg har mange fler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå