Gå til innhold

Ingen har fødeplass til meg........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Wæææ. Fått avslag på Rikshospitalet, AHus og Ullevål. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå! I avslagsbrevet fra Rikshospitalet lå det med info om Føderiket. Har sendt en søknadsmail dit og Til ABC-klinikken på Ullevål. Hadde egentlig ikke tenkt meg dit. Men passer egentlig kriteriene perfekt (annengangs, naturlig og ukomplisert fødsel sist). Bor på Bryn og hadde en fødsel på 3 timer fra start til slutt sist. Det frister ikke med Bærum da. Vil jo ikke føde i bilen heller.....

Begynner somt sagt å bli litt stresset. Er 13+0 idag og vil jo gjerne vite dette snart i forhold til ordinær UL undersøkelse. Og noen må jo ha plas til meg. Hvor langt avgårdet kan de i værste fall sende meg???? Noen som vet? I brevet fra Riksen stod det info og adresser til andre fødesteder. Fredrikstad stod der! Kan de tvinge meg helt dit????? Jeg kommer garantert til å føde i bilen! Ble litt stresset altså!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff så kjedelig! Men du får nok en plass skal du se. Kan jo bare hende du må dra litt før til sykehuset når du kjenner det er noe på gang?

Skrevet

Hvorfor ikke Bærum? Min første er født der....han andre er født på Rikshospitalet. Min personlige mening....jeg var MYE mere fornøyd med Bærum! Fantastisk personale og mye roligere enn Rikshospitalet.

På ALLE mulige måter likte iallefall jeg Bærum bedre!

Det ordner seg nok skal du se:)

Skrevet

Hadde det samme med førstemann. Avslag alle steder, men du får Bærum, for de tar i mot alle. Men jeg nektet å føde der, så jeg ringte rundt og spurte om noen var villig til å ta meg i mot likevel. Jeg fikk napp hos ahus. Skal nå ha andremann i august og samme tullet igjen, da skrev jeg en klage og refererte til lov om fritt sykehusvalg og lov om pasientrettigheter, som sier man har rett på nødvendig helsehjelp. Dagen etter fikk jeg ja ved førstevalget mitt. Finner meg på ingen måte i å være kasteball. Ei heller føde i bilen i rushtrafikk på vei til Bærum, som er det sykehuset som er lengst unna der jeg bor.

Hadde det ikke gått hadde jeg valgt føderiket/abc eller noe i den duren.

Ikke vær redd for å klage og lykke til.

Skrevet

Hei, svarte deg også i forrige tråd, men sier det nå igjen;

Hadde det samme med førstemann. Avslag alle steder, men du får Bærum, for de tar i mot alle. Men jeg nektet å føde der, så jeg ringte rundt og spurte om noen var villig til å ta meg i mot likevel. Jeg fikk napp hos ahus. Skal nå ha andremann i august og samme tullet igjen, da skrev jeg en klage og refererte til lov om fritt sykehusvalg og lov om pasientrettigheter, som sier man har rett på nødvendig helsehjelp. Dagen etter fikk jeg ja ved førstevalget mitt. Finner meg på ingen måte i å være kasteball. Ei heller føde i bilen i rushtrafikk på vei til Bærum, som er det sykehuset som er lengst unna der jeg bor.

Hadde det ikke gått hadde jeg valgt føderiket/abc eller noe i den duren.

Ikke vær redd for å klage og lykke til.

Skrevet

Bærum er 45 min kjøring for oss. Hadde fødsel på rett under 3 timer sist. Denne gangen må vi først ordne barnevakt til gutten vår, så kan vi dra. Og noen sier 2. fødsel kan gå endel raskere...... Vil som sagt ikke føde i bilen......

Skrevet

Skjønner du blir stresset! Ville bare si at jeg først fikk fødeplass, men ville bytte til ABC-klinikken på Ullevål. Så jeg sendte søknaden i uke 20, og fikk plass. Så tror ikke det er for sent der hvertfall. Har allerede vært på kontroll der og virket veldig bra! God oppfølging med alle kontroller der med "din egen" jordmor. Også har du jo tryggheten i at du trilles inn på vanlig fødeavdeling om det skulle dukke opp noe underveis. Nå har jeg jo ingen erfaring siden det er første gang for meg, men kan fortsatt hende du får plass der :) Håper det ordner seg hvertfall, syns det er rart om de sender deg langt avgårde med tanke på hvor fort det gikk sist! Lykke til hvertfall :)

Skrevet

Jeg fikk også avslag "overalt", og fikk tilbud om Bærum, noe jeg ikke ville pga. reisevei. Sendte klage, men fikk avslag på klagen også. På grunn av kapasiteten og dermed plassmangel rundt min termintid, sa de. Ikke sikkert vi har termin på samme tid, så det kan jo nytte for deg å klage allikevel. Evt. ringe fødepoliklinikken innimellom (er jo noen som uheldigvis faller av lasset innimellom...). De sa på Ahus at når riene er i gang, går det an å ringe for å høre om de plutselig har kapasitet den dagen allikevel, men det er vel å gamble litt...i tillegg føles det litt godt å vite i god tid hvor man skal.

Lykke til hvertfall!

Skrevet

Uff så glad jeg er for at vi har bare ett valg her i Bergen. Selv om det ene kan være fullt når en kommer inn :o) Tvillingene mine fødte jeg i hui og hast på et skrubberom. Men gikk like greit det da :)

Føler virkelig med dere som får avslag på ene plassen etter det andre. Huet mitt klarer liksom ikke å skjønne det der at det faktisk er mulig å få avslag :S

Krysser fingrene for at dere får plass der dere helst vil og som det er mest gunstig for dere :)

Skrevet

Hei..

Ikke vet jeg hvor langt det er fra Bryn til Bærum, men jeg kan jo trøste dere med at vi som bor litt utenfor by-kjernene må jo kjøre både 1 og 2 og 3 timer for å komme oss på sykehus, og jeg kan bare huske å ha hørt om 1 dame som fødte i bilen fordi ho ikke rakk frem.. Så det går som regel bra :)

Hvis du får plass på Bærum og det er bra der, som noen andre her sier, såville jeg gjort det! Heller et sykehus med plass og ressurser til å ta imot deg og babyen enn en pressa sykehus med lite ressurrser til hver fødende.. De er jo som regel litt mer greie med å slippe deg inn tidlig og dersom du har litt reisevei..

Lykke til med plass-jakten!

Skrevet

Skjønner frustrasjone.. og ser at det kan være dumt å ha for mange valg. Kommer fra ett lite tettsted oppi nord hvor det er 12 mil til nærmeste sykehus, så er mer enn 1 som føder i ambulansen el på legekontoret.. Så, jeg føler nesten jeg bor lokalt nå når jeg skal føde på lillehammer som er 35 min unna.

Skrevet

I verste fall kan du jo bare møte opp på sykehuset når fødselen er i gang.. er du langt nok i prosessen kan de ikke avvise deg...

Jeg bor i Røyken og sendte søknad til Riksen og Ullevål og det er sikkert like langt herfra og dit som fra deg og til Bærum..men fikk jo seff avslag derfra pga det samme, ikke kapasitet i det tidsrommet.

Jeg var i praksis på føden på gamle ahus og da var det ei som ringte og hadde rier.. siden det var smekk fullt både der og i Oslo måtte hun dra til Fredrikstad så, ja, det kan bli et alternativ.. Tror jeg personlig hadde blitt ganske så stresset hadde det vært meg, og hun hadde jo faktisk fødeplass der!

Jeg fikk også plass på Bærum, men siden det da er nærmere med Buskerud søkte jeg der og fikk plass. Men har hørt mye positivt om Bærum:) Masse lykke til!!!

Skrevet

Jeg fikk også avslag på Riksen og Ullevåll (satt og gråt mine bitre tårer på bussen i beg av desember....fullstappet i julerushet,hormoner er herlig!!;)). Men fikk plass i Bærum, var på ultralyd der i beg. av januar og var kjempefornøyd. Nå bor jo jeg nærmere da jeg bor på sagene, men du kan jo si ja til plassen i Bærum men svippe innom Ullevåll på veien om tiden blir for liten. Ellers så er det bare 20-25 min forskjell på Ullevåll-Bærum..Vi har Ullevåll 5 min borti veien og bruker bare 15-20 min til Bærum (samboeren min er derfra og har hele fam. sin der). Det er jo bare maks uflaks om du føder midt i rushen...ellers så er ikke veien så trafikkert, vi kjører dit hver uke.

Alternativet får bli fødsel i stua med samboer som jordmor (som jeg hulkende fortalte samboer på tlf. etter 2 avslag).

Lykke til uansett!!!=)

Skrevet

Kjenner virkelig at dette stresser meg litt...

Bor nå i Stavanger, og her har vi bare ett tilbud til fødende. Men før babyen kommer (om den ikke kommer veeeldig tidlig.. ) har jeg flyttet avgårde til Ullensaker.. Jordmor mener det ikke blir noe problem å få plass på Ahus, siden det ikke er lov å si nei til en fødende dame...men når jeg leser om alle dere som har fått avslag, så er jeg jammen ikke helt sikker... Stressa?!?! Jaaaa.. selv om det er leenge til... Tipper sambo også blir temmeli stressa om han skal kjøre rundt i Oslo og lete etter et sykehus vi så absolutt ikke vet hvor er en gang.. Og fødsel i bilen er i alle fall ikke noe vi helt ser for oss..

Off..nei.. .Kanskje det er best å bare legge seg inn på hotell til det hele er over her på vestlandet, så er jeg i alle fall sikker på å komme inn på sykehuset :P

Skrevet

her ser eg virkeli at det er fint å bo på "landet" her er d bare å ringe sykehus å fortelle du er på vei! :) deili!

Skrevet

vedr kjøretid til sykehus, der tror jeg vi er mange som må bruke noe tid. dert sykehuset jeg "tilhører", og vel det nærmeste med også barneavdeling, er A-hus, og det tok oss faktisk en time! å kjøre dit i ca rushtiden (ultralyd), og vi må nok regnemed iallefall minst 30 minutter om det skulle utenom rushtid også.

Jeg vil iallefall heller ha et sykehus der jeg vet de har alt som trengs i fall noe uheldig skulle skje under fødselen, enn et nærmere med mindre fasiliteter. Du skal jammen meg være uheldig om 15-30 minutter lengre kjøretid er det som gjør at du føder i bilen :-)

Skrevet

å hjelpe meg,må dere søke om fødeplass?? d har jeg aldri opplevd..jeg bor i rogaland da,er vel bare noen plasser i landet man må søke da eller? jeg venter nå nr 7 å når jeg tenker etter så er jeg glad for at jeg bor her gitt...men en plass må dere vel få lov å føde? lykke til...

Skrevet

Uff, kjenner til denne ja. Gråt som en gal og fikk panikk da jeg ikke fikk plass på riksen. Og på Ullevål vil jeg ikke føde pga tidligere arbeidsplass. Tenkte på Ahus, men det er verre for meg å reise dit. Så fikk plass på Bærum og lykkelig for det.

Jeg har et risikosvangerskap, er alene, må være innen i nærheten av sykehus fra mai og bor på nordstrand. Så eneste alternativet mitt da, var at jeg må nå flytte til mine foreldre (er heldig med så flott familie) og så må en av de hele tiden være tilgjengelig i nesten 2 mnd før fødselen. I tillegg ble jeg i starten tett fulgt opp av riksen, men siden de ikke hadde plass ble det litt tullete å gå der.

så noen skal ha det litt mer klønete enn andre. Bare vær glad om du ikke må reise helt til fredrikstad du

Skrevet

Rare greier det der. Begge mine er födt på Ullevål uten noen avslag og denne gangen gikk det også rett igjennom, til tross for at det blir keisersnitt midt i feriejuli. Merkelig. Eller heldig?

Skrevet

Hvordan går det med søknadene?? Har du fått plass noen sted nå?

Jeghar nok også vært heldig. Fikk Ullevål sist og innkallt til UL der nå så regner med at det går i orden (selv om er jo en liten sjanse for at jeg ikke får bekreftet plassen etter ul).

Kjedelig å ha sånne ting hengene overs seg. Håper du har fått positivt svar! =O)

Skrevet

detter er også nytt for meg, at noen skal få avslag.. man kan jo estimerer antall fødsler etter terminen men det er jo ikke noe riktig bilde av det som blir virkeligheten...

Her i Stavanger er det bare et alternativ, og allerede ved ordinær UL i uke 18 avtalte vi time til innskriving og journalskriving en mnd før termin..

Skrevet

..hadde vi hatt et sykehus 45 min kjøretur unna, hadde alt vært veldig lettvint.. synes ikke dere "der nede" skal klage på slikt. Bor nordpå, og har et sykehus 1,5 timer unna (men fødestua der blir sansynligvis sommerstengt), og det vi "sogner" til er 2 timer unna. Mange må også til det som ligger 2,5 timer unna hvis det er fare for komplikasjoner. Sjelden vi hører noen som klager.. forventer man rask fødsel må man legges inn i god tid, eller bo hos bekjente der hvor sykehuset er, og det er slett ikke uvanlig å føde i sykebilen. Rushtrafikk er det her og til en viss grad og en veistandard langt langt under det dere er vante med. Er det i tillegg vinterføre vet man aldri hva man kan forvente. Og fins det en ledig ambulanse når fødselen er i gang, er du heldig.. Føles det lettere nå? Gå for Bærum du..

Skrevet

Oslo er jo bare kaos mht fødeplasser nå, håper de får ordnet opp i det snart. At det går an å holde på som de har gjort der, redusert antall fødeplasser når antall som faktisk FÅR barn går rett til værs... Det er jo faktisk flere transportfødsler i Osloområdet nå enn noe annet sted i landet!

Her blir det jordmorstyrt fødestue på meg og tredjemann om alt går som det skal, sykehuset er 240 km unna og turen dit frister ikke mye med fødselen i gang...

Skrevet

Veldig enig med deg, SpongeBob. Er så trist for de det gjelder. Både for de med hjemmefødsler (fordi alle blir presset til å være lengre hjemme enn mange føler for eller får for lang vei) og de som må styre så mye for å få fødeplass på sykehuset. Alle har jo krav på plass så det ordner seg jo som regel til slutt. Men gud så unødvendig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...