Gå til innhold

Noen som vet- ang utvidet foreldrepermisjon (far)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke fått barnehageplass til jenta før hovedopptak i august, og finner heller ingen dagmamma her i distriktet. Dermed skulle jeg søke om utvidet/ulønnet perm utover min fødselsperm.

Jeg avsluttet min mammaperm i januar, men forlenget den med en ukes ulønnet ferie før far startet på sin pappaperm. Jeg leverte da søknaden om dette til min arbeidsgiver en uke etter avsluttet perm, og dermed har de avslått denne- fordi de etter loven ikke er forpliktet til å gi meg det siden søknaden må leveres før permen er omme.

Greit nok, surt, men de har retten på sin side.

MEN- det er da jeg lurer på; det er jo samme hvem som tar ut ulønnet/utvidet perm. Og hvis far søker om dette FØR hans permperiode er over, kan hans arbeidsgiver nekte ham dette? De vil nemlig ikke gå med på å utvide hans perm.

Er det MIN permisjon denne 'søknadsfristen' går utifra, eller hans perm? Altså, har de rett til å nekte far utvidet permisjon når han har søkt om dette før hans permisjonstid er over?

Noen som VET- ikke bare tror?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvordan det er med utvidet permisjon, men de har ihvertfall ikke lov å nekte dere redusert arbeidstid (da må de i tilfelle dokumentere at det er til vesentlig ulempe for bedrifen). Så dere kan jo begge søke om redusert arbeidstid på en eller annen måte frem til august. Om begge f.eks jobber 60% er det bare en dag i uka dere trenger pass, den dagen kan dere kanskje løse ved å bruke hjemmkontor, at en jobber formiddag og den andre kveld, helgejobbing e.l.?

Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html

Her staar det at man har krav paa permisjon saa lenge den tas ut umiddelbart etter den betalte permen. Saa hvis mannen din sier ifra snarest skal det vaere ok. Egentlig har vel arbeidsgiver krav paa fire ukers varsel hvis permisjonen varer inntil 12 uker, saa pappaen kan vel be om 12 uker i utgangspunktet og saa gi varsel om forlengelse.

Skrevet

Det er dessverre ingen mulighet for hjemmekontor/skiftarbeid for noen av oss. Hans arbeidsgiver vil ikke engang gi ham redusert arbeidstid.

Skrevet

Ja, jeg har lest lovteksten om dette, men jeg blir usikker på om dette gjelder ift min permisjonstid, eller hans, hvis du skjønner. At han hadde måttet søke for min perm var ute, eller om det holder at han søker før hans permtid er ute..

Jeg trenger være helt sikker før jeg "slår i bordet" overfor dem med dette.

Jeg har kontaktet LO, og venter på svar fra deres jurister, for sikkerhets skyld.

Skrevet

Foreldrepermisjonen ses jo som EN permisjon, det er ikke en mammaperm og en pappaperm, så skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre når du sluttet med din permisjon (bortsett fra for din arb.giver, ettersom det blir rotete for dem).

Men jeg har hørt at man egentlig må søke permisjon minimum 3 måneder i forveien, men det er mulig det er andre regler for foreldrepermisjon. Jeg vet i allefall at man har krav på ulønnet foreldrepermisjon hvis man ønsker det.

Skrevet

Vel, teksten er kanskje ikke entydig og dere risikerer kanskje aa maatte "krangle" med arbeidsgiver om saken. Har du lest paragrafen som omhandler hvordan tvister skal loeses?

Skrevet

Det kommer vel an paa hvor lenge man regner med aa ta permsjon. Skal man vaere borte 1 til 12 uker er vel fristen 4 uker og skal man vaere borte et helt aar er det 12 ukers frist. Hvor mange ukers frist det er for en mellomting, husker jeg ikke. Men uansett hjelper det vel HI med 12 ukers permisjon vil jeg tro :)

Skrevet

Ja, vi trenger ikke mer enn 8 uker vi da, for å få det til å gå i hop- resten kan jeg ta uti ferie og få mine foreldre til å stille opp i sommer.

Lurer på hva de tenker med, egenltig, mener de at ungen skal være alene hjemme i en alder av 12 mnd da, eller? :S

Jeg har søkt etter dagmamma, ringt barnehagekontoret i kommunen og i det hele tatt, men det er jo ikke noe ledig her vi bor, og ingen i familien har kapasitet til dette heller, de jobber jo selv.

Så hva gjør man da? *sukk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...