Lilette Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Hei dere! Hvor mange ultralyd har dere hatt/skal dere ha, som ikke er private? Jeg har sålangt fått rekvirert én UL i uke 17, og aner ikke om man får flere? Er i uke 33 - og kunne gjerne tenke meg å vite litt mer om hvilken vei babyen ligger, hvor morkaken er plassert, etc. Virker som de fleste andre her inne vet mye mer og får bedre oppfølging enn det jeg gjør
Guttemamma75 Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Man får i utgangspunktet bare en UL i uke 17-20.. Får man ytterligere ul er det fordi legen mener det er medisinsk nødvendig, og det er ikke vanlig å ta ul når man er så langt på vei som du er for å se hvilken vei babyen ligger osv.. Er det et problem med morkaken som må sjekkes så ser man det på vanlig ul i uke 17-20 og man får da oppfølging på dette. Hvilken vei babyen ligger kjenner som oftest jordmor (selv om det selvsagt hender de tar feil) og du selv... Vil du ha flere ul på det grunnlaget du gir må du nesten bestille privat og betale selv....
Gjest Iris<3 Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Jeg hadde tre UL i første trimester pga blødninger, men etter det har jeg kun hatt den ordinære i uke 19. Tror ikke det er vanlig å få flere i et normalt svangerskap, med mindre man bestiller privat da. Jordmor klarer å finne ut mye uten UL, blant annet hvordan babyen ligger.
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Når det ikke er noe som helst tegn på komplikasjoner under svangerskapet får man bare den ene UL. Ellers er man nødt til å bestille privat. Det er som regel alltid en grunn for at man blir henvist til ekstra UL. I mitt tilfelle er det at min første sønn ble født med en morkake svikt. Derfor får jeg ekstra oppfølging de siste ukene ved UL for å sjekke morkake og gjennomstrømning i navlestreng. Noen får også pga tidligere MA/SA og div annet.. Så grunnen til at du ikke får er vel at alt er bra og du er frisk
Lilette Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2010 Takk for gode svar! Ja, det har vært et veldig greit svangerskap sålangt - så da regner jeg med det er grunnen. Får heller spørre og grave litt mer neste gang jeg er på kontroll
DenherJenta Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 er vel 1 UL i uke 17 som er vanlig.. jeg har vært på 4, skal på min 5 om 2 uker.. å får vel da ca hver 2-3 uke fram til fødsel pga høyt blodtrykk... er i uke 33 nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå