venter på den lille :) Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 farger håret nå, og idet jeg kjenner den sinnsykt sterke ammoniakk lukta, kom jeg til å tenke på, trur dere dette er skadelig for fosteret?? Ammoniakk stanken man inhalerer altså Skaden er isåfall allerede skjedd:p
Stolt alenemor til tre små Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Da jeg gikk med første, farget jeg håret seks ganger på 4 dager (ble grønt og litt forskjellig, så måtte... ) Og hun fikk ikke noe skader.. Spurte også jordmor om det på kontroll, og hun sa det ikke var skadelig..
Candygirl_ Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 jeg er frisør og jobber med farge og permanent daglig. inegn som sier noe på det, eller kan si om det er skadelig. de fleste frisører jobber jo mens de er gravide. har en sønn på 21 mnd og alt er bra med han, så håper det går bra denne gangen oxo, selvom jeg er litt bekymret og ikke liker å jobbe med den lukten osv..
b77h Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 men på frisørsalonger har de vel kraftig utsug av luften de fleste steder - og det er vel en grunn for det? Tror jeg ville droppet hjemmefarge i svangerskapet og fått det gjort på salong - og valgt så milde farger som mulig (eks minicolor). Jeg har farget håret 3 ganger i løpet av svangerskapet (bevisst prøvd å minimere det) og gjort det på "økologisk" salong hvor de har farge uten amoniakk.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Der er ikke farlig å farge håret når man er gravid. Verken hos frisør eller hjemme:)
Vårspire-2010 Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 b77h-pungtavsug som det heter er der for fisørene som står i det dagen lang, gravid eller ikke.. Ikke farlig å farge håret som gravid! Men hvis du f.eks har pleid å bleke håret eller brukt lysfarge KAN det ta kjappere eller saktere. Men det er heller ikke farlig..
Madeleine80 Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Jeg farver ikke håret når jeg er gravid. Syns det er best å la være sånn i tilfelle. Mye farlige stoffer i farve da og det går jo i blodet når man farver.
♫røverdøtreog♪røver Skrevet 6. februar 2010 #8 Skrevet 6. februar 2010 Det går da ikke i blodet når man farger??? Hørtes merkelig ut, synes jeg, da.
Madeleine80 Skrevet 6. februar 2010 #9 Skrevet 6. februar 2010 Det er ikke så farlig hvis det er farve uten ammoniakk. Men som dere sikkert vet er det en giftig gass og når den taes opp i lungene går den i blodet. Altså hvis man lukter på den og det er uunngåelig når man farver. Men det er selvsagt opp til hver enkelt,jeg syntes hvis man er usikker på noe er det best å la være.
nurket4a Skrevet 6. februar 2010 #10 Skrevet 6. februar 2010 Jeg ringte jordmor og spurte sist jeg skulle farge håret, og fikk beskjed om at jeg bare skulle farge og kose meg. Det er mer skadelig for de som røyker enn å farge håret!
hegeno Skrevet 6. februar 2010 #11 Skrevet 6. februar 2010 Her må nok hver og en finne frem til hva de føler er trygt. Grønn hverdag anbefaler det ikke. Min svigerinne, som er frisør hos Adam og Eva, sier hun aldri ville farget håret sitt dersom hun var gravid og at de som blir gravide hos dem slutter å farge hår. Hun anbefalte enten 'økologiske farger' eller eventuelt å stripe håret med plasthette fordi fargen da ikke kom i kontakt med hodebunnen. Så det er vel som alt annet. Det finnes mange råd og hver og en må finne frem til hva de føler er trygt. selv kunne jeg aldri tenke meg å bruke vanlig hårfarge nå og bruker heller ingen produkter som inneholder parabener, men jeg har brukt 2 år og 230 000 på å bli gravid, så jeg går nok lenger enn de fleste i forhold til hva jeg opplever som trygt:)
b77h Skrevet 6. februar 2010 #12 Skrevet 6. februar 2010 Ja, enig med hegeno! Og jeg er nok også mer forsiktig fordi jeg har brukt ca 100 000 på å bli gravid og 4 år.... At kjemikaliene går i blodet er veldig rett; både det man puster inn i lungene - og ikke minst alt man smører på huden. Så det som smøres i hodebunnen tas også opp i kroppen! Huden er vårt største organ og er "pustende" - derfor man dør om huden blir dekket helt til med tett maling el.l (var en "russe"-ulykke for mange år siden). Og det er derfor at de kjemikaliene (eks parabener og parfyme) som er i eks bodylotion også opptas i kroppen... Men det er mange forskjellige holdninger og meninger - og ikke minst kunnskap om dette. Jeg tror ikke nødvendigvis dette er spesialfeltet til en tilfeldig jordmor...
sanfare25 Skrevet 6. februar 2010 #13 Skrevet 6. februar 2010 Jeg er frisør, og anbefaler å farge på salong for man må bruke avsug. Mini-color gasser egentlig mer enn vanlig farge, og det samme med bleking. Med tanke på om det er skadelig så er det nok mer farlig å bo i en by. I forhold til alle gasser man hver dag utsettes for. Jeg kunne ikke vært på jobb om farging var farlig for ALL avgass går ikke opp i avsuget. da måtte hodet til kunden vært lukket inni avtrekket. Men, er man bekymret er det nok lurt å bruke økologiske farger, men disse har jeg ikke noe kjennskap til. For dem fleste av oss er det vel også begrenset hvor mye vi farger håret iløpet av 9 mnd, og jeg vil anta det kan være ting vi gjør daglig som vil være mer skadelig. Farg og kos dere! Velvære fører til trivsel, og det er digg for både mor og barnimagen!
Vårspire-2010 Skrevet 6. februar 2010 #14 Skrevet 6. februar 2010 men slutter alle på adam og eva som frisører i det de blir gravide?! Hvis det er så farlig som alle skal ha det til med gasser, og at det lille som kan komme i blodet kommer til ungen, så må jo aldri en som er gravid befinne seg i en frisørsalong en gang!!!! Morkaken gjør en jobb den også.. Er det noen gravide her som går til massør..?
NormaJean Skrevet 7. februar 2010 #15 Skrevet 7. februar 2010 vårspire: jeg bleker håret OG går til massør ;-) aiaiai, hvordan skal dette gå, hehe! Fikk spa gavekort av mannen til jul, har vært og fått fotterapi og skal få kroppsmassage neste uke. Gjør som i forrige svangerskap, bygger opp med håndkler slik at jeg ligger på siden, funker kjempebra. Så utrolig deilig å få litt avslappende terapi, gjør godt for sliten kropp. Jeg unngår å få masse knaing i korsryggen, men skuldre, armer,bein, føtter og ryggen får seg en gjennomgang
stinemin med tvillinger Skrevet 7. februar 2010 #16 Skrevet 7. februar 2010 Jeg er frisør, har jobbet med frisører i usa, der blir frisører advart mot å jobbe med farger i gravidteten og de anbefaler økologiske farger.Jeg sier ikke til kundene mine at det er fritt frem fordi det er jo delte meninger om dette... Vet at man kan finne fargestoffer i urinen når man har farget håret. så det er klart det er i systemet... men om det er skadelig for fosteret vet jeg jo ikke. Selv striper jeg med folie istedet for å farge hale hodebunnen min..
Ronja&Odin Skrevet 7. februar 2010 #17 Skrevet 7. februar 2010 nei er ikke farlig. har jobba som frisør, og da hadde jo ikke vi gravide fått jobba der... man trenger ikke og bo oppi permanent veske og bleiking sa legen til meg, men det er ikke farlig
**Marge Simpson** Skrevet 8. februar 2010 #18 Skrevet 8. februar 2010 Jeg har bodd i USA, og det jeg erfarte var at både div. frisører og legene mine frarådet meg å farge håret mens jeg var gravid. Grunnen var at det ikke er kjent hvor mye av kjemikaljene som går over i blodet og dermed inn til babyen. Grunnen til at det ikke forskes på dette er fordi det er uetisk å utsette gravide kvinner for slike forsøk, fikk jeg vite. De aller fleste frisører i Norge kjenner ikke til dette, virker det som, og det samme gjelder jordmødre. De har ikke hørt noe om at dette muligens er skadelig, og derfor antas det vel at det er greit. Enhver velger selsagt hva de vil gjøre, men selv strekker jeg gjerne litt ekstra for å ikke ta noen sjanser. http://healthnewsdigest.com/news/Women_s_Health_260/Dangers_of_Coloring_Hair_While_Pregnant.shtml http://www.drspock.com/faq/0,1511,2114,00.html
Madeleine80 Skrevet 8. februar 2010 #19 Skrevet 8. februar 2010 Bra innlegg Marge S. Forundrer meg over andre frisører som bastant hevder at det ikke er farlig. Hvordan kan dere være så sikker på det?Det er jo helt tydelig usikkerhet rundt dette. Syns ikke man skal ta noen sjanser med de søte små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå