Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Jeg er førstegangsfødende og hodet har enda ikke festet seg.. Googlet dette litt og fant et par ting som gjorde meg bekymret.. http://www.lommelegen.no/393384/hodet-er-enda-ikke-festet http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/hoytstaende-hode-2646.html Flere som har hørt at man bør legge seg ned om vannet går før hodet har festet seg...??
ღMadame_mim ღ Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har igrunn hørt at de har gått bort fra denne regelen, men jeg er ikke sikker. Når jeg var på kontroll i forrige uke, 35+6, hadde hodet fremdeles ikke festet seg. Skal på kontroll i morgen, 36+6, og håper hodet har festet seg da... Synes jeg har merket mer romstrering der nede i den siste uken pluss at jeg har hatt noen kynnere... I den siste linken så står det jo at hodet fester seg 2 eller fler uker før fødselen, slik at vi begge har fremdeles litt tid igjen før det begynner å bli unormalt :-)
Myy Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 HJEEELP! Hodet på babyen min har enda ikke festet seg helt. Og jeg er 39 uker! Nå ble jeg bare kjempe bekymret!!!!
Ster IL Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Hodet trenger ikke å feste seg. Hvis vannet går og babyen ligger i sete/tverrleie skal du legge deg ned å ringe ambulanse. Eller som jordmor sa til meg: Ring føden så ordner de ambulanse med en jordmor i.
♥Nemi♥ Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Jordmor sa til meg at hvis man ikke har fått beskjed om at hodet har festet seg før vannet går, legger man seg ned. Ingenting å bli redd av, for du trenger jo ikke springe rundt i huset heller. Dette er vel for at det ikke skal bli tull på navlestrengen:)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 4. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2010 Hvor har ikke legen eller jordmor sagt noe til meg om dette?? Var hos legen i dag og hun sa at hodet fortsatt var litt løst... Vannet kan jo gå anytime, og da hadde det jo vært fint å vite at man bør legge seg ned..!!
Detemor Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Jeg er førstgangs og 7 dager på overtid, og hodet har enda ikke festet seg her. Legen min sa jeg måtte ringe føden med en gang vannet gikk, men at de hadde gått bort fra at man måtte legge seg flatt. Hun sa også at hvis riene begynte kunne de ha veldig dårlig effekt siden han ligger så langt oppe og ikke "dytter" nedover.... Keisersnitt ble nevnt... Huff, vil helst slippe det.
Terese med to jenter Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 Hvis babyen ligger med hodet ned i bekkenet, selv om det ikke er helt festet, trenger man ikke legge seg ned hvis vannet går, det sa min jordmor til meg. Jeg er 2.gangs og hodet kommer sannsynligvis ikke til å gå lenger ned før selve fødselen da...
Myy Skrevet 4. februar 2010 #9 Skrevet 4. februar 2010 Jeg tror tydeligvis det er delte meninger om dette. For da jeg var på sykehuset til jordmorsamtale i uke 34 spurte jeg nettopp om dette. Jordmoren på sykehuset så at det ikke var slik lengre at man måtte legge seg ned om vannet gikk...?!? Kanskje hun bare tok det for gitt at hodet var festet? Men hun kunne veø ikke gjort det heller...
♥Nemi♥ Skrevet 4. februar 2010 #10 Skrevet 4. februar 2010 Sist jeg var inne, sa hun at hodet nesten hadde festa seg (så det var sikkert litt løst hos meg også). Og da sa hun at jeg godt slapp å legge meg ned. Det var bare hvis hode ikke hadde antydning til at det har festet seg. Eller noe slikt. Ikke godt å bli klok på Nå har dette vel festet seg, siden det har gått en uke siden sist kontroll.
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 4. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2010 Ja..det leste jeg også..at ks kanskje blir aktuelt eller må til.. Leste det i noen tråder som dukket opp da jeg googlet dette.. Noen hadde hatt rier leeenge og endte til slutt med hastesnitt.. Uff..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. februar 2010 #12 Skrevet 4. februar 2010 Her var hodet heller ikke festa ved siste legekontroll før fødsel, 1.gangs. Tror faktisk ikke at det festa seg før dagen før fødselen starta, for akkurat den dagen kjentes det ut som om noe borret seg godt fast der nede, og det føltes som om jeg hadde noe mellom beina plutselig, faktisk litt smått ubehagelig:/ Så kanskje ikke så mye å trakte etter hehe;) Og PS- det ble en helt normal 15 timers fødsel, uten KS el tang/ vakuum=)
konrad sin mamma Skrevet 4. februar 2010 #13 Skrevet 4. februar 2010 hodet har heller ikke festet seg her, enda litt løst. Er 38+4 idag (torsdag).. Eneste JM har sakt er at det ikke trenger å feste seg før riene begynner.. Håper ikke det har noe med at jeg har for smalt bekken f.eks. Magen har hvertfall ikke sunket noe!! heller blitt høyere, har hatt han under ribbeina i sikkert 2 mnd nå...
rsst Skrevet 5. februar 2010 #14 Skrevet 5. februar 2010 Hei Jeg har født to ganger og ingen av gangene var hodet festet. Den ene gangen startet jeg med rier så da var det veldig greit. Andre gangen gikk vannet... da jeg ringte føden og fortalte at hodet ikke var festet sa hun at jeg godt kunne ta meg en dusj(!!) og komme ned etterpå. ( hadde da ikke fått rier enda) Det skal sies st vannet ikke kom som et splasj... det bare kom i rykk og napp... rant stille og forsiktig ut. Da jeg kom på føden måtte jeg imidliertid gi beskjed hver gang jeg var oppe på wc eller skulle ordne meg slik at de kunne sjekke hjertelyden til jenta..... og hodet var ikke festet før fødselen var i gang!!!! Så det er nok litt forskjellig... Første gangen fikk jeg beskjed av legen å legge meg ned om vannet gikk... Lykke til i allefall. Det går nok bra:O)
ღMadame_mim ღ Skrevet 5. februar 2010 #15 Skrevet 5. februar 2010 Heisann!! Jeg var hos jordmor i dag og fikk disse beskjedene: Hodet er fremdeles ikke festet. Jeg er i uke 36+6. Hun ligger såpass langt ned i bekkenet med hodet at det er ikke noe fare for at det blir keisersnitt av den grunn heldigvis. Dersom vannet går uten rier først skal jeg reise til føden med en gang, men trenger ikke legge meg ned eller noe slikt. Starter fødslen med rier, så skal jeg ringe føden, men trenger ikke reise før det er 4-5 min mellom riene. Jordmor sa også at når hodet ligger såpass langt ned som det gjør hos meg så vil som oftest hodet feste seg kort tid etter vannavgang eller riene starter!! Jeg roet meg hvertfall veldig ned med disse meldingene :-)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 5. februar 2010 Okei.. Jeg får se spørre jordmor når jeg skal dit neste uke.. Har ikke fått beskjed om at han ligger langt nedi bekkenet.. Han ligger litt høyt har hun sagt.. Men, ikke utdypet det noe mer.. Da legen kjente etter i går, så dyttet hun på hodet og da tok hun meg rett ved trusekanten på magen..så han kan ikke være så langt nedi da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå