Gå til innhold

Kjøpe brukt eller nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du om å kjøpe brukt? Eventuelt hva kunne du kjøpt brukt selv, og hva vil du ha nytt?

Har innsett at jeg selv er veldig sær der, jeg vil ha alt nytt. Syns det er litt "ekkelt" å bruke ting etter andre. Å arve etter venner og kjente er selvfølgelig helt greit, men jeg er veldig skeptisk til å kjøpe ting jeg ikke vet hvem som har brukt.

Prøver hvertfall nå å tenke på å kjøpe litt brukt, det blir jo veldig dyrt alt en skal ha. Kom over elektrisk brystpumpe til 250kr, visstnok brukt tre ganger. Ville dere kjøpt det?

Føler at jeg bare er "fin på det", så prøver å ta meg sammen. Men jeg er kanskje ikke helt alene om den tanken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke den eneste... jeg er helt enig med deg. Ny baby skal ha nye ting :o)

Men jo, det blir dyrt så jeg har tenkt litt i de samme baner. Men brystpumpe... nei, det tror jeg faktisk ikke jeg ville kjøpt brukt, det er litt ekkelt.. :o)

Skrevet

Noe egner seg brukt, annet ikke. Enig med deg om at å arve etter familie, venner og kjente er anderledes.

Vogn og seng synes jeg er greit å kjøpe brukt, men ville kjøpt ny madrass til senga.

Brystpumpe ville jeg nok ikke kjøpt brukt av ukjente. Jeg får søster sin, og det er helt supert.

Bilsete ville jeg absolutt ikke kjøpt brukt. Da vet du ikke sikkert hva det har vært med på eller hvor gammelt det er, og slik gambler ikke jeg med sikkerheten.

Skrevet

Jeg var veldig skeptisk til det før.. men nå som det er nr to merker jeg at mitt syn er litt anderledes. Jeg hadde ikke kjøpt brukte vanlige klær, men dresser og sko er greit. (av erfaring vet jeg at lite brukt i de minste str nesten betyr ubrukt! ) De vokser jo så fort! Jeg har kjøpt ny brukt sportsvogn til minsten da jeg var misfornøyd med den jeg hadde. kommer nok til å lete etter brukt vogn til den nye babyen og.. for de fleste vogner er jammen ikke mye brukt de heller... en bagvogn brukes såvidt i 6 mnd.

Brystpumpe skjønner jeg godt at du er skeptisk til det var jeg og. men hadde en veninde som slet med ammineg og kjøpte en elektrisk brukt. Hun sa at så lenge alle delene kan kokes er det jo ikke problem å kjøpe den brukt.. Det er mye en kan kjøpe brukt, men madrass, dyne tutteflasker og slikt syns jeg man kjøper nytt.

Skrevet

enig me innlegget over.. noe egner seg ikke for å kjøpe brukt..

særlig sko og madrass skal man ikke kjøpe brukt, dette kan visst gjøre at baby ligger skjevt har jeg hørt.. det er jo ikke godt for deg å ligge i en brukt seng..

brystpumpe syns jeg er litt ekkelt, men på en annen side er det gjerne ikke det? huff, ikke tenkt på akkurat det ennå..

Skrevet

Jeg kjøpte brukt:

-vugge, men kjøpte ny madrass til

-baby bjørn bæresele, og det var lurt, for vi brukte den faktisk ikke såå mye.

-baby bjørn vippestol. Lett å vaske å gjøre ren.

-kjøpte brukt vogn da snuppa begynte i barnehagen og skulle sove ute.

-bilsete nr 1. Det hadde bare stått i bil 2 og var ikke brukt. Og det så man tydelig, så føler meg trygg ved det kjøpet.

-voksipose. Var et bra kjøp og var egentlig tidlig ute mtp å ha i barnehagen seinere, men endte opp med å bruke den til henne hele veien. Den var lite brukt, og ble renset.

Forsøkte meg på kleskjøp, men det solgte jeg videre igjen. Selv om det skulle være lite brukt, var det på en måte stivt, nuppete og knirkete i stoffet. Klarte ikke å ta det på jentungen. Samme med en reima dress. Hadde kjøpt ny i 92, som var altfor stor, men siden den var kjøpt på salg fikk jeg ikke byttet den. Kjøpte derfor 86 brukt og var ikke det jeg trodde jeg skulle få, så den gis bort om noen vil ha den :)

Ville ikke kjøpt hygieneartikler som brystpumpe osv. De koster ikke så mye, og gummidelene kan få rifter osv, som gjør det mindre hygienisk til tross for koking. Og kjøper du mye reservedeler kunne du like gjerne kjøpe en manuell på salg. Jeg hadde aldri behov for elektrisk uansett.

Men smak og behag. Jeg er nok sær på mine områder, men deler nå erfaring med det jeg har kjøpr brukt :)

Skrevet

Håper det er greit om jeg slenger på et tilleggsspørsmål her?

Har også hørt at spesielt madrass burde man kjøpe ny, og det tenker jeg gjøre til senga. Men har sett litt på en brukt hengevugge til å ha i stua de første månedene, og til disse er det vanskelig å finne ny madrass.

Hva tenker dere om det? Ville dere kjøpt det med brukt madrass?

Ellers så tenker jeg at brystpumpen kan kokes, så om det virker som den er pent brukt ville jeg tatt sjansen.

Skrevet

Jeg tenker at man godt kan gjøre begge deler.

Vi venter vårt første barn og har derfor investert i nytt bilsete og vogn. Et bilsete skal ikke være eldre enn 5 år og må ikke ha vært i et sammenstøt. Dette er noe jeg ikke ønsker å gamble på ved å kjøpe brukt. Hadde dette ikke vært vårt første barn hadde nok jeg også vurdert å kjøpe vogn brukt.

Jeg har kjøpt en Reimadress på Finn og den ser så godt som ny ut, og jeg fikk den til under halv pris:)

Andre klær som skal inn på kroppen kjøper jeg ikke brukt, men jeg har ingen problemer med å arve fra familie og venner. Sko vil jeg heller aldri kjøpe brukt.

Har fått tilbud om brystpumpe av ei venninne og dersom den ser grei ut takker jeg nok ja til den.

Skrevet

aner ikke hvordan en madrass til hengevugge ser ut, men dersom den ikke er tilsølt og pent brukt, ville jeg nok tatt sjansen.

1: de fleste er kritiske til madrass ( meg iberegnet), men ikke så mange sier noe til brukt vogn/bag, hvor barnet sover minst like mye:)

2: madrassen er sikkert ikke stor. Hiv den i fryseboksen et par dager. Det tar bakteriene:)

Skrevet

Jeg kjøpte ingenting brukt til nr 1. Men arvet noen merkeklær til ham fra en venninne(da han brukte strl 74+).

Denne gangen vurderer jeg å kjøpte søskenvogn brukt, siden det er ganske dyrt.. Men har ikke helt bestemt meg enda.. Sønnen min er 20 mnd ca når baby kommer.. Han har egen vogn, og baby har også egen vogn hun kan bruke da.. så er innmari usikker..

Denne gangen skal jeg nok låne liten vugge av søsteren min da..(lånte vuggen mamma har fått av morfaren min forrige gang, men pga plassmangel må vi ha noe mindre denne gangen..)

Er snakk om så få mnd baby ligger i den uansett, at synes det er helt greit..

Personlig ville jeg aldri kjøpt en brukt brystpumpe. Ei heller sko til ungen. Hvertfall ikke etter at ungen har begynt å gå. Sko former seg jo etter foten når de er nye. Og dessuten, skal ungen ha sko før h*n går, så kjøper jeg heller noen sko på h&m for ca 100kr.

Er muligens litt prippen... hehe..

Skrevet

Her har vi kjøpt ny bilstol og stellekommode, kommoden er gave fra veslas farfar.. vogna kjøpte vi brukt på finn, men i samme by så vi var hjemme hos dem som solgte den og den var strøken.. fikk den til halv pris og de hadde brukt bagdelen i 5 mnd. Sportsdelen var ikke pakka ut enda.. Arver seng, vugge og bæresele, og det nøler jeg ikke med å bruke..det er fra familie og venner.. Venninna mi har babyer som blir 7 mnd eldre enn vesla og sier at det blir klær til låns derfra om jeg er intressert, det nøler jeg heller ikke med da jeg kjenner henne godt og små babyer stort sett ligger der uten å slite på tøyet..

Skrevet

Har tenkt på det samme, julisnupp:) Vi har Leandervugge, og man får ikke tak i ny madrass til den så vidt jeg vet. Bruker den som söstera har hatt, kommer til å lufte den godt. Babyen skal jo bare sove der noen timer på dagen, sikkert. Men madrass til senga kjöper jeg ny.

Skrevet

Alt blir rent av vask / koking. Bomullstøy kan kokes! Det eneste jeg ikke vil kjøpe brukt,/ arve, er nilsete, pga sikkerheten. Selvsagt er det hyggelig å ha noe nytt til den første tiden, men det er faktisk klimavennlig å arve / gi videre i stedet for å kjøpe nytt og kaste etter bruk!

Skrevet

enig, jeg kan gjerne arve ting og klær, av kjente, men jeg vil ikke at tingene skal ha liggi i flere år i en bod eller kjeller ( spesielt klær)

Men barnevogna ville jeg gjerne ha helt ny, og den er kjøpt inn :)

Skrevet

Vi har kjøpt det meste nytt, men jeg syns egentlig det er kjempeflott om man kan arve ting eller kjøpe brukt! Så lenge ting kan vaskes ordentlig (vi har dessverre ikke mange å arve fra).

Det eneste vi har kjøpt brukt er faktisk bilsete. Men det er av en kollega, og det var nytt i fjor og ser helt ubrukt ut. Og jeg vet mannen hennes er skikkelig sikkerhets-freak, så det er beste sort ;-)

Angående madrass som er brukt av andre enn søsken, så frarådes det absolutt! Fordi fremmede bakterier ol kan gro nede i madrassen. Det står om dette i flere bøker/nettsteder + også i forhold til krybbedød så frarådes det.

Skrevet

Etter ett barn tenker jeg følgende:

- Søskenvogn kjøper jeg brukt hvis vi finner en som er pent brukt (hvis ikke vi kommer over en på tilbud). Vi har en OTH bag, så vi kommer nok til å gå for en OTH dobbelvogn

- Jeg hadde nok ikke kjøpt en hvilken som helst singelvogn brukt - de får veldig hard medfart og ikke alle som tar var på vognen sin. Dessuten bruker man den mye i 2-3 år. Samme med trille (de tåler også mindre og er mye brukt på reise)

- Brystpumpe - tja - er jo ikke så dyrt å kjøpe ny og hvis jeg skulle kjøpt brukt ville jeg kjøpt det som er nærmest puppen ny. Vil forresten anbefale en dobbelpumpe elektrisk hvis jeg skulle kjøpt en ny/brukt nå.

- Vugge/ seng - ja - absolutt.

- Madrass - nei - man kan kjøpe en skummadrass og klippe den tilpasset seng/vugge.

- Lekegrid - ja

- Leker - ja

- Klær - nei - eller hvis det var noe spesielt og holdbart kanskje..

- Bilsete - aldri av ukjente. Vet jo ikke om det har vært med i en liten kræsj eller ikke.....

Du er ikke fin på det :--) Kjøpte ingenting brukt til førstemann og nummer to får jo mye glede av det.

Skrevet

Da jeg skulle ha første, hadde jeg en liste over ting jeg ikke ville kjøpe brukt. Og en over ting jeg ikke ville arve.

Ikke arve:

Brystpumpe

Madrass

Vogn

Ikke kjøpe brukt:

Bilsete

Senere har vi faktisk kjøpt både brukt ekstravogn og arvet brystpumper, så jeg lærte meg vel at de tingen ikke var så farlig alikevel.

Brystpumpa steriliserer/koker man jo alle deler av, så den er jo ren.

Og brukt vogn kan man reise og se på om den ser så fin ut at man har lyst på den.

Madrass vil jeg fortsatt ha en som kun er brukt til eget barn, så jeg vet hvordan den er behandlet.

Og bilsete kan kun kjøpes/arves av kjente.

Klær har jeg kjempegod erfaring med å kjøpe brukt. Er mange som knapt rekker å bruke klærne, og en del klær mister hverken fasong eller farge selv om det vaskes litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...