Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har en ett åring, og har veldig lyst til å begynne med tøybleier. Jeg vil gjerne ha det mest mulig lettvint, og ha mange nok så jeg slipper å vaske så altfor ofte. Barnet er i barnehage. Hva slags type anbefaler du? Hvor mange må jeg ha? Hva trenger jeg av produkter utover bleiene?
Chupa chups Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Lønner seg nok å gå inn på tettinntil, eller i det minste bleieforumet her inne. Min erfaring: brukte FuzziBunz og Smartnappy fra han var 6 mnd til 18 mnd, og var veldig fornøyd med disse. Det ble så vi sluttet da jeg begynte å jobbe fulltid og han vokste ut av de han hadde. Smartnappy får du fra Mothercare i England, FB finnes på mange norske nettbutikker. Jeg hadde 14 bleier, vasket de sammen med håndduker o.l. hver 2-3 dag.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har ingen erfaring selv, men venter baby til sommeren og har bestemt meg for å bruke tøybleier:) Her: http://levlogisk.com/hvordan-bruke-toybleier/ og her: http://www.bleieboden.no/side_hvorfor.php kan du lese mye om tøybleier, grei "guide" til hvordan de brukes osv.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 har ikke erfaring med dette selv, men vurderer til nestemann. MEN husk å høre med BHG om de har noen restriksjoner ang dette. Og du må nesten bare godta at noen BHG ikke vil ha tøybleier pga bakteriefare osv. Men bare hør:) Jeg vurderer å bruke tøybleie på tassen min til sommeren, for da blir han 2 og jeg tenkte at vi skulle begynne md bleieslutt da, og jeg har hørt at det er lettere med tøybleier fordi fukten kjennes bedre i de enn i vanlige bleier;)
HeIvetes-Magda Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Bakteriefare? Korleis skal det vere meir bakteriefarleg å bruke tøybleier? Kommunale barnehager har ikkje anledning til å nekte, men dei fortjen å få vite korleis det blir gjort, og å få den enklaste løysninga (altså AIO-bleier/lommebleier). Uansett, meld deg inn på www.tøybleier.no der finn du mange gode svar!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Jeg jobber i barnehage, og vi har fått en på ett år nå som har tøybleier! utrolig lettvindt og virker så behagelig for barnet! ikke noe stress med de våte / skitne bleiene..foreldrene har en tett pose som vi putter dem i oghenger på plassen hennes! angrer på at jeg ikke har brukt tøybleier til mine to.... det virker strålende i forholdt til økonomi og miljø..og behag for barnet!! og vi som jobber der synes IKKE det er stress!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 jeg hadde tøybleier kjøpt i england, husker ikke hva de heter, men er i frotte, likner på hvite kvadratiske håndklær, veldig gode, brukte sikkerhetsnål(barnesikret beregnet til bleieene) til å feste de med, jeg ville iallefall hatt 20-30 stk, når de er brukt kaster du avføringen i do og legger de i såpevann/klorin/salmiakk el l. så vasker du de på kok. jeg vasket aldri "drittbleier" sammen med noe annet. du trenger endel da det er mye skifting, og vasker de ofte, de kan jo ikke ligge og lukte. brukte plastikk/plastikktruser utenpå bleiene. og så ei vanlig truse. tok litt tid før e lærte å få de ortnli på, så de satt godt, men da gikk det bra :-) lykke til, så bra at noen fremdeles bruker slike... de er flotte og bruke til andre ting og :-) gulp, under hodeputa, etc håndklær til babyen
soleia Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 08:54 Høyres ut som det er ei stund sidan du brukte tøybleier, ta deg en kikk på bleieboden.no og sjå korleis tøybleiene ser ut no for tida, du vert nok overraska :-) Eg brukte slike brettebleier med ullbukse då babyen var liten, og syntes det var ganske genialt, då me måtte byte så ofte. No brukar me formsydde med ullbukse og lommebleier (baby er 8 mnd) Eg likar faktisk best dei formsydde me har, men til barnehagebruk ville eg nok gått for lommebleier med innlegg av bambus eller hamp. Ville hatt rundt 20 bleier og kanskje litt fleire innlegg, då sjølve bleietrekket til lommebleiene tørkar raskt og kan takast i bruk få timar etter vask. Det finnest og bleier der ein berre kan byte innlegget og bruke same trekket fleire gonger før vask, og då treng ein vel færre. Me legg ikkje bleiene i vatn, men køyrer kaldt skylleprogramm på maskina før hovudvasken (60 grader) Kjøp eit par bleier av sorten du tenkjer å bruke, og prøv, før du kjøper 20 stk :-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 08:54: Når var det du brukte disse tøybleiene? Det var jo slike mine foreldre brukte på meg da jeg var liten, for snart 30 år siden, hehe. Tror nok tøybleiene som er på markedet nå er en _smule_ bedre og annerledes;) Jeg skulle gjerne brukt tøybleier til mi på ett, men har liksom aldri fått handla inn bleiene som må til...:S Hvor mye mmå en betale sånn ca, for 20 bleier? Ikke meningen å kuppe tråden din, HI. men kanskje du og lurer på dette:)
*julybirth* Skrevet 6. februar 2010 #10 Skrevet 6. februar 2010 hei, det er 4 år siden, brukte de etter anbefaling... og det var bleier som ble solgt i butikk i england, de har dem enda.. hver sin smak sier jeg, ikke sikkert alle vil bruke det samme som andre.. tøybleiene er i beste kvalitet, har de faktisk enda, og angrer ikke på at jeg brukte de, :-) utrolig godt og mykt for barnet. lykke til uansett hve du velger, jeg bare opplyste om hva jeg gjorde
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2010 #11 Skrevet 6. februar 2010 sjekk ut tøybleieforumet på www.tettinntil.no
AO3 Skrevet 6. februar 2010 #12 Skrevet 6. februar 2010 Så bra, HI! Jeg anbefaler også tøybleieforumet på Tettinntil, og det er også mye fin info på www.bleieboden.no. I barnehagen tror jeg det er greiest hvis man gjør det så enkelt som mulig for de som jobber der - de fleste bruker lommebleier eller AiO (All in One) - det er akkurat like enkelt å ta på som en engangsbleie. Men mye mykere og finere! Vi begynte med tøybleier da knerten var ett år gammel, og det eneste jeg har angret på, er at jeg ikke begynte med dette for lenge siden. Myke og herlige bleier, artige mønstre, og ikke minst har vi ikke hatt sår stump én eneste gang siden vi begynte med tøybleier - noe vi ofte hadde før! Men - det er lurt å sette seg ned og lese litt og finne ut om pluss og minus med ulike løsninger før man begynner å handle inn. Lese om vask og oppbevaring og slike ting. Det er litt å sette seg inn i, men det går fort når man vel kommer i gang! Det kan også være lurt å prøve noen få bleier av de ulike aktuelle typene før man gjør et skikkelig storinnkjøp (noe jeg gjorde, jeg angrer ikke på det, men innser at vi nok hadde flaks iom at de passet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå