akilles Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Lurer på om man kan ta sol når man er gravid? Føler meg så blek og fæl og tenkte at litt sol kunne hjelpe:-)
Juli-prinsesse 2010 <3 Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Tror ikke det er farlig for fosteret men sol kan føre til pigmentflekker på deg siden du er full av hormoner....
FruTennplugg+guttepluggene Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 ja en jeg kjenner fikk mørke flekker på overleppa, ser ut som bart ! får det når hun soler seg nå også etter fødsel, må bruke høysolfaktor. Mens andre blir bare mer brun og fortere brun enn vanlig, det blir jeg :-)))
FruTennplugg+guttepluggene Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 det er ikke farlig for fosteret, men ja kan få pigmentflekker, en jeg kjenner fikk det på overleppa, fikk mørk overleppe som så ut som bart.må bruke høy solfaktor ennå når hun soler seg selv om hun ikke er gravid. Mens andre blir raskere og mer brun enn vanlig når de er gravide :-)))
superspent75gravid Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Det er bare bra for både deg og barnet at du får sol på kroppen:)) Jeg blir veldig fort brun når jeg er gravid, men får også pigmentflekker i ansiktet. En sommefugl lignende i panna, og en bart på overleppa;)) Bryr meg ikke noe om det jeg da men, for de blekner jo når brunfargen blekner;)) uansett synes jeg det er finere å se litt brun og fresh ut med to pigmentflekker enn å være likblek og dratt i fjeset;P Men husk. overdreven soling er ikke bra for huden, så alt med måte!! Kos deg i solariumet du:))
Tingeling27 Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 jeg har tatt sol jeg ble så innmari blek at jeg følte meg gjennomsiktig....men overdriver det ikke og tar heller ikke så lenge som jeg vanligvis gjør.... men jeg blir ikke raskere brun ,men heller ingen pigmentflekker ...enda....
Tullball Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 UV stråling er både farlig for deg og mulignes fosteret også! Kan ikke folk fatte det?? Bare tull å skulle ta solarium! Er forsker og vi bruker UV stråling til å mutere DNA'et i celler. Det er akkurat det som skjer med deg og din hud... Det er det som gir deg hudkreft. Det er en grunn til at vi normenn er nest høyest på lista over antall med hudkreft i verden. Jeg er heller bleik enn å ha kreft...
Mammatil2iMai -05 og -10 Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 hva med selvbruning? Her finnes det jo masse varianter. Selv digger jeg selvbruningsserviettene til Loreal Finnes også bodylotion med litt selvbruning i å, som gradvis bygger opp farge. Kjedelig å slite med pigmentflekker..vanskelig å få bort og en ser eldre ut :S
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Hei! Man bør være veldig forsiktig med soling i svangerskap. Solarium er vel fy fy uansett?? ...(=min mening) For noen år siden bodde jeg 1,5 år i thailand - hvorpå jeg ble gravid. Jeg fikk sånn "bart" som ei over her beskriver. Og flere andre flekker - særlig i ansiktet. Ikke særlig lekkert, nei Bruker idag HØY faktor (helst sunblock) i ansiktet når jeg skal ut i solen. Mitt råd er å vente til hormonene er ute av kroppen! Lykke til )
b77h Skrevet 5. februar 2010 #10 Skrevet 5. februar 2010 Vel, mye forskjellige meninger her... For noen år siden var jeg også en av de som skrek høyt om hvor farlig det var med soling og solarium - hadde den gangen også soleksem og smurte meg med superhøy solfaktor. Fikk den berømmelige "barten" bare av å være litt i solen (pga p-pillene; det startet da jeg skiftet merke, og gikk ikke bort selv om jeg sluttet på det). Men nå VET jeg hvor utrolig viktig det er med sol for kroppene våre - vi er som planter og trenger sol og dagslys! Bl.a. for å få et høyt nivå m d-vit lager i kroppen. Og det dere skal vite er at mange solkremer med høy faktor har et innhold som er MYE mer kreftfremkallende enn solen selv! Masse kjemisk dritt som trekker inn i kroppen. Og ja, jeg har brukt alt for mange flasker av de selv før i tiden... Men etter jeg la om kostholdet (pga annen sykdom) så tåler jeg plutselig solen helt fint! Jeg kan ligge et kvarter-20min i solen, før jeg smører meg - uten å få pigmentflekker, soleksem el bli brent. Blir bare brun nå. Og er påpasselig m å bruke solkrem med fysisk filter - ikke kjemisk. Eks norske merke Dr.Wollan er veldig bra (fås på helsekost). For hver person som får hudkreft i norge, så er det en for mye! Men man må ikke glemme at veldig mange andre, og mye farligere, kreftformer kunne vært kurert/forebygget om folk fikk dagslys/sol og nok d-vitaminer her i landet. Det er dokumentert at de som starter kreftbehandling om sommer/høst (når d-vit nivået i kroppen er høyest) har best prognoser. Dette gjelder faktisk også prøverørs-behandling. Og så til dette med å være gravid; bruker man solarium i små mengder (max 10min) sånn at man ikke blir brent eller overopphetet, så er det kun bra. Men dekk godt til mage og rygg med tykke lag, for fosteret liker ikke sterkt lys. Og er dere redde for flekker i ansiktet, så kan man jo bare dekke det litt til.
ingo9 Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 har tenkt masse på dette og det var veldig lurt som du skriver, å dekke til mage og rygg:) SMART!!! Da er jeg reddet for holder på å bli gal av å være kritt hvit...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå