*Bo*og*Junior* Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Har en liten en på 5 månder, han gjør jo selvfølgelig ikke mye galt allerede, men om han gjør noe galt, kan jeg si nei? Vil han skjønne hva nei betyr? Jeg tenker da på å si nei med en bestemt stemme, og så gjøre en handlig, evntuelt flytte på handa eller lignende.
Mini09&Lille12 Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Jeg begynte ikke med det før hun begynte å lugge og klore. Tror det er litt tidlig med 5måneder. Vi begynte når vår var 7måneder ,og ble mer aktiv og med. Hun blir alvorlig når jeg sier bestemt nei, og stopper opp med det hun gjør. Innimellom tar jeg henne ut av en situasjon fks om hun driver med ting inni tvbordet, Sier nei, og flytter henne. Nå sier hun ne ne ne selv, så noe må de da skjønne på denne alderen. ;-) Men jeg tror 5måneder er litt tidlig.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Det har ikke så mye å si hva man sier, men mer uttrykket og tonefallet som gjør at de skjønner at dette er negativt. Altså, du kan også si "ikke lov" f.eks. Jeg begynte med det når det føltes naturlig jeg. Men husker ikke når..
Studine mevik Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Jeg husker ikke når jeg begynte å si nei, men det var vel i sammenheng med at prinsen begynte å spinne rundt på gulvet og sporet opp alt av ledninger. Tror han var rundt 6mnd da jeg bevisst begynte å bruke nei. Har jo sagt ne tidligere også når han lugger eller gjør noe som jeg ikke har ønsket at han skal gjøre. Nå er han 7,5mnd og jeg er sikker på at han skjønner at han gjør noe han ikke får lov til når jeg sier nei, gjerne etterfulgt av "det er ikke lov" Tar han også vekk fra det han ikke får lov til og gir han noe annet mellom hendene isteden
Expat Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 "Nei" funker ikke før barnet er to år eller så. "Andre forslag" fungerer bedre! Som "være god" isteden for "nei ikke slå". Så tren dere opp på distraksjon tidlig, da sparer dere mye frustrasjon
MiroMiro Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 Jeg har en 5 mnd'er gammel gutt. Han er i det siste begynt å lugge ,klipe og klore. Det virker som han eeeelsker å lugge og klipe. Derfor har jeg begynt å si bestemt nei når jeg flytter hånda hans. Han forstår det nok ikke. Selvom han stopper opp og blir litt spørrende i utrykket sitt. Det finnes jo en sjanse for at de forstår mer enn vi gir dem kredit for. Så det kan da ikke skade å begynne å si nei allerede nå.
Studine mevik Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Expat: Har du noe som backer opp teorien din om at de ikke forstår nei? Hos er det veldig tydelig at han reagerer når det blir sagt nei med riktig tonefall og bestemthet i stemmen. Han reagerer på en helt annen måte enn hvis vi sier noe annet. Det er jo ikke alltid han hører første gang og det må gjentas før han gir seg, men når det er noe han ikke får lov til så får han ikke lov og da får han gi seg for det gjør ikke vi.
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Gutten her har begynt å åle seg rundt, noe som resulterer i at han er veldig nysgjerrig på ledninger. Jeg begynte med å si nei også ta ledningene ut av hendene hans. Flytter også gjerne på han.... Når jeg sier nei nå, så stopper han opp og ser på meg med en alvorlig mine, så jeg tror han forstår hva nei betyr. Mulig det er tonefalle mitt på nei'et som gjør at han slipper og skjønner at han gjør noe galt. Men i alle fall så hjelper det, enn så lenge:)
*Bo*og*Junior* Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. februar 2010 Bøllefrø! Hvor gammel er din da?
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Oi, glemte jo å skreve alder jeg..... Han blir snart 7 mnd.
Gjest bas Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 MiroMiro - Hvorfor irettesette en baby som prøver å utforske? Babyer mener nok ikke å klore og lugge, men de blir kjent med ansikt og sånn ved å ta og føle. Finmotorikken er jo ikke helt på plass så mulig blir det litt hardere enn nødvendig. Min gutt elsker å ta og føle oss i ansiktet og hår er morsomt å ta tak i, og ja noen ganger bruker han negler og er litt hardhent, men jeg sier aldri strengt nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå