meandmylittle Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Altså, lillegutt er litt vilter av seg. Han klorer oss i ansiktet og drar i håret vårt. Dette gjør da selvfølgelig dritvondt og flyr jo rundt med store kloremerker i ansiktet hele tiden. I tillegg når han ligger på stellebordet kaver han og snur seg i ett sett, så et mareritt å skifte bæsjebleier foreksempel! Blir veldig mye gris både på meg og alt annet rundt. Er det da greit å snakke litt hardt til han? Mener ikke skjefte eller noe, men si at nei, det får du ikke lov til på en morsk måte når han lugger og klorer?? Han ler seg jo skakk når han ser vi får vondt, så vil ikke la det bli en vane når han blir større liksom... Eller er det for tidlig å begynne med å sette grenser??
magica og lille tryll ♡ Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Nå sitter jo ikke jeg på fasiten akkurat, men det jeg gjør er å si bestemt nei! (og feks: det er ikke lov, mamma får vondt) og ta handa hennes bort. Jeg forventer ikke at hun skal forstå det riktig enda, men et sted må man jo begynne. Når det gjelder det å skifte bæsjebleier, så sørger jeg for å ha alt innen rekkevidde. Har gjerne våt klut klar i handa, også holder jeg henne det jeg klarer i bena. Tenker at hun må lære seg at noen ting faktisk ikke er valgfritt.
strikkemor til 2... Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 ville absolutt slått ned på det, på en mild måte! han er jo stor nok til å forstå, så tror ikke det er for tidlig! bedre å begynne med det nå, enn å slite med det når han er eldre og det har blitt en vane for han. tror ikke han har vondt av å bli snakket til! og tror ikke det er for tidlig å sette grenser nei! det virker jo som om han vet hva han gjør, og at det er vondt for dere! jo tidligere en begynner å sette grenser, jo ber vandt blir de!
Mini09&Lille12 Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Signerer Magica, gjør det samme. Min er 8måneder, og jeg sier konkret nei med bestemt tone, hver gang hun gjør det. Hun stopper hver gang og ser hun reagerer. Så noe må hun vel skjønne. Men har ikke begynt med oppdragelsen enda liksom, men som Magica sa, ett sted må man begynne. Jeg aner ikke om hun skjønner noe. Driver hun med noe på gulvet, bruker jeg innimellom å si nei, og så ta henne ut av situasjonen. Få henne til å tenke på noe anna liksom. På stellebordet har hun alltid med seg en leke som hun retter oppmerksomheten mot. Begynner å bli slitsomt at hun ruller seg og tar av seg bleia når jeg akkurat har satt den på. ;-) Men leke har funket bra!!
meandmylittle Skrevet 4. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2010 Takk for svar alle sammen! Ja, jeg tar bort handa hans når han lugger og klorer. Jeg har også alltid vaskesaker klart når han er på stellebordet, men jeg skal prøve med en leke og se om det hjelper:-) Men jeg skal si nei på en bestemt måte neste gang han klorer og lugger. Mange unger begynner jo å teste ut ting i den alderen, så jeg er litt for å begynne med grensesetting litt tidlig, så vi ikke får problemer siden..
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Innlegget ditt var som å beskrive gutten vår!!! Han er 9,5 mnd da men ellers klorer og lugger (meg, ikke mannen) og rullerrundt som en ål på stellebordet og setter seg opp! Vi har prøvd med leke i steller med slutt med det da han begynte å dytte det ned mot bæsjebleien og vifte det rundt! Smiler litt nå når jeg tenker tilbake på det, men da holdt det på å koke over! Nå har vi funnet ut av at å synge hjelpe! En fast sang og litt lyder hjelper til bæsjen er borte og da kan han få en leke så ligger han i ro til alt er på plass! Ikke alltid vel å merke, men mesteparten av tiden hvertfall! Når det gjelder kloring og lugging har vi begynt med å "snakke til" han morskt og bestemt. Sier nei, tar hendene vekk og setter han bort med beskjed om at det ikke er greit å gjøre slik. Virker som om han skjønner, han blir veldig stille og alvorlig! Når han er rolig og "snill" igjen får han komme opp til meg igjen. Viktigst for meg er at han etterhvert skjønner at det finnes rett og galt og at galt fører med seg konsekvenser... Det virker som om det etterhvert begynner å synke inn, og luggingen / kloring skjer sjeldnere nå enn før! Tror uansett ikke du gjør noe galt i å være bestemt, det må til før eller siden! Vi måtte bare huske å være konsekvent og ikke "ødelegge" irettesettelsen ved å smile like etterpå! Lett for når de blir så alvorlig i uttrykket! Lykke til
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Innlegget ditt var som å beskrive gutten vår!!! Han er 9,5 mnd da men ellers klorer og lugger (meg, ikke mannen) og rullerrundt som en ål på stellebordet og setter seg opp! Vi har prøvd med leke i steller med slutt med det da han begynte å dytte det ned mot bæsjebleien og vifte det rundt! Smiler litt nå når jeg tenker tilbake på det, men da holdt det på å koke over! Nå har vi funnet ut av at å synge hjelpe! En fast sang og litt lyder hjelper til bæsjen er borte og da kan han få en leke så ligger han i ro til alt er på plass! Ikke alltid vel å merke, men mesteparten av tiden hvertfall! Når det gjelder kloring og lugging har vi begynt med å "snakke til" han morskt og bestemt. Sier nei, tar hendene vekk og setter han bort med beskjed om at det ikke er greit å gjøre slik. Virker som om han skjønner, han blir veldig stille og alvorlig! Når han er rolig og "snill" igjen får han komme opp til meg igjen. Viktigst for meg er at han etterhvert skjønner at det finnes rett og galt og at galt fører med seg konsekvenser... Det virker som om det etterhvert begynner å synke inn, og luggingen / kloring skjer sjeldnere nå enn før! Tror uansett ikke du gjør noe galt i å være bestemt, det må til før eller siden! Vi måtte bare huske å være konsekvent og ikke "ødelegge" irettesettelsen ved å smile like etterpå! Lett for når de blir så alvorlig i uttrykket! Lykke til
Studine mevik Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Her er det også mye lugging og grafsing i ansiktet. Babyer bruker den måten på å bli kjent med mor og far, men det er selvfølgelig forskjell på bevisst kloring. Når poden lugger sier jeg nei og at det gjør vondt. Eventuelt at det ikke er lov. Han klorer ikke så mye men vil gjerne ta og kjenne på ansiktene våre og det må være greit så lenge han er forsiktig. Rulling på stellebordet kjenner jeg godt til. Det er nesten umulig å skifte bleie på poden her til tider. Noen ganger funker det med en leke og andre ganger må han bare tvinges til å ligge på rygge selv om det blir litt grin av det. Eller så kan du prøve å skifte bleie mens han ligger på magen. Vi gjorde det en liten periode, men så begynte den lille spekulanten å dra seg forover på stellebordet så han nesten datt ned hvis ikke jeg holdt han igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå