Topmodel Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Jeg har en trass alder gutt på 2.5 år og jente på 6 år . Hverdag er det stress og sliten .Det er alltid har jeg mindre tid jobber ikke fullt . trenger nyttige tips.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 finner på koselige ting sammen og om trass oppstår så opphører de koselige tingene også
Tommage♀♂ Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Ta alltid noe med deg der du går. (skal du på vaskerommet; ta med skittentøy. Ta med rent tøy ut igjen. Skal du på soverommet; ta med det brettede tøyet. Skal du på barnerommet; plukke med deg noen leker på veien. Ut? Ta med søpla). Lag ferdig middagen kvelden i forveien. (og evt matpakker) Legg frem klær før du legger deg Brett tøy mens du tar det ned fra snora/ut av tørketrommelen
BlåBlå Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Jeg har en på 2 åg en på snart 6 - og er aleine med dem mandag til fredag siden pappaen pendler. Jobber fulltid, så det er lit av et puslespill. Men det som gjør ting enklere er : -Alltid legge frem alt av klær til alle tre om kvelden -Sette på vaskemaskin og oppvaskmaskin mens ungene er våkne. Da er det bare å henge opp klær etter at ungene er lagt. Det samme gjelder lett husarbeid som støvsuging etc. Da får jeg litt fritid uten huslige plikter etter at eldste har sovnet kl åtte, og jeg legger med halv elleve. -Ha en middagsplan klar før henting i bhg. Tenke gjennom og evt hurtighandle på veien hjem etterpå. -Ha like rutiner hver eneste dag. Da vet begge hva som skal skje, og til hvilket tidspunkt. Ikke noe stress å få dusjet, kledd ungene og smørt nistepakker om morgenen da.
Topmodel Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2010 Når våkner dere på morningen ? hvor lang tid tar det for å komme ut av dora? Elste er treg må bare ofte gjør det gjør det .
BlåBlå Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Glemte det tommage sier. Gå aldri tomhendt noe sted. Det er alltid alltid noe som skal ryddes, flyttes, hentes. Det effektiviserer utrolig å tenke sånn. Jeg har klokka på 06.15, men som regel våkner gutta mellom halv seks og seks. Står opp av senga da ca kvart over seks, setter på barnetv. Smøre et par skiver til minsten som er sulten om morgenen. Da ser de på tv mens jeg dusjer.Minsten spiser og eldste kler på segn foran tven mens jeg er i dusjen, og vi har en avtale om at han skal være ferdig til jeg er ferdig kledd etter dusjen. (her må du bare sette hardt mot hardt - og ikke hjelpe til. Snart skolegutt snakk hjalp på dette her i huset) Etter mors dusj, stelles lillebror. Matpakkesmøring og finne frem frukt. Pakke det i sekkene. Skifte bæsjebleie (som regel) Storebror begynner å kle på yttertøy,jeg kler på minsten og meg selv. Ut av døra ca 07.10. Da sitter ungene i bilen mens jeg skraper den fri for is (om jeg ikke har startet bilen på forhånd) Noen ganger spiser begge en yoghurt foran tven, men de spiser frokost i bhg uansett, så det varierer. Bhg åpner 07.30. da er vi der. Begge leveres på hver sin avdeling, og jeg løper opp til bilen igjen. Kjører ca 56 minutter, parkerer og tar bussen til sentrum 07.45 (evt 0800 om noe har tatt lenger tid enn normalt) Begynner på jobb 0800-0815.
Tommage♀♂ Skrevet 3. februar 2010 #7 Skrevet 3. februar 2010 Min 4-åring er også treeeeg. Derfor sørger jeg at hun kler seg først, før jeg begynner på noe annet. Gjør hun det ikke selv gjør jeg det.
tomat15 Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 Jeg er ikke så mye alene, men leverer i bhg ca 2 ganger i uka når mannen har tidlig vakt. Da har jeg også lagt fram klær til alle oss alle 3 dagen i forveien. Vi står opp ca 6, det er da begge våkner til vanlig. Jeg lager frokost som ungene spiser mens de ser barnetv og jeg dusjer. Lager matpakker til meg og begge ungene samtidig. Minsta er 13 mnd. Hun kler jeg på når jeg skifter bleie som det første jeg gjør om morgenen. Etter dusjen kler jeg og elste på oss. Har en liten konkurranse, da går det fort og greit. Vi har egentlig god tid, går hemme fra ca 0715 og til bhg. Er i gang avstand. Elste kler på seg det meste av ytterklærne (han er 3,5 år) selv mens jeg kler på minsta og megselv. Rusler til bhg, leverer eldste først kl 0730, så minsta og rekker banenen 0755. Det viktigste her er planlegging. At klærne er er lagt fram, at sekker og matbokser er klare. Middag er planlagt for uka og vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel går om ettermiddagen. Klær brettes i helga og da tas somregel også husvask. Rydder mens jeg går rundt i leiligheten og elste rydder sine egne leker hver kveld før legging. Eldste legger seg 19 og etter det passer jeg på å rydde leiligheten, særlig kjøkkenet slik at alt ser greit ut morgenen etter. Slapper av noen timer og legger meg senest 2230.
Topmodel Skrevet 4. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. februar 2010 takk for svar jenter . Det siste ser jeg ikke nyhetene heller bare leser nett aviser når jeg får tid.
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. februar 2010 #10 Skrevet 4. februar 2010 Jeg fyrer morgen og kveld så det ikke er kaldt. Starter bilen 10-30 min før vi skal gå. Legger meg slik at jeg er i alle fall nesten uthvilt dagen etterpå. Dusjer på kvelden istedenfor på morgenen. Gjør husarbeid, storhandling, skift av sengtøy og stor rydding når barna er hos bf. Ellers er jeg veldig ustrukturert! Står opp kl.6, steller meg. Lager mat til barna og meg. Vekker barna ca 30 min før vi skal gå. Storesøster på 4 1/2 år kler seg selv, lillebror på 2 1/2 må ha kjapp vask, ny bleie og nye klær. De ser på tv mens jeg pakker sekkene, starter bilen ol. Har sjeden kontrollen på hva vi skal ha til middag. Storesøster og jeg blir ofte enige på vei hjem, men til fordel har jeg som regel inne det vi trenger for å lage god mat =) De dusjer 1-2 ganger på hverdagene og det blir når jeg syns de trenger det. Synes det går veldig greit, men jeg har 1-2 min til bhg, ja det er kjappere å gå enn å stue i bilen om jeg ikke skal på jobb en dag. Og så knapt 3 min til jobb. Begynner som regel 7.30.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå